Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Електронното управление се отлага за 2013 г.

Заради двойно финансиране спряха европари за е-услуги в общините

24 коментара
Електронното управление се отлага за 2013 г.

Електронното управление в администрацията, което е един от приоритетите на правителството, се отлага за 2013 г., а разширяването на електронните услуги за бизнеса и гражданите в общините ще се забави. Това става ясно от съобщение на Оперативна програма "Административен капацитет" (ОПАК), по която се финансират дейностите. Средствата идват от Европейския социален фонд.

Срокът за изпълнението на най-големия проект за 18.4 млн. лв. за т.нар. електронно правителство е удължен с една година заради обжалване на тръжна процедура за избор на консултант, посочиха от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, което е изпълнител на проекта.

За първи път пък заради съмнения за двойно финансиране е прекратена процедурата за въвеждане на електронни услуги в министерствата и общините за 10 млн. лв. Причината е, че при 16 от 27 подадени проекта е установено, че има припокриване на вече финансирани дейности с европейски средства, основно по програма ФАР, посочиха от ОПАК.

Като цяло усвояването на средствата по ОПАК по приоритета за качествено административно обслужване и развитие на електронно управление се бави, показват още данните в информационната система за управление на еврофондовете ИСУН. При среден процент за усвояване на парите по цялата оперативна програма от 25%, по този приоритет средствата са оползотворени на 18%, въпреки че е договорен над 71% от целия бюджет в размер на близо 110 млн. лв. до 2013 г.

В същото време в сряда правителството реши да създаде Съвет за електронно управление, ръководен лично от премиера Бойко Борисов. Целта е създаване на необходимата координация, съгласуваност и контрол при осъществяване на дейностите и мерките за изпълнение на стратегията за електронно управление до 2015 г.

Най-важният проект изостава значително

Най-важният проект за реализирането на стратегията, който трябва да свърже в една система около 100 административни услуги, сред които имотния и търговския регистри, кадастъра и личните данни от системата на гражданска регистрация, изостава значително от първоначалния си график. Причината е обжалването на избора на консултант по проекта "Д енд Д консултинг", казаха от МТИТС.

Допълнителен фактор за забавянето е включването на Съвета за административна реформа (САР) като партньор в проекта, допълниха още от ведомството на министър Ивайло Московски.

Делото е загубено от жалбоподателите. До края на септември предстои да бъде обявен търг за 15 млн. лв. за избора на изпълнители на основните дейности по проекта.

Останалите средства от над 3 млн. лв. са за закупуване на хардуер, за обучение на служители от администрациите за работа с новите системи, за одит, както и за информация и публичност на проекта.

До момента МТИТС е усвоило 100 хил. лв. по изпълнението на проекта.

"Проектът е изключително важен за развитието на електронното управление в страната. Фактът, че Съвета за административна реформа се ангажира с него, показва политическата воля и значимостта, което българското правителство отдава на темата", се казва в отговора на МТИТС до Mediapool. В него е посочено още, че "резултатите от проекта ще издигнат системите в страната ни на едно ново, по-качествено равнище и ще ни доближи до напредналите европейски държави".

Ефектът от реализацията на проекта е, че вече ще се знае коя администрация създава и съхранява определена информация и кои други могат да я ползват (т.нар. дановия модел), уточняват от министерството.

Това ще даде възможност отделните администрации да си обменят информация електронно по служебен път. За гражданите и бизнеса пък ще отпадне тежестта да удостоверяват непрекъснато факти и обстоятелства, които администрацията вече знае за тях.

Увеличават парите за е-услуги в общините

Освен на централно ниво, въвеждането на електронно управление ще закъснее и на местно. Досега около 48 общини и области са се спечелили европари за въвеждане на електронни услуги.

Последната процедура за 10 млн. лв., която беше затворена в средата на ноември 2010 г., е прекратена на 19 септември 2011 г. Причината е, че при 16 от 27 подадени проекта е установено, че има припокриване на вече финансирани дейности с европейски средства, посочиха от ОПАК без да назоват нарушителите.

Право да подават проекти имаха министерства, държавни агенции, областни администрации, общини, НОИ и НЗОК. От тях не се изискваше съфинансиране на проекта, като той трябваше да надвишава 100 хил. лв.

С проектите се целеше да бъдат въведени нови електронни административни услуги в културата и здравеопазването, както и създаване на електронни системи за управление на архивите, е посочено в насоките за кандидатстване. В тях пише още, че "насърчаването на културното предприемачество е нова сфера на дейност с потенциал да допринесе за социално-икономическото развитие на регионално и национално ниво".

За да не се стигне до загуба на средства от структурните фондове, ще обявим нова процедура, като средствата ще бъдат увеличени, а условията за кандидатстване опростени, казаха от ОПАК. Все още не е решено с колко ще се увеличат парите.

Развитието на културния туризъм е един от новите приоритети на кабинета на ГЕРБ. Финансовият министър Симеон Дянков вече обяви, че в бюджет 2012 г. ще има повече пари за култура и образование за сметка на средствата за сигурност. Отделно по програма "Регионално развитие" бяха отпуснати над 100 млн. лв. за реставриране и реконструкция на археологически резервати.

За електронно управление са предвидени 110 млн. лв.

Близо 110 млн. лв. са средствата предвидени за качествено административно обслужване и развитие на електронното управление. По голямата част от тях – над 71% вече са договорени.

Сключени са 61 договора с министерства, агенции и общини за 66 млн. лв. От тях обаче реално са усвоени тройно по-малко пари – 24 млн. лв., показват данните в ИСУН.

Целта е през 2013 г. администрациите да ни обслужват за 20 минути. 1000 административни услуги да могат да се ползват онлайн, а в 70 администрации, от общо 466, да могат да се обслужват хора в неравностойно положение.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

24 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #24

    царе сме на отлагането! Г. Димитров:"НЕ отлагайте днешната работа за утре!"

  2. Анонимен
    #23

    Надеждата ми е в Електронното правителство. Може би, когато бъдат заменени мозъците на Бойко, Цецо и останалите с компютри, нещата ще започнат да се случват както трябва. Наистина, компютрите ще бадат слаби в рязането на ленти, в телевизионните закани и хвалби, няма да могат да гледат лошо, но това може да се преглътне. Да на електронното правителство!

  3. Анонимен
    #22

    Тогава вече ще трябва да очакваме правилно и адекватно управление, като трябва да имаме предвид, че тогава всички трябва да са наясно с електронната практика!

  4. ДИМИТЪР ШОПОВ
    #21

    ХИЧ НЕ СЕ И НАДЯВАЙТЕ.

  5. Анонимен
    #20

    Всичко, което мирише на цивилизация, не е за нещастната ни Родина. Защото тя е затънала в смрадта на гуменките на Рапона.

  6. Анонимен
    #19

    За какво електронно правителство се говори? Опитайте да се свържете с МВР по някакъв електронен начин или по телефон. Не става!!!

  7. Анонимен
    #18

    Важно е да се спазва всичко,което е нужно и да не се бърза, за да има добри резултати след това.

  8. Анонимен
    #17

    Абсолютно всичко при Бойко Борисов е КРАХ! Хора, опомнете се!

  9. Анонимен
    #16

    kvo stana

  10. Анонимен
    #15

    Ако не знаете, резултатът от проектите за електронно управление трябва да бъде действащи и достъпни електронни услуги, не усвоени средства. Досега няма такъв резултат, справка- изпълнените проекти и усвоените средства (виж страницата на ОПАК и проследи какво предлагат т.н. бенефициенти). Зад проектите се крият няколко лица и организации, които успешно усвояват средства без полезен ефект.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.