Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кратък размисъл на смутен родител на 11-класничка

0 коментара

Този коментар е провокиран от чуденето откъде да подхвана типичен родителски проблем: от ученичката, от учителя или от учебника. За първите две точки ми бе лесно да направя съответните критични и само-критични заключения. По третата обаче предлагам коментар на параграф от учебник.

Цитат

от учебника по литература за 11 клас, издание на Ciela, глава "Под Игото", стр. 67:

Според М. Бахтин една от основните разлики между епоса (епопеята) и романа се състои в начина, по който присъства в тях, мисли се в техния свят езикът. Епическият човек няма идея за условния, знаковия характер на езика. Думите и нещата за него са едно. Това значи, че за изказването на жизнения опит съществува един език, който по условие е правилен. Обратно, романовият човек знае, че онова, което обикновено наричаме действителност, не се "представя", каквото е, в езика, а се означава от него - и се означава по различни начини, изразяващи неволно или умишлено искрено или притворно ценностно отношение към назоваваното.

Коментар по реда на изказванията

1. Езикът нито "присъства в тях", нито "в техния свят". Варварско отношение към езика е да се отделя той от самия свят на епос и роман, а впоследствие да се пита за "присъствието" му в тях. Подобно вещно-контейнерно съотношение не е мислимо за езика. Веднага се пита човек: а как е построен самият им свят, на романа и епоса? Отговорът е: с езика, ако подхождаме по-инструментално и под по-слаба теоретична норма, тоест по-популярно. Малко по-точно е, разбира се, да се каже: във езика. А най-точно е да се идентифицира светът и езикът, с което отпада веднага фикцията за съотнасянето им като матрьошки.

2. Ако е възможна изобщо конструкцията "мисли се в техния свят езикът", пита се как може да се мисли езикът встрани от езика, как става това отделяне на позицията на "езика" и на "мисленето на езика". Това пак е груба натурализация, която в широко взетата хуманитария е допустима в натур-философията, а в науката е смислена като условие на лингвистика, в която езикът е обективиран, опредметен за целите на изследването. Но анализът на роман/епос не е лингвистика?! Вмъкването на "в", "в техния свят" не променя различението.

3. "Епическият човек" е странен начин да се мисли и описва феноменът на епическото. Защо феноменът "епическо" да се артикулира чрез буквална хуманитаризация, или антропологизация, маркирана в "човек". Това също е тип натурализация, която има пост-ренесансов характер. Тя не е коректна за античния епос. Епическото е феноменологическа реалност и не се нуждае от закачалката на "човека".

4. Дори да имаме "епически човек", защо от него се очаква да има изобщо идея за език и езиковост. Без значение дали езикът има условен или друг характер. Такъв въпрос изобщо е излишен и абсурден. Може ли да се пита за това каква идея за език има митичният "човек", и дали гайдарят разбира условния/безусловния характер на музикалния език?

5. Не "за него думите и нещата са едно", а феноменът епическо имплицира такава идентификация. Тук не спорим с тезата, макар че и това е възможно, а редактираме изказването.

6. Един по-деликатен момент: Ако, от една страна, "думите и нещата са едно". Но, от друга, имаме "изказването на жизнения опит" (макар и на "само един език"). "Изказването на жизнения опит" преполага, че между "изказване" и "жизнен опит" има разлика, тоест те самите не са едно. Но това пък показва, че и "думите и нещата" не са едно, доколкото имаме и жизнен опит ("неща", тип реалност, жизнен опит) и "изказвания" за тях. Тогава още повече става ясно, че за "жизнен опит" на "епически човек" и за неговото "изказване" е напълно безсмислено да се говори.

7. Ако има "един език", то идеята за "правилен" и "неправилен" е излишна. Няма такова разграничение. Да не се простираме към другата импликация: че идеята за "неправилен език" е самата неправилна идея. Езикът е език, той не може да бъде правилен или неправилен. Само вътре в езика могат да извършват "неправилни" работи, да се говори неистина. Но тази неправилност засяга само единични изказвания, частта, не целостта на езика. В целостта си езикът е абсурдно да се характеризира така. Каква е тази мега-рефлексия, която квалифицира езика изобщо "като правилен" и "неправилен".

8. "Романовият човек" е любопитно същество, което "знае", че действителност и език не са тъждествени, а езикът само "означава" нещо друго, а именно "действителността". Това също е грубиянски начин да се изразиш, независимо вярно или не. Първо, идеята, че има "романов човек", който "знае", е невъзможно допускане и стилистична повреда. Дори да въведем термина "романов човек", не той "знае", и не дори авторът "знае". Проблемът не е до знаене и знание. Въпросът е дали романът, романното, формата "роман" предполага разграничение между език и действителност. Второ, нека попитаме: дори между роман и действителност да има различение и романът да обозначава въпросната извън-романна действителност (макар че, откровено казано, срамота е да се говори така), каква представа за романното е предположена в това отношение на обозначаване. Някакъв груб реализъм. Тогава обаче и цитираният в началото Бахтин ще хлъцне от изненада. Трето, подобно разграничение директно казва, че самият роман не е действителност, а е означение на действителност извън него. Тоест, че не е смислено да се говори, например, за "действителността на романа". А всъщност, ако все пак се работи с метафизиката на "свят", "език", "действителност" и ако тези максимални метафори се разбират категориално, трябва да се приеме, че са взаимозаменяеми, че обозначават едно и също - светът на романа, езикът на романа, действителността на романа са по същество едно.
9. "Не се "представя", каквото е, "в езика", а се "означава от него", казва авторският колектив. И това разграничение произлиза от неразбиране: начинът на езика да "представя" е като "означава". С други думи, разграничението между "представя" и "означава" е нередно. То прилича на разграничението между "бутилка" и "стъклена бутилка". Но това не е разграничение, а уточнение.

10. Накрая, ако "романовият човек" имаше възможност да "знае" за "условния, знаковия характер на езика", той нямаше да бъде "романов човек", а щеше да бъде теоретик, примерно автор на учебика, който коментираме тук. А ако пък "знаеше", че при тази "условност" са възможни "различни начини" на означаване, и ако на всичко отгоре бе съоръжен с това фатално знание, то той никога нямаше да възникне като романов човек. Нямаше да има шанс да стигне до романовата форма.

Дали не е човешко авторите на учебника да направят опит да осведомят "епическия човек" и "романовия човек" какви беди са ги сполетели напоследък. "Епическият човек" веднага ще се помине, защото не знае за условния характер на езика, за него нещата и езикът са едно. "Романовият човек" обаче знае, че езикът и нещата не са едно и може да се притече на помощ на колегата си със спасителен аргумент. След което двамата да обяснят на авторите, че разлика има, но тя е между техния колектив и способността за съждение. Това последното го твърдя сериозно и буквално, защото стартиращата фраза "Според М. Бахтин...." (еди-какво си) е самодоволно изображение тъкмо на тази разлика.

© Copyright Mediapool

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.