Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Изтребител МиГ-29 се разби до пловдивско село

Двамата пилоти са катапултирали, причините за инцидента се разследват

111 коментара
Останките от разбития самолет

Изтребител МиГ-29 на българските военновъздушни сили се запали и падна близо до пловдивското село Голям чардак в четвъртък. Двамата пилоти са катапултирали и са без опасност за живота. Инцидентът е станал около 10.30 часа тази сутрин при учебен полет по време на българо-американското учение "Тракийска звезда", което се провежда на авиобаза Граф Игнатиево.

Пилотите майор Илия Дойчинов и капитан Петър Методиев са с травми в областта на гръбначния стълб, характерни при катапултиране.

Все още не е ясна защо машината се е запалила в движение, но според първите изявления на военния министър Аню Ангелов двамата пилоти са действали абсолютно правилно. Министерството на отбраната назначи комисия, която разследва причините за инцидента.

Веднага след инцидента всички планирани полети бяха отменени.

Командирът на Военно-въздушните сили генерал-майор Константин Попов съобщи, че още при излитането на пистата от задната част на машината е излязъл десетметров пламък. Веднага е била издадена заповед за катапултиране. В разговор с майор Илия Дойчинов е било решено самолетът да се изведе на безопасно за населението място. Насочен е бил на северозапад между селата Царимир и Голям чардак. На височина около 200 м пилотите са катапултирали, а машината се е разбила на земята. Хеликоптер Кугар се е отправил веднага към мястото на катапулта.

Изтребителят е преминал задължителния технически преглед преди полет.

Самолетът участва в даването на дежурства по охрана на въздушното пространство, като генерал Попов съобщи, че преди ден е летял с него.

"Общо взето причините могат да се разделят на две - или грешка на летеца, или техническа причина, но това е нашата работа. Нашата работа е отговорна, аз вчера летях, на всеки може да се случи такова нещо", коментира ген. Попов.

Пилотите действали професионално

Министърът на отбраната Аню Ангелов, който също пристигна на мястото на инцидента, оцени действията на пилотите като изключително професионални, а реакцията им – бърза и адекватна.

"С такъв самолет не може да се мисли за кацане, те правилно са действали, катапултирали са, добре са набрали определена височина, откъдето относително безопасно да катапултират", коментира той.

"Не смятам, че сме се изложили пред американските пилоти, тъй като и те са свидетели на подобни инциденти при тях", допълни министърът.

В петък Аню Ангелов ще бъде изслушан в парламента.

Това е втората катастрофа с МиГ-29, откакто машините са доставени през 1989 година. Все още не е ясно дали причината е техническа или е допусната човешка грешка.

Катастрофа с МиГ 29 е имало и през 1994 година, но е била по вина на пилота. Инцидентът е станал при изпълнение на фигура от сложния пилотаж при малка височина. Загива командирът на авиобазата Равнец Иван Даев.

България вече разполага с 15 изтребители МиГ-29, като на тях се разчита да пазят въздушното ни пространство до 2025 година.

Министерството на отбраната има рамково споразумение с руската компания РСК "МиГ" за поддържане в летателна годност на самолетите

На всеки 350 летателни часа машините преминават през планов ремонт под руски надзор.

Пилотите с малко часове във въздуха заради липсата на средства

Заради скъпото гориво и високата цена на поддръжката на изтребителите военните пилоти от години се оплакват, че имат малко летателни часове. Постоянна тенденция са напускащите по собствено желание военни пилоти.

Българските пилоти летят през последните години по-малко от 60 часа годишно, докато колегите им от другите страни членки на НАТО прекарват във въздуха над 160 часа.

През юни миналата година военното министерство спря временно от полети почти всичките си самолети МиГ-29 след инцидент с такава машина в Русия, при който загинаха двама пилоти. МО предприе мярката, за да се изясни дали не става въпрос за технически проблем.

Министерството на отбраната подготвя в момента проект за закупуването на нов изтребител, но военният министър Аню Ангелов съобщи, че конкурсът няма да бъде обявен до края на мандата на това правителство заради липсата на достатъчно средства. Очаква се това да бъде най-скъпата сделка от модернизацията на армията.

След инцидента в четвъртък Аню Ангелов заяви, че продължават да се търсят най-оптималните варианти за закупуване на нови изтребители.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

111 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #111

    Първо, нашият миг е бил учебно-боен. Дори бойният МиГ-29 е проектиран за числено превъзходство в големи серии, т.е не е мислен за самолет с който може да си летиш 30 години, защото е било ясно, че още преди 20-та г. целият парк е за смяна.

  2. Анонимен
    #110

    Миг-29 е самолет с душа. Поклон пред 11(01) спасил екипажа си.

  3. Анонимен
    #109

    Руският самолет 5-то поколение се нарича ПАК ФА или Т-50,но всъшност двигатели и всичко по него е 4-то. А Индийците ще доразработят и доставят цялата авионика тъй като руснаците отдавна нямат и елементарна електроника.

  4. Анонимен
    #108

    Руският самолет 5-то поколение се нарича ПАК ФА. И за сега се радва на превъзходно здраве. Индия вече си направи устата да купи няколко броя от него.

  5. Анонимен
    #107

    Новина - БГ изтребител Набор със влаковете на БДЖ и трамваите - едноочки от Щутгарт - 1957 година. Събитие е, че е успял и да излети. А горката ни подводница няма и батерии - зарядното e USB - Пр.мофа Дайте на македонците всичко - те се радват на боклуци Остават 14 дo 2015, май

  6. Анонимен
    #106

    До 90 и 100 Кой е този руски изтребител от "пето" поколение, който бил с двигател от четвърто? Този дето падна ли? Два пъти го пишеш. Да не би да е техническа грешка?

  7. Анонимен
    #105

    10 години ракеат Булава гърми на мига, нямат космическо насочване на наземни ракети (и от подводници) - падат им спътниците, Куркс гръмна, Чернобил гръмна, нямат граждански самолет, нямат боен самолет, нямат кораби горките (Франция им подхвърли Мистрали, да не се давят със кораби отпреди 80 години), не съм виждал скоро руска кола, ... Да живее Путин!

  8. Анонимен
    #104

    На САЩ им омръзна да чакат вече 10 години Русия да направи самолет 5-то поколение. Последният прототип на "братушките" преди месеци на изложение СИГУРНО ПО ЧОВЕШКА ГРЕШКА малко се поразби на парчета

  9. Анонимен
    #103

    48 Руските пътнически самолети ги забраниха в цивилизована Европа защото са шумни и опасни.Трябва да се забранат и руските военни самолети, защото са още по-шумни и опасни.

  10. Анонимен
    #102

    29.11.2011. Руският космически апарат „Фобос-Грунт”, който бе изстрелян рано тази сутрин местно време от космодрума в Байконур, Казахстан, НЕ УСПЯ да се насочи към своята цел - спътника на Марс Фобос, предаде Ройтерс, като се позова на директора на Федералната космическа агенция (Роскосмос)... Жалко за българската апаратура.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.