Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Българските медии не са готови да отстояват свободата си

Съюз на собствениците с политиците диктува редакционната политика и насажда страх у журналистите

12 коментара
Доц. Орлин Спасов. Сн. БГНЕС

Проблемите на медийната среда в България произлизат основно от професионалната общност, която не е готова сама да отстои свободата си и често се възползва от липсата на ясни регламенти. Това каза в сряда доц. Орлин Спасов, председател на фондация "Медийна демокрация" при представянето на изследването "Балкански медиен баромер: България 2012". Проучването е изготвено с подкрепата на фондация "Фридрих Еберт".

"През последната година и половина бяха отправени доста критики към българското медийното пространство. Проблемът не е в наличието на критики, а че критиките идват от много страни, което елиминира възможността те да са субективни. Трябва да приемем тези критики", коментира Спасов

Изследването отчита няколко основни проблема на медийната среда в България - липсата на плурализъм на мненията, политическата обвързаност и натиск. "Този натиск се осъществява най-вече от една коалиция между частните собственици и политическия сектор, като вследствие на това се налага редакционен натиск, теми табу и насаждане на страх у журналистите", заяви медийният анализатор, позовавайки се на проучването. То е направено през април тази година и има за цел да отрази гледната точка на журналистите, медийните експерти и неправителствените организации по проблемите на медиите в страната.

Първата област в проучването изследва свобода на изразяване и свобода на медиите. Там е получена и най-високата оценка "3" от максимална "5". Основните констатации са, че е налице формално добра законова защита на основните човешки права и свобода на медиите, а нормативните актове на ЕС в тази област имат пряко действие в България.

Изследването отчита обаче, че законовите положения трудно намират реализация в ежедневната работа на медиите. "Правораздавателната система е в дълбока криза и не насърчава спазването на законите", коментира Орлин Спасов.

Второто направление в изследването има за цел да оцени разнообразието, независимостта и устойчивостта на медийната среда. Анализът установява изобилие на съдържание, което обаче не означава разнообразие.

"Качеството е дефицит, има доминация на "жълтото" съдържание", коментира доц. Спасов. Изследването отчита, че има и неравнопоставеност в разпространението на печатните медии, защото то е контролирано от няколко ключови играча на пазара.

Концентрацията на собственост е сериозна заплаха, но е трудно да се проследи поради липса на яснота кой е реалният собственик на една медия, се казва в анализа.

Той обсъжда и проблемите на медийната регулация и обществените електронни медии. БНР и БНТ се посочват като най-балансираните и качествени медии, въпреки че субсидирането им от държавата ги прави до известна степен зависими. Констатирани са опити за постепенно обезличаване на двете медии в полза на частните оператори.

По отношение на медийното законодателство анализът посочва, че то е било често променяно, много пъти с "лобистки привкус". Съветът за електронни медии (СЕМ) също е оценен в изследването, като е посочен основният проблем пред институцията - че не налага достатъчен контрол върху спазването на програмите схеми и не санкционира медиите при промяна на съдържанието на програмите.

Темата за професионалните стандарти в българските медии също попада в изследването.

"Един от основните проблеми в тази сфера е свързан с ниската ефективност на медийната саморегулация. Етичният кодекс на българските медии не е подписан от представителите на много от най-тиражните медии, а дори подписалите го не се придържат стриктно към него. Разследващата журналистика в българските медии е рядкост, докато автоцензурата процъфтява. Корупцията остава широко разпространена, като формите ѝ варират от приемането на скъпи подаръци до директни плащания", коментира доц. Орлин Спасов, цитирайки изследването.

Участниците в медийния барометър са обявили, че не очакват радикални действия за промяна на медийната среда нито от държавата, нито от собствениците на медиите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #12

    zatvoriha chovkite na mediite s kupuvane i zaplahi,zatova niama medii

  2. Анонимен
    #11

    Ами как да са, като тука може да видите за какво БНТ харчи парите на данъкоплатците.... http://bnt.bg/bg/productions/138/edition/25858/bunt_art_13_oktomvri_2012

  3. Анонимен
    #10

    №3, прав си. Между другото напоследък почти една трета от рекламите са посветени на европрограмите. Държавни реклами с европейски пари в частни рекламни агенции, излъчвани от частни медии.

  4. Анонимен
    #9

    Българските медии са свободни да отразяват успехите на ГЕРБ, свободни са да изразяват любовта си към Бойко Борисов и разбира се, свободни са да критикуват престъпленията на Станишев.

  5. Анонимен
    #8

    Тъжно и страшно.

  6. Анонимен
    #7

    Кой малоумник седнал да критикува СЕМ, че не упражнява контрол върху съдържанието. Ако случайно това наистина е така, това ще му е най-голямото достойнство.

  7. Анонимен
    #6

    Правилно.Медиите хвалотят само Бойко Борисов и приятели.

  8. Анонимен
    #5

    И кой пречи на в-к Дума да бъде обективен. Правителството? А в-к Атака. Каква свобода им липсва.

  9. Анонимен
    #4

    Абе стига с този "етичен" кодекс. Това беше някакъв чужд сценарий, разработен по някакъв си проект от едни хора, които искатха да са началници на всички медии у нас. И не е вярно, че най-тиражните медии не са го подписали. Подписаха го и още как, но въобще не са го спазвали от първия ден. Всички разбраха вече, че по този начин не може да се управлява процеса и отсвириха кодекса - и подписалите, и неподписалите. Известно е също така, че в белите държави съответните професионални съюзи имат морално-етични

  10. news
    #3

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.