Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Паркирането в центъра на София остава платено за гражданите и безплатно за общинарите

ГЕРБ не отстъпиха пред протестиращите от центъра, но се разцепиха за привилегиите на съветниците

152 коментара
Паркирането в центъра на София остава платено за гражданите и безплатно за общинарите

Паркирането в центъра на София остава платено за всички граждани, включително живеещите в центъра на града, и безплатно за общинските съветници и служителите на Столична община. Това реши Столичният общински съвет (СОС) след четиричасови дебати в четвъртък, предизвикани от протестите на жители от централната част на града, в резултат на което общината даде месец отсрочка за въвеждане на новите правила.

Мнозинството на ГЕРБ беше единно, че живеещите в центъра няма да бъдат освободени от такси за паркиране, но изненадващо се раздели по въпроса да отпаднат ли привилегиите на общинските съветници.

Вероятно воден от желание да се демонстрира жест на лишение пред недоволните от центъра, които смятат, че е неоправдано да плащат за правото да оставят колите си пред къщи, председателят на СОС Елен Герджиков (ГЕРБ) предложи да отпадне привилегията на общинските съветници за безплатен стикер за паркиране за личните им автомобили.

Лидерът на групата на БСП Желю Бойчев определи хода на Герджиков като популистки. Той изтъкна, че така ще се отмени привилегия за хора на изборни длъжности, каквито са общинските съветници, но ще се запази за общинската администрация. Така всеки един служител на Столична община може да си паркира колата пред “Московска” 33, докато съветниците ще се чудят как да идват на работа, каза Бойчев.

Елен Герджиков отвърна, че общинарите имат право да паркират само пред сградата на “Московска” 33, а не в цялата синя и зелена зона, за разлика от съветниците. “Не виждам логика да има безплатно паркиране за цялата зона”, каза Герджиков. Той се ангажира да се осигурят места за паркиране на съветниците пред “Московска” 33, за да могат да си вършат работата.

В крайна сметка Герджиков бе бламиран от свои колеги в ГЕРБ и предложението му не бе прието, а общинските съветници си запазиха привилегията. Герджиков не бе подкрепен и от съветници, гравитиращи към кмета Йорданка Фандъкова, като актьора Робърт Янакиев, както и от такива, смятани за хора на бившия шеф на СОС Андрей Иванов. Лиляна Еленкова, Силвия Христова, Екатерина Йорданова, Йордан Господинов и Ивелина Джартова гласуваха "въздържал се", с което ГЕРБ събра само 26 гласа за отпадане на привилегията, които не бяха достатъчни при необходимо мнозинство от 31 гласа.

Данък живот в центъра

Живеещите в центъра столичани обаче ще плащат “данък живот в центъра” по думите на общинския съветник от ДСБ Петър Москов.

За тях обаче се въвежда компенсация - облекчен режим за купуване на винетката. Вместо осем документа, те ще трябва да представят само три - нотариален акт или договор за наем, талон на колата и лична карта.

Отпадат документите за платен данък на автомобила и жилището, за застраховка гражданска отговорност, както и документ с уникален партиден номер на един от комуналните доставчици – за ток, вода, газ или топлофикация.

СОС даде възможност стикер да се получава и ако колата не се води собственост на собственика на имота в центъра на София.

Цената на стикера за платено паркиране не се променя и годишният за синя зона остава 150 лв. за първа кола и 450 лв. за втора. Цената на едномесечния стикер е 15 лева. За зелена зона годишният стикер за първа кола е 100 лв., а за втора – 300 лева. Месечната винетка ще струва 10 лева.

Лоша дисциплина

Предложението на Ангел Джамбазки от ВМРО да отпадне платеното паркиране за живеещите в центъра на София, за което настояваха и протестиращите, беше на косъм да мине. Заради лоша дисциплина в редиците на ГЕРБ първото гласуване не успя да събере необходимия брой гласове за отхвърляне.

Така спешно започна събиране на управляващите съветници, част от които видимо се бяха отегчили от дългото и до голяма степен безсмислено говорене по проблема. Председателят на групата на ГЕРБ Малина Едрева обаче веднага поиска прегласуване. На него управляващите отново не успяха да съберат нужните 31 гласа. Електронната система отчете 30 гласа, но председателят на СОС Елен Герджиков нареди да се добави и гласът на Мита Георгиева и така мнозинството бе осигурено.

Радослав Тошев остава шеф на транспортната комисия

Червените успяха да катализират раздора в групата на ГЕРБ за привилегиите на съветниците, но не и за искането си да бъде отстранен шефът на транспортната комисия Радослав Тошев. Социалистите настояха Тошев да напусне поста заради създалия се хаос с паркирането. Другият им аргумент беше, че все още в Търговския регистър не е вписано преобразуването на общинското дружество “Център за градска мобилност”, което отговаря за транспорта и паркирането в столицата, както и промените в ръководството му.

Радослав Тошев обаче отвърна, че от понеделник вписването вече е факт.

С парите от поскъпналото паркиране се пълни дупката в транспорта

Да си го кажем направо - с парите от поскъпването на платеното паркиране се опитвате да съберете допълнителни средства, за да запълните огромната дупка в градския транспорт, обърна се Желю Бойчев към ГЕРБ.

Към момента загубите на градския транспорт са в размер на около 60 млн. лв., по думите на зам.-кмета по транспорта Любомир Христов. Според ръководството на общинското дружество обаче те са достигнали внушителната сума от над 90 млн. лева.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

152 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #152

    ПРОТЕСТ на гражданите 18.30 часа, 20.09.2012 г. пл. Славейков, гр. София https://www.facebook.com/photo.php?fbid=480971451928014&set=o.271575122923470&type=3&theater

  2. Анонимен
    #151

    бъдете точни не става дума само за съветниците а и за техните назначени протежета и роднини в различните структури на столична община, които си живуркат на гърба на софиянци! тези чиновници ми искат натурален акт за жилище при подаване на молба за адресна регистрация при положение, че от 4 години плащам данъци за жилището!!! сега вожда борисов ще се намеси и ще прегласуват обратното за да се види колко е могъщ! народът си заслужава новия хитрец след дядо тошо, като гласува за него!

  3. Анонимен
    #150

    Точно така 147 !
    Но имайте предвид ,че решението не е в подземни паркинги за София,а в многоетажни ,надземни паркинги,чието изграждане е много по-евтино и на един и същ парцел се изгражда на 5 или 6 етажа много по-голяма площ за паркиране.Освен,че е по евтино от копаенето ,в софия над 6-7 метра ими вече много подземни води(минерални и питейни) и повече от 3 етажа подземен паркинг,без специална хидроизолация не ставаудължава всяко. Това което оскъпява и удължава всяко строителство са довършителните

  4. Анонимен
    #149

    До 145.След въвеждането преди години на Синя зона не се постигна нищо. Изтръгнати колчета, паркирани коли по тротоарите, пред тях от ляво и от дясно на платното паркирани на зиг-заг коли.Караш все едно на гигантски слалом.И къде бяха контролните органи да освободят платното и къде отидоха по 75 лв. за стикер. Затова не вярвам в нищо!

  5. Анонимен
    #148

    Управляващите в София би трябвало да се нагърбят със задачи, които наистина решават проблема, а именно ОСИГУРЯВАНЕ на повече места за паркиране. Разбира се това не е лесна работа за един ден, но веднъж трябва да се започне!!! Къде има възможности за построяването на подземни паркинги? Колко струва? Кой може да го направи? Как да се финансира?...Няма друго решение. Такси и цени, колкото и да растят не решават проблема, а водят до конфликти!

  6. Анонимен
    #147

    До 144. Точно така. Сутрин спокойно могат да се паркират тирове. И като започне работният ден става страшно. А на съфорумеца от "Любен Каравелов" ще кажа, че това положение е временно. Просто още не са се прибрали всички от почивка и не е започнал активният "работен" сезон. И не мога да разбера каква е тази злоба на неживущите в центъра. Утре и те ще сърбат тази попара.

  7. Анонимен
    #146

    Анониминк № 145р Вашия постинг теза само подкрепя тезата на протестиращите живущи в центъра ,където са двете зони . Защото те все още не плащат за достъпа си до домовете се пеша или с превозно средство ,а намаляха желаещите да паркират тенекетата си в центъра на столицата ,вместо да вземат метрото или друг градски транспорт ,за да си свършат работа в центъра . Колите на живущите и по ул."Л.Каравелов" и по ул."Цар Шишман" не са причина за задръстванията и всяка сутрин до около 8:00 ч.тези улици са пълни със свободни места за паркиране.

  8. Анонимен
    #145

    до 142-Като си израснал там и обясняваш какво било през 1970 година ,не ти ли харесва в момента ,че по Каравелов можеш да се движиш спокойно и по тротоара и по платното с автомобил ? Я,си спомни какво беше преди въвеждането на зелената зона ? Пълен хаос-не можеш да минеш нито по тротоарите ,нито да паркираш спокойно !

  9. Анонимен
    #144

    Цървул № 132 ,

    На мен не ми е скъпо да живея в дома на дедите си в центъра на София ,освен ако такива като ГЕРБ-аджийската пасмина не ми го направят скъпо.
    Явно си цървул ,който си няма и понятие каква е причината за затруднения трафик в центъра на София през деня.
    Причината са влизащите в центъра през работните часове с тенекетата си.
    Просто ,историческия център на София е с тесни улици и няма предвидени специиални места за паркиране на излишните автомобили.
    Елате в центъра ,в двете зони "синя"

  10. Анонимен
    #143

    Къде е записано, ЧЕ ТАКСА ПАРКИРАНЕ САМО ОТ ЖИВУЩИТЕ В ЦЕНТЪРА, ще отиде за намаляване на трафика? И как би могло да стане това? С тях ще строят паркинги ли? Кой вярва на това?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.