Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

По-високи учителски заплати – да, но не навсякъде и не за всички

24 коментара
По-високи учителски заплати – да, но не навсякъде и не за всички

Управляващите заговориха за ръст на заплатите в публичния сектор през 2013 г. и синдикатите на МВР и на учителите не закъсняха със своите искания за увеличения на заплатите в секторите със съответно 25% и 20%. Както в МВР, така и при учителите исканията за увеличение на заплатите изглеждат обосновани, макар и не с такива размери. Големият въпрос е дали то трябва да се случи с отпускане на още пари от централния бюджет или е възможно в рамките на сегашните бюджети да се преструктурират разходите, така че да има повече пари за заплати.

Не всички учители подобряват работата си

Като се говори за увеличение на доходи, то винаги трябва да е съпоставено с увеличаване на производителността на труда. Няма данни колко е производителността на труда при учителите, но ги има на по-високо ниво. Така например отработените човекочасове в сферата на държавно управление, образование, хуманно здравеопазване и социална работа намаляват с над 10% в периода 2008-2011 г. За същия период индексът на производителността на труда в целия сектор на услугите намалява с близо 2%. На фона на тези данни всякакви увеличения на заплати изглеждат абсурдни, но те обхващат и други сектори, освен образованието, на които може да се дължи слабото представяне.

Добра оценка, макар и ограничена, за работата на преподавателите може да бъдат оценките от матурите (които не са лесно достъпни за широката публика, дано поне управленците ги четат внимателно). Резултатите от задължителната матура по български език и литература за периода 2008-2012 г. се влошават, което означава, че нивото на образование пада или критериите се покачват. И в двата случая ниските оценки не са добра новина.

Не всички учители са натоварени еднакво

В периода 2001-2011 г. учениците на едно училище намаляват с малко над 6%, а заедно с тях се свива и броят на преподавателите на едно училище – също с около 6%. Т.е. на един учител се падат средно непроменен брой ученици – 12-13 през 2011 г. В същото време обаче броят на училищата се свива с под 0,5% и докато на едно училище са се падали средно по 303 ученика през 2001 г., то през 2011 г. вече се падат по 284 ученика. Училищата си имат своите фиксирани разходи – данъци, поддръжка, почистване, администрация и т.н., които при по-малък брой ученици натежават повече на училищния бюджет и не позволяват увеличаване на заплатите на преподавателите.

Освен това образователната картина значително варира в зависимост от областта. На места като областите Добрич, Пловдив и Стара Загора училищата намаляват с между 11-14% в периода 2001-2011 г., а в София-град дори има с 6% повече учебни заведения. Същевременно в области като Ямбол, Шумен и Търговище училищата намаляват с между 37-42%. Това очевидно оказва различно влияние върху общинските бюджети и заетостта на преподавателите.

Различия има и при заетостта на учителите, която за страната като цяло е почти непроменена. Например в областите Хасково, Ловеч и Кърджали учениците на един учител се увеличават с между 5-7%, а с тях расте и натовареността на учителите. В същия период в областите Кюстендил, Разград и Търговище, Пазарджик натовареността на учителите намалява, тъй като средно им се падат с между 4-5% по-малко ученици.

Същото се отнася и за оценките от матурата по български език и литература. Оценките от матурите се покачват в областите Кърджали и София, а в Кюстендил се понижават с едва 1 стотна. В същото време оценките в области като Перник, София-град и Ямбол спадът на оценките е между 30-50 стотни.

С две думи подходът на синдикатите „да вдигнем заплатите на всички в сектора“ е очевидно сбъркан. От една страна натоварването на учителите и качеството на работата им средно за страната не се повишава, от друга има сериозни различия между качеството на образованието в различните области на страната.

Какво да се направи?

Ако синдикатите наистина искат да помогнат на своите членове - учителите, те трябва да искат повече гъвкавост и автономия за училищата. Учебните заведения не бива да са ограничавани от колективните трудови договори, за да могат да наградят работата на едни учители и да санкционират същата на други. Може да се увеличат правомощията на директорите върху училищните бюджети и дори да се даде възможност за събиране на собствени приходи под формата на ученически такси. В противен случай, ако всички в сферата получават еднакво увеличение на заплатите, добрите учители и тези, които са по-натоварени се пренебрегват, а посредствените – награждават. Подобни практики няма как да повишат уважението към учителската професия, да привлекат младите хора да работят като учители или да повишат качеството на образованието.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

24 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #24

    Хей ,МЛАДОСТ ,МЛАДОСТ и теб са те отгледали,възпитали и обичат по-стари от теб! Защо не вземеш ХУБАВОТО от стария ,вместо да се състезаваш ,за да го "надскочиш" ?! Нали и в университета си учила-Художествена литература-приказката"Защо не убиват старите хора".Успей,но не като се конфронтираш-ЗАЩОТО ОТ ТОВА ГУБЯТ ДЕЦАТА,за които работим-ВСЕ ОЩЕ!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. Анонимен
    #23

    Уважаеми господа управляващи, това, че разделяхте младите учители от Старшите беше голяма грешка. Един млад учител дори се труди повече, за да се докаже, а старшият се крие зад титлата си. Децата в детската градина и учениците предпочитат младите хора, а не старите, които имат остарели методи. Моля Ви, направете така, че да задържите младите хора, да ги стимулирате, за да останат. Не ги карайте да гледат как Старшите учители си взимат високите заплати и карат младите да им свършат работата под предлог, че "трябва да се учат". Благодаря за вниманието!

  3. Анонимен
    #22

    Нищо общо вече няма сегашното училище с Възрожденското. Станало е развъдник на хулиганщина, простотия и агресия. Децата трябва да зубрят тъпи учебници. Учителите са абсолютно незатересовани. Интересуват ги само частните уроци. Ако се даде възможност за дистанционно, електронно обучение, както в други държави ще има огромни ползи и кономии за домакинствата. И децата няма да са стресирани и постоянно малтретирани от разни гаменчета.

  4. Анонимен
    #21

    Класическа дясна политика - данъчни подаръци за богатите, изтискване на публичния сектор, облагане с висок ДДС на всеки пенсионер и тъй нататък. Започна я впрочем Станишев.

  5. Анонимен
    #20

    Държава в която военните и полицаите получават повече от учителите е полицейска. Да отрежат привилегиите и ранното пенсиониране, както и 20-те заплати на фуражките и ще има и за учителите.Няма ли най-сетне да дойде един Стамболийски?

  6. Анонимен
    #19

    3,3% за образование,най-нисък от всички страни от ЕС.Какво да му се коментира.В нашата България приоритети са армията и полицията.Не може да има просперитет с такава философия.Напредъкът се гради от образовани и здрави хора.Не зная дали на някой е направило впечатление деткото предаване "Кой е по- по-най?"Когато бате Енчо пита децата кой какъв иска да стане.Отговорите са:фолк певица,танцьорка, полицай в масовия случай.Никой не иска да стане инжинер,лекар,учител.Но кой ли се впечатлява?Жалко.

  7. Анонимен
    #18

    Нерде Пиночет, нерде Анонимен-16. Ами хайде разкарайте ги тези стачкуващи и намерете млади специалисти да работят за толкова пари. На приказки е много лесно, ама трябва и здраво ду.е. Та кога, казвате, започват уволненията?

  8. Анонимен
    #17

    до идиота 16ти- дето се е кръстил с името на Пиночет,
    Тъпако тъп, простако прост, глупако глупав! Идея си нямаш какви са заплатите на учителите в САЩ! И те са несъпоставими с тези на българските учители. не само като сума, но и като процент от ВБП ,и като статус на заплащане- доста над средната заплата за държавата. Нахалство и изнудване е, че ги докараха до там да треперят за мизерното си съществуване. Но ти не се бой- много е близо момента, когато няма да останат много читави учители. защото бленуваните

  9. Анонимен
    #16

    Gen. Augusto Pinochet: Номер 15, анализаторите от тези лаптоп-и много добре знаят за какво става дума. Много ясно са го обяснили. Прочети пак статията. Да се иска увеличение на заплатата с 20-25% за всеки един учител от бюджета на данъкоплатците е меко казано нахалство и изнудване. Определено вярвам, че има единици способни учители, които обичат професията си и работят здраво. Ето това е, което профсъюзите не искат да признаят. Те искат увеличение по равно за всички. Както поляците по времето

  10. Анонимен
    #15

    Имам чувството,че "анализаторите" от този институт са се учили да четат, смятат, мислят и чувстват от някой лаптоп, а не от хора, та били те и учители.Само такъв човек е способен да направи толкова механистичен числов анализ, без изобщо да знае за какво пише

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.