Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавата планира инфраструктура за 8 млрд. евро, има само 1/4 от сумата

14 коментара
Държавата планира инфраструктура за 8 млрд. евро, има само 1/4 от сумата

Държавата е планирала да изгради от 2014 до 2020 г магистрали, скоростни пътища и жп линии за 8 млрд. евро, а средствата, които ще дойдат по линия на еврофондовете, едва ли ще надвишат 2 млрд. евро. Това стана ясно на форум за Оперативна програма “Транспорт”, състоял се във вторник в Белоградчик.

Държавите членки обикновено получават средства за инфраструктура в размер на 2.5% от БВП. Това означава, че страната ни ще получи от Евросъюза през следващия програмен период приблизително същата сума, колкото и за този – 2 млрд. евро, въпреки интензивните преговори с Брюксел парите за инфраструктура да се увеличат на 5 млрд. евро, за да настигнем развитите в Европа. В началото на преговорите за бюджета на ЕС за периода 2014 – 2020 се заговори, че България може да разчита за увеличение на еврофондовете от порядъка на 10-15%, но решение най-вероятно ще дойде в последния момент.

Само участъкът от магистрала “Струма” в района на Кресненското дефиле (лот 3) се оценява на над 1 млрд. евро, жп линията Видин – София ще струва 2.6 млрд. евро, магистрала “Хемус” също ще излезе над 1 млрд. евро. Всички те са предвидени за реализация през следващия програмен период. За ремонта на пътя Видин – Ботевград правителството ще търси 190 млн. евро и т.н.

За след 2014 г. се отлагат и забавените през последните години проект за подобряване на корабоплаването по Дунав (Батин – Белене – 140 млн. евро) и известният като “Супер Бургас”проект, който се изчислява на 300 млн. евро.

Транспортното министерство е подготвило списък с проекти за финансиране след 2014г., който включва 12 пътни и жп проекти по европейските коридори, 8 проекта, лежащи на разширената европейска транспортна мрежа, 4 проекта за корабоплаването по Дунав, 2 проекта за интермодални терминали, 4 проекта за системи за управление на трафика и за закупуване на локомотиви и вагони.

Тъй като финансирането по линия на програма “Транспорт” няма да стигне за всички тях, ще се кандидатства за средства от новия механизъм на ЕК – Connecting Europe Facility. Той ще разполага с 50 млрд. евро за инфраструктура. Все още не е съвсем ясно как ще функционира новият фонд, но със сигурност няма се да покрива цялата сума по проекта, а най-много 50%. Освен това механизмът ще е насочен предимно към “зелени” проекти – като железопътната и водна инфраструктура, а държавите членки ще се “състезават” за финансиране от фонда.

Заради ограниченията в бюджета транспортното министерство е решило да отложи и част от строежа на жп линията Видин – София за след 2020 г. След 2014 ще се изгражда само участъкът от Видин до Руска Бяла – около 1.6 млрд. евро. Тъй като лежи на европейски коридор и е железопътен проект, отсечката най-вероятно ще кандидатства за финансиране именно от механизма за свързване на Европа.

Експерти от транспортното министерство обясниха, че някои от инфраструктурните проекти може да търсят финансиране и по линия на Оперативна програма “Регионално развитие”. Например интермодалният терминал в Бургас, известен като “Супер Бургас”, може да се прехвърли към програмата за регионално развитие.

Третият вариант е партньорство с частни инвеститори. Вече се заговори за изграждане на магистрала “Черно море” на концесия от катарски инвеститори, които обаче се оказа, че искат прекалено голям процент на възвръщаемост на инвестициите от 14 на сто.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #14

    Големи планове, много варианти, а пари - малко. Особено от тия 'харизаните' като за бедняци в ЕС.

  2. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #13
  3. Анонимен
    #12

    Хе, тия от администрацията най-после си признаха това, което отдавна се знае - пари за инфраструктура повече няма да има! Хората го казаха много ясно, но наште си правеха оглушки и си скърпиха бюджет изцяло базиран на пари от фондовете. Сега какво става? Бюджетът гърми още в началото на годината, а вие, българи, ако искате пътища - отгладувайте ги!

  4. Анонимен
    #11

    NORAD: явно е вярно, но медиапуул пропускат важни подробности: "Над 2.5 млрд. евро ще струва железопътното трасе Видин - София, като България ще трябва да осигури около *500* млн. евро от тях. Останалите средства ще бъдат осигурени от Европейския съюз по оперативната програма "Транспорт" или новата възможност "Connecting Europe"." "Строителството ще бъде на етапи. Очаква се жп линията да бъде завършена окончателно през *2030* година" ТАКА ПОГЛЕДНАТО НЕ ИЗГЛЕЖДА ТОЛКОВА НЕВЪЗМОЖНО - И ЯВНО ЕС ГО ИСКА (и ше дава пари)

  5. Анонимен
    #10

    NORAD:

    БВП по номинални цени е близо 80 млрд. лв; оттук ("Държавите членки обикновено получават средства за инфраструктура в размер на 2.5% от БВП") => 2 млрд. лв като не става ясно за година ли е или за целия период, но надали е за периода(това би означавало по 330 млн ЛВ на година/170 млн евро ); а ако за година се получава 6 години по 2 млрд лв = 12 млрд ЛВ или 6 млрд ЕВРО.... съвсем прилична сума стига да може да се усвои поне на 80%


    а ЖП линия до Видин за 5 млрд. ЛВ е очевидна ГЛУПОСТ,

  6. Анонимен
    #9

    Мачакай комунетата, Бойко! Спри им кранчето- с теб сме! Щом куманизите тук квичат- на прав път си!

  7. Анонимен
    #8

    Нямайте грижи- нали катарците обещаха да дават кинти-очаровани от "брилянтно организираното заседани" на МС на България.

  8. Анонимен
    #7

    От цялата статия разбрах следния смисъл, планирам Бентли нов модел за 2015 но кинтите ги нямам. Идеи много пари ьок.

  9. Анонимен
    #6

    Малоумие и престъпление е да пръсниш милиарди за ненужната, но руска АЕЦ Белене.

  10. Анонимен
    #5

    14% не е голям процент за възвръщаемост на инвестицията, напълно коректно предложение е.въпроса е какво се случва след това ...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.