Най-епохалното събитие в световната политика от Студената война насам се случи, но малцина го забелязаха. Нямам предвид конфликта в Ирак или Ливан или кампанията срещу тероризма.
Това е абсолютното и окончателно поражение на движението, което оформи политиката на САЩ и на други западни демокрации за няколко десетилетия – либертарианската контра-революция.
Между 1930-те и 1960-те години и други либерални демокрации възприеха своя собствена версия на модерен социален държавен капитализъм. Към средата на 20-ти век във всички западни демокрации легитимността на социалната държава бе приета от основните партии в дясно, както и от центристките и левите. Но не и от либертарианските. За разлика от Айзенхауер, Никсън и други “модерни републиканци”, либертарианците в САЩ не търсеха по- фискално отговорна социална държава. Те искаха да премахнат самата социална държава и да я заменят с “общество на възможностите” или “общество на собствениците”. Те бяха революционери – или по-точно контра-революционери, стремящи се да възстановят идеализирания Викториански свят на ненамеса в частната инициатива.
Либертарианците предприеха масивна интелектуална и реторична атака върху модерното управление от 1970-те години насам. Тази значителна сила включваше влиятелни икономисти като Нобеловия лауреат Милтън Фридман, който председателстваше Икономическия съвет на президента Роналд Рейгън; тинк-танкове като “Като институт”; влиятелни групи за натиск като “Клуб за растеж” и “Американци за данъчна реформа” начело с Гровър Норкуист, на когото принадлежи знаменитата реплика, че правителството трябва да се смалява, докато не побере във ваната за баня.
Либертарианците предложиха приватизация на социалното осигуряване и смяна на държавните пенсии с индивидуални спестовни сметки. Здравеопазването също трябва да бъде приватизирано чрез индивидуални здравни сметки.
Общественото образование, наследство от 19-ти век, беше другата цел на либертарианските контра-революционери, които предложиха на гражданите да се дават ваучери за частни училища. Либертарианците се насочиха и към регулациите на трудовия пазар, призовавайки за премахване на минималната заплата. Това трябваше да бъде съчетано с масова имиграция, която щеше да намали заплатите допълнително.
В средата на 20-ти век социалната държава беше “третият път” между демократичния социализъм на левите и изповядващия “голяма държава” консерватизъм, който прие социалната държава, но се стремеше към намаляване на разходите за нея.
В средата на 1970-те и 1980-те години, обаче, политическият спектър се премести на дясно. Не само комунизмът, но и демократичният социализъм изчезна като приемлива опция, тъй като хората не вярваха повече, че национализацията на цялата икономика има някакъв смисъл. В същото време умерените консерватори, които извършиха своето помирение със социалната държава, бяха изместени в дясно от радикалните либертарианци.
Внезапно бившият политически “център”, капитализмът на социалдемократическата социална държава, беше предефиниран като “ляв” и бившето “дясно”, консерватизмът на “голямата държава”, сега вече беше разглеждан като “център”. През 1990 -те терминът “трети път” означаваше не Шведската социална демокрация, а пропазарният неолиберализъм на Бил Клинтън и Тони Блеър, които през 1950-те години биха могли да бъдат разглеждани като умерени консерватори.
В Съединените щати, ръководството на Демократическата партия възприе реториката на свободния пазар и малкото правителство на либертарианските радикали. “Ерата на голямото правителство приключи”, декларира Бил Клинтън. Той обаче се произнесе твърде бързо.
През последното десетилетие американското общество отхвърли всеки елемент на либертарианската контра-революция. Първото отхвърлено от гласоподавателите предложение беше за приватизация на образованието. Тъй като образователната политика в САЩ е доминирана от отделните щати и градове, тази тема беше оборена на местно ниво. Стана така, че повечето консервативни републиканци, както и демократите, са доволни от техните обществени училища по предградията. Отново и отново, предложенията за ваучерна система бяха отхвърлени.
Президентът Джордж Буш превърна приватизацията на социалното осигуряване в централна част от законодателната си програма. Американците, разтревожени от срива на фондовия пазар, отхвърлиха идеята и уплашените републиканците я изоставиха.
Администрацията на Буш не си даде усилие да прокара друго либертарианско предложение – за здравните спестовни сметки, което почти със сигурност щеше да бъде отхвърлено от избирателите, които не желаят риск. В действителност, за ужас на либертарианците, Буш и контролираният от републиканците Конгрес създадоха програмата за лекарствени рецепти за възрастните, което е най-голямата експанзия на социално здравеопазване в САЩ от създаването на здравната система Medicare по времето на Линдън Джонсън през 1965 г.
А трудовият пазар? Тук отново либертарианството беше напълно изкоренено. Конгресът на републиканците напоследък търси варианти за нарастване на минималната работна заплата заедно с намаление на имотните данъци. И отново, въпреки съпротивата на либертарианците, преглътна популистките искания за спиране на нелегалната имиграция, което накара двете партии да подкрепят мерки за силна охрана на хаотичните американски граници.
Близо едно десетилетие Републиканската партия контролира Вашингтон и законодателната власт в повечето щати. И въпреки това всяко голямо предложение на либертарианците бива отхвърлено от обществото и неговите избрани представители. Тяхното единствено временно достижение беше съкращаването на данъците, което обаче вероятно ще бъде частично ревизирано, за да се редуцира бюджетният дефицит за идните години.
С изчезването на либертарианското дясно като значителна сила, гравитационният център по въпросите на икономическата политика неизбежно ще се измести някъде на ляво.
Но няма да видим реставрация на модела от средата на 20 век, тъй като няма да има съживяване на социалистическото ляво. Смъртта както на социализма, така и на либератрианството, ограничават твърде много полето на умерената социална демокрация и на консерватизма, защитаващ “голямо правителство”. Ограничаването на опциите по хоризонтала ляво – дясно обаче е съпроводено от нарастващо разделение от горе надолу, по вертикала, между елит, ангажиран с глобализацията и масовата имиграция, и популистко, националистическо мнозинство.
Ако това разделение измести старото хоризонтално разделение по оста ляво-дясно, тогава може да видим трети “трети път” – такъв, който се позиционира между най-тежките форми на популизъм и утопичните форми на транснационализъм.
Либертарианското движение се помина. То няма да се появи отново и неговото поражение като сила в американската политика ще промени дефиницията за дясно, ляво и център – не само в САЩ, но и в света.
*Авторът е старши стипендиант в New America Foundation и автор на “The American Way of Strategy”
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
38 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
E, vizdate, 4e i tam predpo4itat da im e toplo pod dypeto, vmesto da varviat napred. Iavno tova predpo4itanie kam zastoj e 4isto 4ove6ko. I doniakade e svarzano sas zastariavaneto na naselenieto. Eto i az 6te se popravia, i 6te prestana da pi6a za niski danaci i li4na iniciativa. Vmesto tova 6te reklamiram goliama i mydna administracia, mo6na i tromava darzava, zarobvane na naselenieto s danaci i socialni vnoski, izravniavane na dohodite, nikakva imigracia, nikakva emigracia, vaob6te patriarhalen raj ot vremeto na bivolite i harmanite na selo:) P.S. (Da be:)))
Откога търся либертарианска партия в България, но до сега не съм дочул подобен полъх от телевизора и радиото. Надявам се че има и други катто мен. Обадете се откога ви търся. Колкото и да ме убеждават, че това е непопулярно, мисля че това е единствения изход и път за оцеляване в държава където всеки иска да му дават, а никой не иска да дава.
USA e svobodna dyrzava i vseki moje da si izkazva razlichno mnenie. Za onezi ot vas v Bylgaria koito se interesuvat ot podobni idei trjabva da se otbelezi che stiatiata otraziava edno mnenie, koeto veroiatno njama mnogo obshto s realnosta i otraziava krainolevi (za USA) vijdania. Viarno e, che republikanskata partia nachelo s Bush potroshi ogromni kolichestva pari, vkljuchitelno i v razduti socialni programi. Tova e ogromno otstyplenie ot principite na konservatizma ot vremenata na Reagan i veroiatno …
izbiratelite shte gi nakajat po vreme na sledvashtite izbori. Mejduvremenno, v rezultat ot porajencheskoto i strahlivo povedenie na demokratite po otnoshenie na voinata, tuk nadignaha glava mnogo levi idioti, mnenieto na edin ot koito e otrazeno v tazi statia. Globalizaciata neumolimo ubiva ostarelia socialistichesko-populistki socialen model vyzpriet naj-veche v Evropa. Libretarianstvoto e edinstveniat izhod. Onezi ot vas koito razchitat che s malko rabota, mnogo otpuska i dyrjavna pensia shte si jivejat dobre jivota e dobre da se prigotviat da roviat iz kofite za bokluk edin den.
Щом няма :)
Авторът на статията е или с бая обаркан компас, или иска да обърка читателите с някаква скрита задна цел, защото изглежда, че не знае кое е горе и фое долу, да не говорим за ляво или дясно ... Само един пример: лекарствената реформа на Буш, която няма да трае дълго, тъй като всички старци, лекари и аптекари пищят срещу нея, е типичен пример за така наричаната от Майкъл Линд "либертарианска" приватизация на социалните услуги (термин, който не съществува в англо-говорящия свят: двете думи "либертарианско" …
и "социално" не се споменават в едно изречение от правоверните либертарианци), а не признак за упадъка на либертарианството. Вярно е, че повечето начинания на Буш могат бегло се характеризират като "консервативни", но и това е спорно, тъй като всички истински консерватори ги смятат за безпринципни и опортюнистични.Либертарианизма явно е пътник, но унищожителят му не е този, които Линдт се опитва да пробута. Условията за либертарианизма почти са изчезнали в днешния свят - той можеше да съществува само в детската градина на много богатите пост-колониални западни общесва до края на 60-те години. След това задължителното технократско образование в цял свят "отвори" очите, а най-вече устите на хората и те "осъзнаха", че насвета няма достатъчно ресурси за всички ... та ето ни сега и тука: бориме тероризма с всички сили, по военному, а такива глезотии като либертарианизма ще са напално забравени до 1-2 години.
Ima takova sdrugenie, slava bogu ne e partiawww.libertarium.net
Повече за либертарианството в България можете да научите на ww.libertarium.net
ИДЕЩИЯТ ЛИБЕРТАРИАНСКИ ВЕКЛибертарианството е възгледът, че всеки човек има правото да живее своя живот по начина, който избере, доколкото зачита същите права на другите. Либертарианците защитават правото на всеки човек на живот, свобода и собственост – права, които хората притежават по природа, преди още да са били създадени държавите. В либертарианския възглед всички човешки взаимоотношения трябва да бъдат доброволни; единствените действия, които трябва да бъдат забранени от закона, са онези действия, …
които включват употребата на сила против хора, които от своя страна не са използвали сила – действия като убийство, изнасилване, грабеж, отвличане и измама.Повечето хора по навик вярват и живеят по този етичен кодекс. Либертарианците вярват, че този кодекс трябва да се прилага във всичко – и конкретно, че той трябва да важи както за действията на индивидите, така и за действията на правителствата. Правителствата трябва да съществуват, за да защитават правата, за да ни защитават от онези хора, които искат да използват насилие против нас. Когато държавата използва насилие против хора, които не са нарушили правата на други хора, самата държава става нарушител на правата. Либертарианците осъждат такива държавни действия като цензурата, наборната армия, ценовия контрол, конфискуването на собственост и регулирането на нашия личен и икономически живот.
хубаво звучи - просто и лесно - но натуралните човешки права някакси не се връзват с днешната финансова и политическа схема на света. Наи-вече липсва образованието, което е предимно технократско, с цел да се произведат четящи и смятащи роби, а не мислещи индивиди.
Tochno naprotiv! Libertarianstvoto sabira poveche pochitateli i az sam edin ot tiah. Novite pochitateli idvat ot nai-mladoto pokolenie, koeto triabva da plati raznoskite na roditelite si i tehnite nepravilni idei za tova nakade triabva da varvi edno obshtestvo. Libertarianstvoto idva ot kolonistite i bashtite- osnovateli na USA. Mladite v US iskat darjavnoto pensionno osiguriavane da otpadne, zashtoto mnogo maimuni se kachiha na edin klon, a klonat e veche tanak i shte se schupi. Mnogo imigranti …
prez 80-te i 90-te dokaraha semeistvata si (deca, bashti, maiki) i avtomaticheski poluchiha pravo na darjavna pensia i medicinsko osiguriavane bez da sa slojili nishto v obshtia kazan . Ima hora , koito jiveiat po-dalgo, a ne sa imali dalag raboten staj. Te po stechenie na obstoiatelstvata izsmukvat poveche ot sistemata, otkolkoto hora s dalag raboten staj , vlojili poveche v sistemata i po stechenie na obstoiatelstvata s po-kratak jivot (polzuvali po-malko). V takav sluchai nai-dobroto razreshenie e vseki da si pesti sam za starini i da bade otgovoren za tova, kakto predlagat libertariancite. Tova stimulira horata kam poveche trud i lichna otgovornost pri razhodi, a osven tova otpada goliamo breme ot pravitelstvoto da poddarja oshte edno ministerstvo ot chinovnici-hrantutnici i lapachi na danaci, koito da upavliavat pensionia fond. Sashtoto e s "darjavnoto medicinsko osuguriavane". Vseki sam da sabira pari za "cherni dni" i da se otnasia otgovorno kam zdraveto si. Ne e pravilno nepushachat da plashta za vloshenoto zdrave na pushachat. Vsichko e vapros na lichen izbor. Predupredili sa te , che e vredno, ot tam natatak ti si otgovoren za posledstviata. Niamash pravo da vzemash sredstva ot tozi, koito se otnasia otgovorno kam zdraveto si. Niama nujda nito ot zdravni kasi, nito zdravni zastrahovki, koito sabirat pari , a ne pokrivat dostatachno(upravliavat se pak ot chinovnici-lapachi i legalni kradci). Niama nujda i ot lekarski osigurovki sreshtu sadebno presledvane za lekarska greshka ili lekarska nekadarnost. Zashto dobriat lekar triabva da vnasia i pokriva razhodite na nekadarnia lekar, chiito pacienti go sadiat , a vsichki zaedno pak da hraniat chinovnici -lapachi, koito upravliavat zastrahovateln kompania za lekari. Taka i razhodite na lekarite shte sa po-malko i cenite na uslugite shte sa po-niski i e po-dobre za pacientite. Koito e nekadaren lekar i umori pacien, da se opravia sam. Sad, globi, konfiskacia na imushtestvo i razbira se losha reputacia. Nikoi niama da mu stapi v kabineta na takav lekar. Zashto zastrahovatelna kompania triabva da poema raznoskite po sad i globi za takav , dokazan ot sada nekadarnik? V zakliuchenie shte dobavia , che savetskata sistema i iztochnoevropeiskia socializam sazdade zpadnoevropeiskia socializam i socialdemokracia, a te ot svoia strana prichiniha vreda indirektno vreda v amerikanskoto obshtestvo, koeto v zarodisha si e libertariansko. Straha na bogatite ot iskaniata na masite za poveche "socialna darjava", naloji otstapkite i promenite v obshtestvoto, za da se izbegne socialna revoliucia ot bolshevishki tip. Sled kato bolshevishkia i socialdemokraticheskia tip obshtestva se provaliha kato eksperiment, sega opasnost ot takava revoliucia niama, a masite leka poleka se ubejdavat sami , che "socialnata darjava" moje i da nosi niakakvo priravniavane , no ne nosi socialna spravedlivost i vaobshte spravedlivost ot vsiakakav sort. Poradi tova balgari, uchete se ot libertariancite. Ne kopiraite evropeiskite socialdemokrati i psevdokonservatori. Darjavata e nai-loshia stopanin. Horata sa tezi, koito triabva da se grijat za sebe si i da si pomagat vzaimno. Edin vazrasten amerikanec mi razkazva kak roditelite mu sa prejiveli Velikata depresia prez 1923g. Predpriata pogolovno sa bili zakrivani. Niakoi ot sasedite im bili s rabota, a druga bez rabota. Tezi, koito sa bili s rabota sa gotveli hrana i noseli v domovete na semeistvata, koito sa ostanali bez rabota po nevolia. Na politicite ne im puka. Te vinagi shte sa dobre, zashtoto jiveiat na garba na danakoplateca.