Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Новият изтребител не успя да прелети и 50 метра между МО и Министерския съвет

Правителството засега не приема плана на военния министър да изхарчи 700 млн. лева без конкурс

38 коментара
Новият изтребител не успя да прелети и 50 метра между МО и Министерския съвет

Правителството не даде в сряда мандат на военния министър Аню Ангелов да води преговори за закупуването на многоцелеви изтребители, въпреки че ден по-рано от Министерския съвет съобщиха, че въпросът ще бъде обсъден на днешното заседание.

 

Правителството трябваше да одобри доклада на военния министър за реализацията на най-скъпата сделка от модернизацията на армията, но след заседанието Ангелов обясни, че това не е станало поради липсата на становищата на някои министерства по проекта.

 

Обичайната практика обаче е преди вкарването на дадено проекторешение в Министерския съвет то вече да е съгласувано между съответните министерства.

 

От седмици тече неофициална информация, че в правителството няма еднозначно виждане за пускането на сделката за 700 млн. лева при условия на тежка финансова криза. Аню Ангелов отказа да уточни кои министерства не са дали становище. 

 

"Няма да ви давам отчет", заяви Ангелов в отговор на репортерските въпроси. 

 

По-късно от Министерството на отбраната съобщиха, че въпросът не е разглеждан и обсъждан на днешното заседание на Министерския съвет, а е отложен за следващaта седмица.

 

Първоначално Ангелов твърдеше, че проектът ще влезе в правителството до края на октомври, но повече от месец не може да "измине" разстоянието от МО до Министерския съвет, сградите на които са в непосредствена близост.

 

Към момента все още не се знае и позицията на премиера Бойко Борисов за най-крупната държавна поръчка в мандата на ГЕРБ. Преди две години Борисов обяви, че "едва след магистралите ще помислим и за по-модерни самолети".

 

Ангелов планира закупуването на изтребителите да стане без конкурс и те да бъдат заплатени от следващите правителства. България ще преговаря само с конкретни държави, които разполагат с изтребители. Цената на самолетите, въоръжението, логистичната поддръжка и обучението трябва да е до 700 млн. лв. Средствата трябва да са разпределени по години от бюджета на Министерството на отбраната в периода до 2020 година, срокът за доставката и усвояване на самолета да бъде до 2016 година.

 

Аню Ангелов вече обясни, че ако се пристъпи към вариант да се закупят изтребители втора ръка, който е най-вероятният, ще се преговаря директно със заинтересуваните държави, които разполагат с техника за продан. Ангелов обяви, че ще се преговаря с Холандия, Португалия, САЩ. Белгия, Норвегия, Италия и други.

 

По неофициална информация най-вероятен е вариантът да се закупят девет стари изтребителя Ф-16 от Португалия, които са около 30-годишни. 

 

Според Ангелов имало и вариант за нови изтребители, но той можел да се осъществи единствено за шведските машини "Грипен" (Gripen), защото България има пари само за тях. В такъв случай би трябвало преговорите да се водят с Швеция.

 

За да бъде подписан договорът, той ще трябва да бъде одобрен и от парламента. 

 

Европейската комисия изпрати по-рано тази година писма до България, Румъния и Чехия, в които изразява безпокойство, че е възможно сключване на договори за покупка на военни самолети, без да бъдат проведени търгове. ЕК обяви, че процедурата за покупка трябва да бъде отворена, за да се предотврати дискриминация на компаниите от държави членки. 


Проектът за закупуването на изтребители премина през няколко етапа по време на управлението на ГЕРБ, включително и с опцията да остане за следващото правителство. Военният министър Аню Ангелов е изключително чувствителен на темата и наскоро, визирайки медийна публикация, се обърна към журналист с думите: "Гледайте вие да не катастрофирате, многоцелеви изтребител няма да катастрофира".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

38 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #38

    Точно за това на'те не искат сделката - Американците комисионна не дават!

  2. Анонимен
    #37

    Интересно, колко самолета щяхме да получим за 700 милиона? Най-вероятно само 20. Та старите самолети да ни излезнат на цената на нови от същия модел.

  3. Анонимен
    #36

    700 млн за самолет на 30 години!Браво! За една комисионна ще продадат и майчиното си мляко! Крадци! И МИГ-овете са по млади! Имаме май и СУ! Докога ще ги траем?!!! Станишковците бяха по-страхливи! А тези да ама много нагли! И въобще имаме ли някакви служби за национална сигурност? Или Бойковците ги командват. "Вечната Амбър" Бойко Ноев!

  4. Анонимен
    #35

    Валери Цветков. До 31. Явно Бойко не е толкова умен щом изобщо допуска въпросът със самолетите да влиза в дневния ред за заседанието на Министерски съвет. Не знам дали разбра, но точката не е минала САМО защото някои министерства не са дали навреме становище по предложението. Това, че въпросът със самолетите се повдига 6 месеца преди изборите ще се окаже един от най-големите автоголове, които си бие ГЕРБ. Впрочем те го правят всеки ден защото са много "умни". Като Бойко.

  5. Анонимен
    #34

    Валери Цветков. До наричащия себе си "Ген. Аугусто Пиночет" (под номер 22), макар че съмнявам, че има войнско звание по-високо от редник). Модернизацията на всяка армия е първостепенна задача на отговарящите за сектора Национална сигурност. Така е и в САЩ. Да си чул, обаче, някой в САЩ да купува такива технологично изостанали самолети или друга бойна техника?Никой не дава е един долар за "бракми". А ние ставаме бунището на Европа и НАТО с техника,от която други страни-членки на НАТО елегантно се освобождават. И то срещу добри пари. Не бъди "мерудия на всяка манджа", особено на такива, които са далеч от професионалната ти квалификация.

  6. Анонимен
    #33

    Навремето Форд е казал :- Най-хубавата кола е новата. Това важи с особена сила за самолетите, защото при тях "умората на материалите" е висока и затова всеки самолет след определено време сумарно полетно време се извежда от експлоатация / примерно, след 1200 часа полет /. Интересно е да се знае, че Израел ползва "Мираж", който има продължителен полет и високи летателни качества, а не амеликанските многоцелеви изтребители. Защо ли ?

  7. Анонимен
    #32

    Абсолютно ненужни железа. За 1/10 от парите може да се купи най-модерната ПВО в достатъчно количество.Даваме си и двете летища на САЩ като бази и останалите пари ги даваме на майките и пенсионерите.

  8. Анонимен
    #31

    БОЙКО Е УМЕН НЯМА ДА КУПИ СТАРИТЕ ТРОШКИ

  9. Анонимен
    #30

    Китайският J - 8 ІІ e най-приемливият вариант. Тип истребитель-перехватчик Разработчик Китайская Народная Республика SAC Производитель Китайская Народная Республика SAC Главный конструктор Е. Женда Вант Натшоу (с 1966) Гу Сонфен (J-8II) Первый полёт 5 июля 1969 года Начало эксплуатации 1980 год Статус эксплуатируется Основные эксплуатанты ВВС КНР ВМС КНР Единиц произведено 390[1] Стоимость единицы ~$12,5 млн (2006 год)[2] При това за парите, които става дума, може да се купят две ескадрили, а и за нашите пилоти не е проблем да го усвоят за нула време, тъй като е на базата на Миг и Су.

  10. Анонимен
    #29

    "Миражите" могат да бъдат и втора употреба, но да речем на 5-10 години /произвеждани са до 2007/, при това един струва 23 млн. долара, и то нов! Къде с тия 30-годишни Ф-16, това е пълна простотия...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.