Учебниците насаждат стереотипи и погрешни представи за различни обществени, етнически и религиозни групи и по този начин възпитават в нетолерантност към различните още от най-ранна детска възраст. Това сочат данните от изследване на Комисията за защита от дискриминация (КЗД) “Стереотипи и предразсъдъци в учебниците и учебните помагала за учители от предучилищно и основно образование“.
Експертите на комисията са изготвили доклади с примери от учебниците за дискриминация по признаците етническа принадлежност, пол, религия, сексуална ориентация, възраст и увреждане. Отделно от това неразбираемият и несъобразен с възрастта и интелектуалните способни на децата стил в много от учебниците също се явява дискриминация, отчитат експертите.
Една от критиките в изследването е, че в един урок се съдържат голям обем текст и нови понятия. В уроците има изречения, построени в обратен словоред и трудноразбираема логика, които изискват от ученика многократно прочитане докато ги разбере и осмисли. Анкетите сред учители, направени в рамките на изследването, потвърждават тази теза.
Даден е пример и с твърде голям по обем учебник по математика за VІІ клас. “Наличието на повече задачи от различен тип и сложност е удачно да са поместени в отделни учебни помагала със задачи и в продължение на цялата учебна година по преценка на учителите да се препоръчват задачи за домашна работа и за контролни упражнения. По този начин ще се намали стреса, който изпитва ученикът, когато отвори учебника по математика с над 200 страници и в него има изобилие на задачи“, съветват експертите.
Почти няма учител, независимо от коя образователна степен, който да не смята, че учебния материал, учебниците и помагалата са сложни и неразбираеми за децата.
От КЗД привеждат множество примери от учебния материал за дискриминация по етнически признак. В учебник от началните класове например една от задачите представя изображение на афроамериканче с големи халки на ушите, тарамбука и боси нозе. Децата трябва да познаят думата “негър” към изображението. “Така поднесена информацията създава впечатление у децата, че всички представители на негро-австралоидната раса изглеждат по този начин и ги учи на неправилното обръщение “негър”, което официално е признато като дискриминационен израз“, се казва в доклада на комисията.
Анкети сред децата пък показват, че още в предучилищна възраст имат изградени негативни стереотипи за ромите. “Те са черни, мръсни и крадат”, “Всички са лоши и със скъсани дрехи”, “Те са бедни и ровят по боклуците” - са част от разсъжденията на децата за тази етническа група. Не се сещат да е говорено в детската градина за различията между етносите. По-смекчени са нагласите на българските деца спрямо турците: “Преди са били лоши и са рóбили България, но сега са станали добри”, "Сега не крадат и не се бият.” Но около една трета не са съгласни с това. Те определят турците като “лоши”.
Във ІІ-ІV клас вече се появяват формулировки като “Циганите да си отидат в Индия, откъдето са дошли”. На места, където в училище се учи повече за различните култури, етноси и религии, децата имат по-ясна представа за различните етноси и религии и проявяват по-голяма толерантност: “Хората не бива да се делят на бели и черни, а на добри и лоши”, “Бог е един, само дето празниците са различни”.
От КЗД дават и пример за формиране на негативна нагласа към ромската общност в учебниците. В учебник по Български език за VІІ клас на издателство “Просвета” е поместен текст “Манго и рибарят”. Според експертите текстът индиректно насочва учениците към убеждението, че ромите са винаги гладни и без покрив и че новите дрехи са им неприсъщи и ненужни. Използването на собственото име Манго, което в създадените стереотипи е нарицателно за циганин, както и думите ...“и циганчетата, и циганката...”, ”вместо например жена ти, децата ти” още повече подсилва убеждението, че това се отнася не за конкретния герой, а въобще за ромите.
Дават се и примери от учебниците по “Човек и общество“, където според експертите, процесите в Османската империя не са изчерпателно и добре обяснени. Един от примерите е от тетрадка за 4 клас по “Човек и общество“ , където е публикуван текст за живота на Св. Георги Софийски, който бил убит от ”местните османлии” и ”изгорен на клада”, защото не искал да ”приеме исляма”. Според КЗД е нужен допълнителен текст, в който да бъде обяснено, че този подход на насилствена ислямизация е съществувал, но да се подчертае, че не религията е агресивна, а политиката на империята.
В друг текст, свързан с насилствената ислямизация в Османската империя, според експертите трябва да се отбележи, че не само българите са били подложени на нея. “Редно е да се изброят и още поне два християнски народа, които са били в границите на империята, и които са били принудени да приемат исляма. При такава формулировка учениците биха останали с впечатление, че насилствената ислямизация е била едва ли не "лично” отношение към българите. Необходимо е авторите да обяснят, че действително е имало такава политика на насилствено приемане на исляма и тази политика на империята е била прилагана към всички християнски народи - българи, сърби, гърци в пределите на Османската империя“, посочват от комисията.
Експертите от КЗД посочват, че в учебниците липсва информация за хората с различна сексуална ориентация като в уроците за половата система и полово предаваните болести се поддържа хипотезата, че сексуалното общуване става само между мъж и жена. В същото време децата знаят думи като гей, хомосексуалист или педераст и ги използват като обида, но не всички са наясно със смисъла им. ”.Тук както родителите, така и училището са абдикирали”., посочват от комисията и дават примери с детските отговори в анкетата: ”Мама ми каза, че ще науча тази дума като порасна”, ”.Госпожата ще ни изгони, ако питаме за това”. Така основните източници за информация остават интернет, връстниците, по-големите деца и телевизията.
Не липсват и примери за стереотипи, свързани с ролята на мъжа и жената в обществото като в учебниците по география например селскостопанският труд е представен като ръчен, примитивен и е илюстриран главно със снимки на жени-работнички. Според експертите на професията се приписват полови категории, тя е организирана и представена по полово – родов признак. Например учителската професия е приоритетно женска и в текстовете, и в илюстрациите, но в същото време липсват образи на учени - жени.
От КЗД препоръчват на Министерството на образованието да заложи антидискриминационни критерии, на които да отговарят учебните програми и учебниците. Дали тези препоръки са залегнали в подготвените нови учебни програми, които предстои да бъдат представени наесен, предстои да се види.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
72 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Децата нямат нужда да четат по учебници характеристиките на ромите.
„Даден е пример и с твърде голям по обем учебник по математика за VІІ клас. "Наличието на повече задачи от различен тип и сложност е удачно да са поместени в отделни учебни помагала със задачи и в продължение на цялата учебна година по преценка на учителите да се препоръчват задачи за домашна работа и за контролни упражнения. По този начин ще се намали стресът, който изпитва ученикът, когато отвори учебника по математика с над 200 страници и в него има изобилие на задачи", съветват експертите.“
Над …
200 страници – „твърде голям“. Lolwat.dll
Съкратената версия на този текст гласи – Децата не трябва да се напрягат със знание – нека след 12ти клас да могат да събират и изваждат, пък на любознателните да се даде домашно да научат и умножение и деление. Нека станем borderline retarded както в Щатите.
„Почти няма учител, който да не смята, че учебният материал, учебниците и помагалата са сложни и неразбираеми за децата.“
Колко учители са анкетирани? От кои училища? Този коментар е еквивалентен на „почти няма журналист, който поне веднъж в живота си да не се е дегизирал като жена и да е предоставял сексуални услуги, под формата на орална любов на околовръстния път.
„От КЗД посочват множество примери от учебния материал за дискриминация по етнически признак. В учебник от началните класове например една от задачите представя изображение на афроамериканче с големи халки на ушите, тарамбука и боси нозе. Децата трябва да познаят думата "негър" към изображението. Това учи децата на "неправилното обръщение "негър", официално признато като дискриминационен израз", се казва в доклада на комисията.“
Афроамериканче с халки, тарамбука и боси нозе? Звучи ми като африканче. Или по-скоро ми звучи като неграмотност от страна на господата и госпожиците от комисията, според които всеки негър е „афроамериканец“, превръщайки африканците в „афроамерикански африканци“. „Негър“ не е и никога не е бил, официално или неофициоално, приет за дискриминационен израз.
„Анкети сред децата пък показват, че още в предучилищна възраст имат изградени негативни стереотипи за ромите: "Те са черни, мръсни и крадат", "Всички са лоши и със скъсани дрехи", "Те са бедни и ровят по боклуците".“
Което, сигурен съм, е в директен контраст с това, което виждат по улиците и новините.
„От КЗД дават и пример за формиране на негативна нагласа към ромската общност в учебниците. В учебник по български език за VІІ клас на едно от издателствата е поместен текст "Манго и рибарят". Според експертите текстът индиректно насочва учениците към убеждението, че ромите са винаги гладни и без покрив и че новите дрехи са им неприсъщи и ненужни. Използването на собственото име Манго, нарицателно за циганин, както и думите ..."и циганчетата, и циганката...", "вместо например жена ти, децата ти" още повече подсилва убеждението, че това се отнася не за конкретния герой, а въобще за ромите.“
Относно негативната нагласа – всяка история с негативен персонаж от ромски произход насажда такова настроение? В такъв случай не трябва да има лоши герой от никакъв друг произход с изключение на извънземен. Защото в противен случай все някоя общност ще отнесе негативизма. Предлагам в „Под Игото“ България да падне под „марсианско владичество“, баба Тонка да укрива Левски от „венерианците“, въпросната исторя да се преименува на „Спок и рибарят“, а Бай Ганьо да придобие нептунов произход, за да се избегне стереотипизацията на българите.
Относно самия разказ „Манго и рибарят“:
Георги Михалев Райчев (или Михайлов Райчев) е български писател, роден на 7 декември 1882 година в с. Топрак хисар, сега Землен. Починал е на 18 февруари 1947 година в гр. София.
Наистина ли комисията намира текста на човек роден преди 130 години за политически некоректен? Ами нека да пренапишем цялата световна литература, да не би случайно някой да остане обиден!
„Дават се и примери от учебниците по "Човек и общество", където според експертите, процесите в Османската империя не са изчерпателно и добре обяснени. Един от примерите е от тетрадка за 4 клас по "Човек и общество" , където е публикуван текст за живота на Св. Георги Софийски, който бил убит от "местните османлии" и "изгорен на клада", защото не искал да "приеме исляма". Според КЗД е нужен и текст, който обяснява, че подходът на насилствена ислямизация е съществувал, но да се подчертае, че не религията е агресивна, а политиката на империята.“
Наистина ли? Тоест не религията е лоша, Турция е лошата? Въпросната комисия е толкова некадърна, че сама насажда простотията, с която уж се бори. Историята си е история. Случилото се – случило. Нека се поучим от грешките си, вместо да пренаписваме всичко, за да звучим малоумно толерантни. България е пример за съжителство между всякакви раси и религии – тук живеем атеисти, християни, мюсюлмани, евреи, хиндуисти и какво ли още не. Има църкви, католически катедрали, джамии и синагоги. И всички се разбираме безпроблемно, обединени най-вече от общата ни омраза към безобразната некадърност на управляващите ни. Мразим се чак тогава, когато някой излезе и ни го каже по телевизията...
КЗД:
"Разгледано е известното стихотворение на Роберт Бърнс “Ако някой срещне някой в цъфналата ръж”. Коментарът на стихотворението е, че “Всички влюбени обичат това стихотворение, защото този някой, за когото шеговито говори поетът Робърт Бърнс може да бъде всеки. Това е добра отправна точка за обсъждане на различната сексуална ориентация. Тази възможност остава неизползвана. На илюстрацията към стихотворението са изобразени момиче и момче, които се целуват сред ръжта."
"В раздела за половата …
система, става дума за пубертета и развитието на вторичните полови белези. Описана е мъжката и женската полова система. Нищо не се споменава за хора с различна сексуална ориентация."
"Има откъс от произведение на Оскар Уайлд. За самия Оскар Уайлд, за когото е известно, че е бил с различна сексуална ориентация, нищо не се споменава."
Червено е на Баба ти Яга хвърчилото...
Поробването на България и Русия от Антихристиянство
е започнало векове преди антихристите Маркс и Енгелс.
Съгласен ли сте с тази теза?
Не очаквам, че е лесно да се осмисли и,
както сте "нажежен до червено" от предубеденост,
не очакавм от Вас бърз и смислен отговор ;)
Хубаво че сте дали линк до книгата на уважаемия господин Иван Лилов. Срещал съм се с автора, чел съм книгата,
препоръчвал съм я многократно.
Но, Светът е по-сложен от условното му разделяне
и …
"разколничене" с една, две или пет фобо-филски линии,
в случая чрез русофобия vs. русофилия.
Съществено е как една култура се вписва или не съвсем
в хуманната етичната култура на
Светска Християнска Цивилизация.
Очевидно, всяка държава и особено големи държави като Русия
представлява сбор от множество култури.
С Интернет свързаност и Глобализация през последните
години се ускорява, щем не щем, дифузията между
разнообразни култури "от всички посоки" на света
и Русия днес Не е и не може да бъде антитеистичната империя СССР,
нито предишната "християнска" Руска империя на
люди и крепостни крестяни.
Сега Светът е с много различно съотношение
на силите - има както огромни или големи държави,
така и средни или малки, свързани "всячески"
като никога по-рано.
Казват, историята се повтаря като фарс...
за който е обзет от мания да повтаря...
фобии както и филии... По-добре "не".
14:37 | 07.08.2012
Поробването на България от Русия е започнала векове преди Маркс и Енгелс -
пишеш глупости, сигур си червен и за това!
Чети и се образовай, безроднико -
книга за ролята на Русия в българската история: „Освободителни“ мисии
на Русия – Съветския съюз в и около България.
Нека всички да я прочетем и отворим очите на всички българи!
http://www.ebooks-bg.net/istoria/istoriaimg/istoria_downloadfile510003.htm
Думата ром също не я харесвам. Предпочитам думата коняк :)))))