Малките и средни фирми настояват плащанията на държавата и общините към бизнеса да се сведе до 30-дневен срок, каквато е препоръката, заложена в ресорната евродиректива. Така значително ще се намали и междуфирмената задлъжнялост, коментира пред БТА председателят на Националното сдружение на малкия и среден бизнес (НСМСБ) Елеонора Негулова.
Според официалните данни на Министерството на финансите държавата и общините дължат 278 млн. лв. на бизнеса за изпълнени обществени поръчки. Невърнатият ДДС към края на януари т. г. е близо 208 млн. лв.
Малкият бизнес очаква да бъдат намерени начини да се подготвят промени в Закона за ДДС, с които да се регламентира данъкът да се дължи не при фактурирането, а при плащането по конкретните фактури.
Бизнесът очаква да се подготвят и промени в Кодекса на труда за по-гъвкави форми при наемането на работа почасово.
Ръководството на НСМСБ очаква от ресорния зам.-министър да поеме инициатива за създаването на системата за стимулиране на малкия и среден бизнес като се преосмисли ролята и функцията на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средни предприятия.
Трябва да се намерят начини за достъп на общинско равнище до отделните предприемачи и да се отчете полезната практика, създадена по Програмата за развитие на селските райони за публично-частни партньорства, каза още Елеонора Негулова. Идеята е бизнесът да бъде поканен да предоставя крайните консултантски услуги, а не администрацията отново да обслужва бенефициентите, добави тя.
Негулова припомни, че предстои разработването на новата Национална стратегия за насърчаване на малките и средни предприятия. Ако и в нея не се намери адекватна роля на държавната агенция, има риск да попаднем в ситуацията, каквато бяхме през последните седем години, каза председателят на НСМСБ.
По отношение на стимулите за малкия и среден бизнес, според Елеонора Негулова, те трябва да са на различни нива. На първо място, според нея, те трябва да бъдат свързани с подобряването на бизнес-средата.
Очакваме ресорният заместник-министър да работи в партньорство с министъра на електронно правителство. Там очакваме със създаването на електронните услуги да се преосмислят много от регистрационните, лицензионните и други режими в посока облекчаване, каза Елеонора Негулова.
При изготвянето на антимонополните мерки от страна на новото правителство да се отчетат монополите не само в енергетиката, но и в областта на търговията на дребно - търговските вериги, очакват деловите среди. В противен случай, според Елеонора Негулова, ще продължи натискът върху дребния бизнес, който ще бъде принуден или да се отказва от продажби през веригите или да намалява качеството на продуктите, за да стигне ниските цени, искани от тях.
И другият важен въпрос - малкият бизнес не е представен в тристранното сътрудничество, отбеляза още председателят на НСМСБ. Според организацията е необходимо да се промени нормативната уредба за излъчване на национално представителни организации, за да може да се чуват предложенията и мнението на малкия и среден бизнес регулярно, а не от време на време или най-вече по избори.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
12 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Директивата е транспонирана в ТЗ и това вече е задължение на държавата и общините от момента на влизането на промените на закона в сила. № 9 го е обяснил.
Номер 9 благодаря.Скоро не съм чел т.закон.Така че,госпожа Няголова отговорете или си обирайте крушите.Сериозно казано.Чакаме.
Г-жа, с Указ 36 на Президента на РБ е даден за обнародване птиетия от 41- вото НС ЗИД на ТЗ. По предложение на народните предсравители С.Т. и Ив.Т.от ПП ГЕРБ е създаден нов член 303 а, в който е регламентиран срок за плащане по сделки между ю.л. И между ю.л.и публичен възложител в два параграфа.Срокът е точно такъв какъвто желаете,а текста на Анонимен е точен
Г-жа Негулова да си прочете Търговския закон:
Срок при парични задължения
Чл. 303а. (Нов - ДВ, бр. 20 от 2013 г. ) (1) Страните по търговска сделка могат да договорят срок за изпълнение на парично задължение не повече от 60 дни. По изключение може да бъде договорен и по-дълъг срок, когато това се налага от естеството на стоката или услугата или по друга важна причина, ако това не представлява явна злоупотреба с интереса на кредитора и не накърнява добрите нрави.
(2) Когато длъжникът е публичен …
възложител, страните могат да договорят срок за изпълнение на парично задължение не повече от 30 дни. По изключение може да бъде договорен и по-дълъг срок, но не повече от 60 дни, когато това се налага от естеството на стоката или услугата или по друга важна причина, ако това не представлява явна злоупотреба с интереса на кредитора и не накърнява добрите нрави.
(3) Ако не е уговорен срок за плащане, паричното задължение трябва да бъде изпълнено в 14-дневен срок от получаване на фактура или на друга покана за плащане. Когато денят на получаване на фактурата или поканата за плащане не може да се установи или когато фактурата или поканата са получени преди получаване на стоката или услугата, срокът започва да тече от деня, следващ деня на получаване на стоката или услугата, независимо че фактурата или поканата за плащане са отпреди това.
(4) Когато договорът или закон предвижда преглеждане или приемане на стоката или услугата, срокът по ал. 3 започва да тече от приемането или от приключването на преглеждането, ако фактурата или поканата за плащане са получени преди това. Срокът за преглеждане или приемане е 14 дни от получаване на стоката или услугата. По изключение може да бъде договорен по-дълъг срок за преглеждане или приемане, когато това се налага от естеството на стоката или услугата или по друга важна причина.
(5) Разпоредбите на ал. 1 - 4 не се прилагат за:
1. менителничните задължения;
2. задълженията в открито производство по несъстоятелност;
3. обезщетенията за вреди, включително и застрахователни обезщетения.
(6) Правилата по този член се прилагат и за сделки, страна по които са занаятчии и лица, извършващи услуги с личен труд или упражняващи свободна професия.
Не знам как тази жена представлява малкия и среден бизнес, като не знае какво пише в Търговския закон ан Република България!!!
Чии интереси защитават разни прикрити консултанти с измислени НПО-та?
Госпожо Няголова,вие сте избрана да защитавате интересите на дребния и среден бизнес,но мислите не като тях.Този бизнес смята,че едрия бизнес в момента може да си плаща,той си прави каквото си иска и ние дребните сме безсилни.Трябва да работите едрите да плащатна дребните.Избраният защитник на едрия бизнес да си ги защитава.
Медияпул и за....не ставате.
Освен това да се въведат санкции при забавяне! Не нормално да чуваш отговор от типа - ние сме малка и бедна ощина. Като е така няма да поръчваш. В магазина никой не дава ако не платиш.
Не мисля,че тези около 570 милиона невърнато ДДс и неплатено от държавата са проблема за неудачите и междефирмената задлъжнялост.Големите фирми,след като участват в търговете,да залагат предварително около 2-3% по-висока цена и при несвоевременно плащане от 6,7 месеца да теглят кредит и да си платят както се полага.Всички дребни фирми са с кредити заради големите.