Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

МО на път да остави един от най-тежките договори на следващото правителство

Правителството се отказа от 3 хеликоптера, но остават спорни въпроси

21 коментара
Хеликоптер "Кугър", сн. БГНЕС

Военният министър Аню Ангелов е на път да завещае на следващото правителство приключването на един от най-тежките и скъпи договори – за закупуването на нови хеликоптери, след като още в началото на мандата си ГЕРБ предоговори част от сделката, но остави "спорни въпроси".

"На този етап е договорено само плащането на доставените хеликоптери, резервните части, системите и оборудването, предстои да се решат спорните въпроси, свързани с взаимни претенции на страните по договора", съобщиха от Министерството на отбраната в отговор на въпрос каква е общата сума, която ведомството трябва да плати, след като поръчката бе предоговорена.

Закупуването на летателна техника е основният приоритет от модернизацията на въоръжените сили през последните години. Сега МО се готви да сключи и договор за закупуване на нови изтребители. Сделката ще стане без конкурс, чрез пряко договаряне и се очаква стойността ѝ да стигне 700 млн. лева, като ще се плаща от следващите правителства.

Договорът с "Юрокоптер" за 18 хеликоптера (12 "Кугър" и 6 "Пантер) бе подписан през 2005 година по време на правителството на Симеон Сакскобургготски. Консултант на "Юрокоптер" по сделката бе бизнесменът Николай Гигов. Общата цена на поръчката, в която влизат и пакет от резервни части и друго оборудване, бе малко над 383 млн. евро. Сделката с "Юрокоптер" бе придружена и от договор за гаранционен депозит с банка "Сосиете Женерал", според който трезорът осигурява през 2006 г. средства на "Юрокоптер", равняващи се на приблизително 60 на сто от стойността на всички хеликоптери.

След идването на власт от ГЕРБ обявиха, че няма достатъчно средства. През април 2010 г. Аню Ангелов обяви, че се готви да прекрати едностранно договора, но само няколко дни по-късно съобщи, че сделката ще бъде предоговорена. Така с тежката задача в условия на финансова криза да бъде склонена компанията да се откаже от гарантирана поръчка се зае военният министър Аню Ангелов. След проведените преговори той обяви, че мисията му се е увенчала с успех и фирмата се е съгласила МО да се откаже от последните три хеликоптера "Пантер".

От военното министерство не уточняват кои са спорните въпроси. През 2011 г. от МО официално съобщиха, че дължими от българската страна неустойки за забавени плащания ще бъдат прихванати от авансово преведените средства от българската страна.

На въпрос на Меdiapool колко средства са платени по договора от българска страна, МО отговори, че до 2009 година (по време на тройната коалиция) са били заплатени 229.49 млн. лева, а от правителството на ГЕРБ още 105.8 млн. евро.

Тези данни леко контрастират с изказванията на премиера, че е платил хеликоптерите на тройната коалиция. Борисов не веднъж обаче използва вертолетите "Кугър" в натоварената си програма по обиколки из страната.

От МО уточниха в отговор на запитване на Mediapool, че разходът на гориво за един час полет с хеликоптери "Кугър" е 750 л. (600 кг.) или приблизително 1875 лева (при цена за един литър 2.50 лева).

С промяната на договора остава отворен и въпросът за изпълнението на директния офсет по сделката.

От МО твърдят, че от общо 11директни компенсаторни дейности, компанията "Юрокоптер" е изпълнила 10. Не е изпълнен обаче един от най-значимите проекти - "Изграждане на инфраструктура за BBC и ВМС".

Изпълнените 10 директни компенсаторни дейности обхващат доставки на резервни части, инструментално оборудване, документация, консумативи, обучение на летателен и инженерно -технически състав и др.

От военното министерство не дават информация колко от хеликоптерите "Кугър" летят в момента, тъй като тази информация била служебна тайна. Наскоро министър Аню Ангелов съобщи още, че министерството заплаща 500 хиляди лева за техническия преглед на вертолет "Кугър", като в тази цена не влизат резервните части, а само издаването на свидетелства и сертификат, че машината може да продължи да лети.

Вертолетите "Кугър" трябва да минават през технически преглед на 500 летателни часа.

Все още е на дневен ред решаването на въпросите с поддръжката на хеликоптерите.

Предстои да бъде сключен договор за доставка на резервни части и осигуряване на логистична поддръжка.

 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

21 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #21

    До 19, Ангелов твърди, че пенсионерите са по-малко. Вие от къде имате тази статистика

  2. Анонимен
    #20

    тази глупост с "компенсаторните" дейности, знаете ли кого компенсира? ако искате да знаете, пишете едно въпросче в следващ коментар. Ще ви кажа къде са отговорите (е, мога и да ви ги дам... ако ви мързи да си ги вземете сами)

  3. Анонимен
    #19

    Пенсионери в администрацията на МО Политически кабинет 2 Инспекторат 14 дирекция "Сигурност на информацията" 3 дирекция "Административно и информационно обслужване" 9 дирекция "Връзки с обществеността" 2 дирекция "Финанси" 1 дирекция "Инфраструктура на отбраната" 10 дирекция "Инвестиции в отбраната" 13 дирекция "Отбранителна политика" 3 дирекция "Планиране, програмиране и бюджет" 16 дирекция "Управление на човешките ресурси" 8 дирекция "Логистика" 4 дирекция "Комуникационни и информационни системи" 1 ОБЩО 84 Процентно от всички цивилни служители около 30%.

  4. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #18
  5. Анонимен
    #17

    Какви поръчки, каквви пет лева? Хората нямат работа и изнемогват, пенсионерите умират от глад а нищоправещите чантаджии от МО искат да лапат комисионни. НАТО ни пази и в тази свирепа криза не са необходими никакви допълнителни разходи.Дори трябва да се вдигнат годините за пенсиониране на военните и драстично да се намали броя на генералите, адмиралите и полковниците по брой на които сме на първо място в света при такава численост на армията.

  6. Анонимен
    #16

    Ще излезе по-скъпо с отказаните поръчки - гаранция.

  7. Анонимен
    #15

    Като тръгна да сдава поста ще се разберат бакиите на Аню и Тиквата и това ще увеличи срокът на ефективните им присъди.

  8. Анонимен
    #14

    ДО 2. Не е сложен договорът, а дедото е прост. Освен да съкращава и разсипва друго не умее (изключвам писането на разни кухи документи в стил Решения на Н-тия конгрес на БКП). И при тази мизерия, наглецът твърди че имало пари в бюджета за по 100 млн. годишно за американските летящи скрабове.

  9. Анонимен
    #13

    Нека да благодарим за номинацията на ДПС - бившият министър Свинаров, зает 4 г. в МО да организира корупционните сделки и после 4 г. в парламента да ги прикрива. Този нагъл и алчен адвокат успя да проведе най-корупционните и разхитителни сделки в МО - но ние ги помним: самолетите "Пилатус", АСУОА "Вулкан", конфискуваните двигатели за МиГ 29, френските вертолети, транспортните самолети, Даймлер-Бенц... Това не е всичко, но най-едрите елмази от короната! Благодарим и на неговите подгласници - неотменимата зам.министърка Соня Янкулова, Илко Димитров и цялата плеада знайни и незнайни ненаказани престъпници...

  10. Анонимен
    #12

    Ами бойните самолети?!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.