Депутатите от БСП и ДПС в бюджетната комисия одобриха предложението на финансовия министър Петър Чобанов за отпускането на 50 млн. лв. на Фонда за бедствия и аварии към Министерския съвет. Това се налага заради тежките наводнения, които сполетяха страната през последните 45 дни. Увеличението на парите в този фонд става чрез преразпределение на средства. В закона за държавния бюджет за тази година има запис "Програми и проекти в областта на енергетиката" за 150 млн. лв. Конституционният съд отмени 20-процентна такса върху приходите на слънчевите и вятърните централи, от която се получаваха приходите за тези програми и проекти, но до момента вече са събрани 81 млн. лв. и от тях 50 млн. лв. ще отидат за фонда за справяне с бедствията, разясни Чобанов.
Запитан дали няма да се наложи да бъдат връщани средствата, събрани от ВЕИ производителите, Чобанов коментира, че решенията на КС нямат ретроактивно действие.
Проектът се очаква да бъде одобрен по време на извънредното заседание на парламента в понеделник, планирано за ремонт на бюджета. Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов обеща да осигури свои депутати в пленарната зала, за да има кворум. Очаква се да бъде гласувана само актуализацията на бюджета на НЗОК, тъй като БСП е против ревизия на целия държавен бюджет, а Борисов не желае ГЕРБ и ДПС да приемат самостоятелно закони, за да не излезе, че са в коалиция.
България ще се обърне за финансова помощ за преодоляване на последствията от наводнението в Мизия, а преди това и в останалите региони на страната, към Фонда за солидарност на Европейската комисия, съобщи пред БНР главен комисар Николай Николов, директор на Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" към МВР.
"Съвсем скоро официалните документи по искането за задействане на тази клауза съвсем скоро ще бъдат изпратени в Европейската комисия", каза комисар Николов. Според него щетите от метеорологични явления през последния месец са приблизително 500 милиона лева. "Вероятно това число ще бъде надхвърлено значително след оценката на щетите в Мизия и региона", допълни той.
България може да получи европейска помощ за справяне с последиците от наводненията. Това припомни и комисар Кристалина Георгиева по повод последните събития в Мизия.
България може веднага да получи помощ от европейския механизъм за гражданска защита, в който участват всички страни членки. Тя може да е под формата на техника или специализирани екипи, както и на необходими консумативи, медикаменти или оборудване като одеала, палатки, пакети с храни и лекарства. Те се отпускат от останалите държави в зависимост от възможностите им и от това какво е поискала пострадалата страна. България засега не е активирала този механизъм.
Финансова помощ може да бъде получена от Европейския фонд за солидарност. Досега той отпускаше средства само ако щетите от бедствието надвишават 0.6 на сто от брутния вътрешен продукт на съответната страна. Преди малко повече от месец обаче влязоха в сила нови правила. Те позволяват помощ и за конкретни, силно пострадали региони, ако щетите надхвърлят 1.5 на сто от техния брутен вътрешен продукт, когато е засегната голяма част от населението и бедствието ще има трайни последици за икономиката и условията на живот.
До 50 милиона евро може да бъдат изплатени авансово, останалата сума се получава на по-късен етап след сложна процедура по одобряване на вече направените от съответната страна разходи. Пари от този фонд не се отпускат за покриване на загубите на частни лица, а за възстановяване на инфраструктура и комуникации и предприети от държавата превантивни мерки.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
2 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
От FB:
Grigor Lilov
Бюджетната „актуализация”
ПРЕЗИДЕНТЪТ - РУПОР НА ДАЛАВЕРАТА
* Не са 3.4 милиарда – записали са си 10 милиарда чиста кражба!
* Според членове в закона: Фондът за гарантиране на спестяванията няма онези 2 млрд., дето ги има!
* Коя е новата банка, която ще гърми сега, а ще я мислим октомври
* Тайните разчети как да се изгребат последните стотинки в държавата, а след това да идва потопа
„Служебното правителство иска, с едно изречение, да получи това, което вече служебното правителство …
на Стефан Софиянски е получавало от доминиран отново от социалисти парламент в далечната 1997 г., в труден отново момент за нацията”
Думите са на Плевнелиев.
Аз самият отдавна говоря за същото – започнала е катастрофа с параметрите на 1996-1997 г., когато левът се срути до 3000 за долар, три-четвърти от банковата система изгърмя, бюджетът се стопи като мираж, няколко месеца всички плащания бяха спрени (дори и в Булбанк човек не можеше да получи пари от влога си), валутата стана кът, бензинът и хлябът изчезнаха и т.н .
Но едно е аз да предупредя още преди две години за това - с маса документи и факти от края на миналата и началото на тази година. И съвсем друго е то да се чуе, макар чак сега и най-отговорно от устата на държавния глава – пред цялата нация.
Знаменателно е, че представените на консултациите политически сили единодушно премълчаха констатацията, не я опровергаха и дори опонентът на Плевнелиев - БСП заяви, че ситуацията (катастрофата, бел.моя) не може да се решава от служебно правителство, а от пълноценен кабинет.
Прави са – онзи на Стефан Софиянски дойде след политическо съгласие, отказ от мандат и специална декларация на БСП, СДС, ДПС и др. политически сили за въвеждане на Валутен борд и съответните реформи за излизане от катастрофата.
ОТЛИКАТА СЕГА: нито съгласие няма, няма дори и списък на реформите и мерките. Но има искане за много, ужасно много и много пари. Ако Плевнелиев счита, че катастрофата е налице и ще се разрази сега - през август, да беше инициирал правителство на националното спасение с програма за действия, одобрени от всички политически сили, а не да призовава – дайте милиардите на моите хора от служебния кабинет.
*************************
************************
************************
БАНКИТЕ – ПОД НОВА УГРОЗА!
Анализът започвам от онова, което най-много интересува хората – банките, защото едни имат спестявания в тях, а други чрез тях си получават пенсиите и заплатите.
Във встъплението на държавния глава се чу и това:
„и ако това е на цената в бюджета в случай на проблем със системна банка, която в момента е под сериозен надзор на Българска народна банка?”
В „културната дискусия” от устата на държавния глава прозвуча предупреждението на тежък проблем със системна банка и едно питане, останало без отговор какво ще се прави през октомври?
Октомври ли?
Това предполага, че някоя поредна банка ще гърми сега – през август! Защо? Защото процедурата го разписва така. Ето как!
Приемаме, че през август ще й назначат квестори. Те ще направят доклад в едномесечния законов срок (т.е. влизаме в месец септември), БНБ ще го обсъди и отнеме лиценза. След още месец (някъде през октомври) вече е настъпил края на 30 дневния срок, от който трябва да започне изплащане на депозитите. И заради недостиг на средства във Фонда за гарантиране е необходимо да се ангажира бюджетът.
Това ли имаха предвид президентът и посрещналите с мълчание репликата му политически сили, понеже друга възможност в законите няма?
Коя именно банка е имал предвид президентът, аз не знам.
Знам обаче, че през миналата година и особено към края й рейтинговите агенции понижиха рейтингите на всички водещи българси банки, а някои от тях бяха порязани много тежко. И вече сега – през лятото, се вижда, че са имали основание (например случаят с Корпоративна)
Но ето ги системните банки, т.нар. Първа група според класификацията на БНБ
http://www.bnb.bg/bnbweb/groups/public/documents/bnb_download/bs_201406_a0_bg.pdf
1. УниКредит Булбанк
2. Банка ДСК
3. Корпоративна (вече е изключена от списъка на БНБ)
3. Първа инвестиционна банка
4. Обединена българска банка
5. Юробанк България (Пощенска)
Лично според мен Райфайзенбанк, СИбанк също са със системен характер, но сега ще коментираме официалните данни.
Всички се водят като чуждестранна собственост с изключение на ПИБ (за „чуждестранната” собственост на „чуждите” банки у нас виж мой пост от 13 юли, както и пуснат днес за фалшивката с „Оманския фонд”, дето щял да спасява Корпоративна)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ОЦЕНКАТА ЗА ТЯХ
ОББ
Сега, съвсем наскоро през юни световните рейтингови агенции „Фич” и „S§P” коригираха рейтингите си за ОББ.
Според Фич към края на 2013 г. необслужваните заеми на банката са били ... фантастичните 32.2% (при около 17% средно за банковия сектор) по данни на агенцията. Към тях не са включени т.нар. преструктурирани кредити, представляващи още 4.5% от общата сума на брутните заеми.
Според Fitch тези преструктурирани кредити е по-вероятно да изпаднат в просрочие, отколкото трайно да станат редовни!
Въпреки че новият приток на необслужвани заеми през миналата година е бил малък, Fitch смята, че разчистването на наследството в портфейла ще бъде трудно в краткосрочен до средносрочен план поради ограничената ликвидност на обезпеченията и продължителните съдебни процеси при водене на дела срещу длъжници. Оттам посочват, че капиталовата позиция на банката осигурява значителен буфер за абсорбиране на допълнителни провизии за съществуващи необслужвани заеми.
От S&P посочват, че перспективата пред ОББ обаче остава "негативна" заради предизвикателствата, пред които банката може да се изправи заради крехката икономическа среда в България и продължаващите опасения за потенциалното отрицателно влияние на банката майка. От S&P посочват, че рейтингът на ОББ отразява "адекватни" бизнес позиция, капитал и печалби, "слаб" позиционен риск, оценка "среден" по критериите на агенцията за позиционен риск и финансиране и "умерено" за ликвидност.
Очакванията на S&P са, че високите разходи на банката и свиването на маржове ще продължат да ограничат финансовите й резултати, което затруднява способността да се генерира достатъчно вътрешен капитал. Въпреки това мнението на анализаторите от агенцията е, че нивото на капитализация на ОББ е адекватно и ще остане такова през следващите 12-18 месеца. (тук не съм съгласен с тях, но това е само мое мнение)
Корекцията на рейтингите на двете агенции отчита състоянието до края на 2013 г. Какво е в момента и как се отразило влошаването на бизнессредата у нас и разтърсването на банковата система с Корпоративна и ПИБ няма оценки.
2. ПОЩЕНСКА (ЮРОБАНК БЪЛГАРИЯ)
Според класациите на „Капитал” цената на финансиране за нея през изминалата година е на 3-то място - сред трите най-високи показатели в страната от големите банки (заедно с гръмналата Корпоративна и загазилата Първа инвестиционна). Общото правило е, че по-висока цена (по-високи лихви по депозитите и на междубанковия пазар) означава, че банката търси да привлече пари и съответно е по-рискова от други.
Банката се е отказала от международен рейтинг, който е имала преди. Не ми е известно да е търсила и поръчвала такъв в последно време.
Българската агенция за кредитен рейтинг е намалила от май м.г. дългосрочният рейтинг на банката заради наличието на „проблемни аспекти”.
Най-важното обстоятелство - намалила е и краткосрочният райтинг. Той отразява възможността за обслужване на краткосрочните/текущи задължения в рамките на една година, която вече изтича.
Банката се счита у нас за собственост на гръцката група Юробанк. Така е посочвана и официално. Но в друг тип информация, не за очите на пубриката, се виждат др. факти (както при повечето чужди банки у нас)
На сайта си родната Пощенска (Юробанк) е посочена само като член на гръцката група Юробанк, а в раздел акционери е дадена структурата на гръцкия концерн вместо на родната Пощенска (Юробанк България) банка. Банката е местно юридическо лице и следователно имаме отбягване от публично представяне на действителната картина за собствеността й.
Справка на БНБ (тримесечен отчет „Банките в България”, подготвян от управление „Банков надзор) сочи следната собственост за тази финансова институция, базирана у нас:
**** 1. ЕРБ Ню Юръп Холдинг Б.В. (ERB New Europe Holding B.V.), Кралство Нидерландия – 54.27%, рег. AVID: 25367496 бивш EFG New Europe Holding B.V
http://investing.businessweek.com/research/stocks/private/snapshot.asp?privcapId=38309615
На този линк, който давам, има някои любопитни детайли, от които се стига до др. собственици)
**** 2. Юробанк Ергасиас С.А. (Eurobank Ergasias S.A.), Република Гърция – само 34.56%
**** 3. КЮХ Болкан Холдингс Лимитид (CEH Balkan Holdings Limited), Република Кипър – 11.16%
Самата голяма „Юробанк” вече не е гръцка собственост, понеже през май с нова емисия акции се превърна в собственост на маса инвеститори от три континента. Акционер в нея от съседната ни държава остана само с 35% държавния „Гръцки фонд за финансова стабилност”, който я спасяваше при тамошната криза.
Всъщност нещата са по-сложни, понежге в Устава се говори за акции клас А и акции глас Б (какво означават, виж в поста за фалшивката Омански фонд в Корпоративна).
3 . ДСК
В пост от 13 юли заявих, че дори не ми се мисли какво ще се случва с банковата система у нас, ако ЕС и САЩ наложат санкции на „Газпром”.
Днес това вече е факт.
„Газпромбанк” – финансовата институция на енергийния гигант попадна под санкциите на ЕС и САЩ, които ще намалят ликвидността й.
А каква е връзката с ДСК?
Обяснил съм вече на стената ми във „Фейсбук”, но пак ще повторя.
ДСК се води собственост на унгарската ОПТ банк. Но самата унгарска финансова институция е прегърната и приласкана от „Газпром”, която е основен акционер в нея.
Така ДСК, макар и косвено, се явява руска собственост. Образно казано, ДСК има за майка ОПТ, а за баба – Газпромбанк.
Затова ли президентът изведнъж заговори за системна банка, която може да се окаже в опасност и ще трябва да бъде спасявана през октомври с неизвестно колко милиарда от бюджата (дето и при евентуална актуализация хазната няма да ги има – ДСК е втората по големина и с огромен по размер спестявяния на фирми и граждани)?
Не знаем дали това е имал предвид Плевнелиев – санкциите и отраженията им върху нас? Или друга банка? Но системните банки са няколко на брой, а той подчерта – „системна”.
ДСК беше първата банка от поредицата финансови институции у нас, която осъмна с понижен рейтинг м.г. от световната рейтингова агенция „Мудис”.
Банката-майка в Унгария също е със сринат рейтинг. Ниските рейтинги оскъпяват финансирането на банките, ограничават възможностите им. Рейтингът е като грип – чрез него всички виждат, че си зачервен, че бухаш и кашляш, очите ти сълзят, носа ти тече и съответно се пазят от теб.
„Понижаването на депозитния рейтинг на ДСК до Ba1/NP е предизвикано от отслабената възможност на OTP Bank да осигури подкрепа на българското си подразделение, както става ясно от понижения рейтинг на OTP Bank до D/ba2, с негативна перспектива, от D /ba1" – посочи агенцията. „Негативната перспектива пред рейтинга на ДСК отразява натиска над кредитната й оценка, заради: 1/ предизвикателствата по отношение на качеството на активите...” – е другата оценка, която визира състоянието с раздадените кредити.
А за бабата на ДСК – Газпромбанк, проблемите се очертават още по-тежки, отколкото за майката – ОТП и дъщерята – ДСК. Така че както майката, така и бабата няма да могат да помагат на ДСК. Възможно е дори обратното – да теглят от нея ликвидност.
4. ПИБ
За ПИБ няма какво да говорим. Имам доста постове за банката на стената ми.
И тя е с понижени рейтинги. Определена е като „гнила ябълка” в секретни шифрограми на посланици.
Собствениците й са известни с това, че ПИБ е третата им поредна, също клатеща се банка. Първата фалира – ПЧБ, втората също – Агробизнесбанк, за която съдът заяви, че е работила като финансова пирамида.
Досега Първа инвестиционна е спасявана два пъти – през 2008 г. и тези месеци – отново. Според анализаторите от чужбина в нея е налят държавен депозит за 2 млрд., (взет от средствата на Валутния борд), за да се удържи на повърхността. По моя информация срокът му изтича в началото на октомври.
Това ли имал предвид президентът, говорейки за октомври?
Ясно е, че банката не може да го върне, защото при такова плащане веднага ще отгърми. Ясно е, че имаме втори случай, подобен на Корпоративна, която беше също напълнена с пари на държавата. Нищо чудно и финалът да бъде същият.
А и кой би искал да зависи за влога си или фирмената си сметка от едно държавно решение за евентуално теглене на държавен депозит, което може да се вземе от маса институции и лица според интересите им, евентуално и според кредитите им, които се канят да върнат обезценени?! След месеци, седмици или дори утре...
4. КОРПОРАТИВНА
За нея пускам отделен пост. Там е неспасяемо въпреки клетвите на банкери, министри, политици и експерти.
Сигурното обаче е, че Плевнелиев няма нея предвид, защото тя е в специална процедура и с квестори, при това вече над месец, а президентът визира предстоящо събитие.
5. БУЛБАНК
Най-голямата. Правилото е най-големите структури да се спасяват на всяка цена, ако нещо стане. Рейтингите и оценките я сочат като относително стабилна на фона на останалите банки у нас.
С едно „но”. Банките са като влакова композиция. Изскочи ли от релсите една, цялата система губи, изскочи ли от релсите втора – композиция дерайлира. Спомнете си предишната криза при Виденов – накрая дори стабилната „Булбанк” спря да обслужва клиентите си, понеже системата изгърмя.
6. ДРУГИ БАНКИ
Не знам от какво се ръководи Плевнелиев, когато казва системна банка, а политиците – информирани добре също като него, предпочитат да замълчат, вместо да го опровергават.
От класацията на БНБ ли, която определя петте най-големи, но не сочи системните или според големината им, което е критерий за такова определение?
Ако е така, сред тях може да се нареди и „Райфайзенбанк”. Имам пост на стената ми, в който цитирам отстраняването на боса й Херберт Степич със скандал в Австрия и изявлението на новите й шефове, че инвестициите в Източна Европа и у нас са рискови. У нас нямаше скандал. Бившият бос на банката тук - Момчил АОндреев я напусна тихо и кротко за разбика от Степич в Австрия.
Питам се какви обстоятелства са накарали новият ръководител на Борда в Австрия така да се изрази, вкл. и за тукашното им капиталовложение? Означава ли това, че са оттеглили или оттеглят ангажимента си?
След големите банки е и ЦКБ – банката на ТИМ.
Но си мисля, че ситуацията е такава, че всичко ще гърми, щом вече публично се прави, и то от държавен глава аналогия с времето на голямата катастрофа от 1996-1997 г. И без реакция на присъстващите политици.
7. И ЕДИН СЕКРЕТ
В актуализацията на бюджета са вкарани маса членове с маса параграфи и множество точки (започват от нови чл. 97-99 и др.), които имат значение за отношенията с банките, които ще фалират или ще попадат под квестатура.
Това е парадокс – ще актуализираме бюджета, но същевременно някак си без шум и приказки променяме чрез този несвойствен за банките закон цялата система на действие при затваряне на тях или техни фалити.
Всичко е разписано по този повод – сетълмента, тегленето на средства по усмотрение на правителството, докато други ще чакат, как ще се отрази на единната сметка на бюджета в БНБ, как ще служат като инструмент за грабене на активите на Валутния борд държавните ценни книги (последното е в преходни и заключителни разпоредби на Закона за актуализация на държавния бюджет, за да не се вдига шум).
Много надълго и нашироко са разписани „процедурите” при затваряне, особен надзор и фалити, като с тях се променят маса закони – та чак до онези за публичните финанси, а други текстове незаконно отварят вратички в Закона за кредитните институции. Явно личи, че го очакват и са го „планирали”, така да се каже, след като над половината от текстовете на законопроекта, дето е озаглавен като актуализация на бюджета, всъщност из основи променят банковите правила!!
Само банковата ваканция я няма, но тя не е проблем – може да се въведе без политици, без парламент, дори без мнението на служебния кабинет, а само с решение от БНБ.
Тези текстове в законопроекта за бюджета, които обаче визират БНб и банките, са си за отделен, нов, също толкова скандален пост.
Например държавните предприятия ще могат да хакнат парите си в банката, която ще гръмне, за да намажат фалиралите я нейни собственици. Има специфични режими, при които държавата посяга на чуждите пари (дано не са ваши) в тази банка, за да си прибере подарените вече от нейните фирми при фалита. И т.н., и т.н.
Например за целта се използва веднага и фискалният резерв, докато вложителите ще стоят с пръст в устата (и кредиторите на банките).
Та затова „Ройтерс” онзи ден съобщи, че предстои да се засъди република България от задгранични инвеститори, които са купили облигации на Корпоративна за 150 млн. долара. Ако не бяха такива и др. подобни текстове в угода на държавата и някои лица, а се прилагаше сега действащото законодателство, нито някой можеше да ни съди, нито щеше когато и да е, да може да осъди България.
То и новината се пръкна на бял свят именно тогава, когато текстовете на законопроекта за актуализацията бяха публикувани на сайта на парламента и станаха публични от немей-къде.
Без тези текстове опарените със 150 млн. долара нямат основание да съдят републиката ни. Без тях можеха да съдят само ръководителите на Корпоративна банка и евентуално решенията на синдиците, които ще й назначат.
Резюме: президентът се изпусна за поредната системна банка, дето ще се чудим какво ще я правим, както се чудят и със сегашната системна Корпоративна банка. Изпусна се в яда си и „културната дискусия” на политиците, която изгледахме с потрес на живо.
Но дори и изпуснатите неволно думи не са толкова страшни, колкото записаното черно на бяло в официален държавен документ - в проекта за актуализация на бюджета.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*******************
*******************
*******************
Г-Н ПРЕЗИДЕНТ, ВИЕ СТЕ ЛЪЖЕЦ!
* Бюджетът – лъжи от всички наред
* Лъжат със сумата, дето я искат – 10,5 млрд. са!!!!
* Лъжат и за какво ще я изразходват
Бюджетът беше негоден още при приемането му м.г. и затова още тогава прогнозирах, че ще се актуализира през лятото. Действителността обаче надмина очакванията ми – той не е пред опасност от фалит, а вече е фалирал.
В този смисъл дори почти плачещият на сбирката на политиците Плевнелиев не е прав, понеже говори за опасности, а не за реалности.
Реалността – бюджет на Република България от 18 млрд. или 30 млрд. заедно със здравно, социално осигуряване, общини, ВУЗ... От началото на годината са взети заеми и кредитни линия за 10.5 млрд. (и понеже нямаше откъде – от парите на Валутния борд!). Това са две-трети от разчетите за пари на Република България и една трета от разчетите за цялата държавно-обществена система у нас.
Това е фалит. Нарича се технически – пълна липса на ликвидност и е увертюрата към онзи фалит, който се обявява публично за разлика от този.
Днес се искат нови 10.5 милиарда. Да, толкова са и ще ви го покажа.
Твърдата позиция на ДПС за подкрепа на искането за актуализация е ясна с мотивите си. Няма случай ДПС да е гласувало против, а не „за” някоя далавера, дори и тя да затрие окончателно държавата.
Не ме изненадва дори позицията на ГЕРБ, която се обръща всеки ден като палачинка, на Бареков, който се отметна вчера от ангажимента да гласуват неговите хора само за здравната каса, от „реформаторите”, които искат да „докажат”, че не са част от статуквото ДПС и Пеевски и въпреки всички фрази срещу него и тях решиха да подкрепят статуквото.
Изненада ме единствено позицията на БСП, която както никога досега, май ще прояви принципност (може би защото предстои като финал идването на правителство на националното спасение и те също ще трябва да разчистват руините)
Сега официално служебното правителство в оставка, подкрепено от президента, иска нещо като „празен чек”, както се изразиха опонентите му. Аналогията със Софиянски е неточна – тогава имаше консенсус за национално спасение, вкл. и на БСП (отказ от мандат и съгласие за съвместна декларация на полит.сили за реформи и Борд) въпреки отговорността й за тогавашната катастрофа.
Днес няма такова съгласие, а се искат пари без разчети и за един кабинет, който ще управлява само до октомври.
Премиерът на олигархията Орешарски, макар и в оставка, подкрепен от държавния глава обяви:
ИСКАТ СЕ 3.4 МЛРД. ЛЕВА!
ГЛУПОСТИ!
НЕ ИСКАТ 3.4 МЛРД.
ИСКАТ 10,5 МЛРД.!!!!
И не ги искат за онова, за което твърдят:
„ ... затова търся решение и за еврофондовете в държавата, и за общините, и за строителите, и за пациентите, и за финансовата стабилност, и за честните клиенти на банките, и за всичко останало.” (Плевнелиев)
Г-н Президент, при цялото ми дължимо уважение към държавния глава на държава, чийто гражданин съм, вие сте лъжец!
Именно дългът на гражданин ме кара да заявя това, с ясното съзнание за съдебните последствия, които нося, ако не докажа твърдението си!
Доказвам го още сега!
Това е линкът на сегашния бюджет
http://www.minfin.bg/document/13667:2
А на този линк е законопроектът, внесен в парламента
http://parliament.bg/bills/42/402-01-32.pdf
Лъжата е фиксирана черно на бяло, чрез официални държавни документи, скрепени с подписа на премиера и решения на Министерския съвет и парламента.
ххххххххххххххххххххххххххххххххххххххххххххххххххххххххххххххх
Но нека първо да видим парите,
КОИТО НЕ СЕ ИСКАТ!
Защото има и такива пари!
Също скандална сума.
Тя е в размер на ПОЛОВИН МИЛИАРД!
Точно половин милиард до последното й левче.
Идва от корекция на т.1 – „Данъчни приходи”, подточка 1.4 – „Данък върху добавената стойност”
Излиза, че според ДПС, Плевнелиев, Бареков, реформаторите, евентуално ГЕРБ приходите се събират, с тях всичко е наред и не е необходимо данъчната администрация да се пораздвижи, за да събере наистина данъци и притисне сивата икономика. Обаче всички експерти твърдят обратното – данъчната администрация е неефективна, има резерви за повишена събираемост, твърдят го специалистите, дори самите политици, дори самият президент.
А това „половин милиард по-малко” какво е тогава?! Защо е?
Г-н Президент, вътрешните разчети на МФ са посочили, че това ще е „недобор” в звено „големи данъкоплатци”.
Т.е. Вие - държавният глава ДПС всички останали в момента, в който високопарно крещите за държавните и обществени интереси искате да опростите на родните олигарси и веригите на чуждия капитал у нас ПОЛОВИН МИЛИАРД ЛЕВА!
Не ви питам всички вас срещу какво?
Ако продажбите и съответно приходите наистина спадат, въпреки че статистиката твърди обратното или тепърва ще спадат, трябваше да бъдат коригирани и редица др. показатели – корпоративната печалба, дивидентите, митата, акцизите. Ама това го няма в разчетите, няма го в проектозакана, подготвен за актуализацията!
Е, няма такава песен – бюджетът е взаимосвързана система и ако пипаш някъде един показател, трябва задължително да корегираш др. показатели.
Вие просто намалявате един данъчен разчет с половин милиард, и то от определени субекти.
Това е кражба от обществото, извършена от вас. А поръчителите й са лесни за досещане. Сещам се например за един олигарх Васил Божков-Черепа, толкова любим на вносителя на закона Орешарски, че както сам заяви, отново би направил договорки с него, както навремето. Сещам се и за други. Всъщност за всички.
хххххххххххххххххххххххххххххххххххххххххххххххххххххх
2. Истината за
ПАРИТЕ, КОИТО СЕ ИСКАТ
* чрез прочита на законопроекта
* В чл. 66 числото „18,0“ се заменя с „21,2“.
Този член е за размера на държавния дълг. Също в милиарди!
На 30 юни т.г. (последни данни) той е 15 873 320 697 (15 милиарда, 873 милиона 320 хиляди и 697) лева
До 21.2 милиарда разликата е 5 326 679 303 лева (5.32 млрд.). Т.е. искат се по тази точка нови 5.32 млрд. лева.
Още тук се вижда, че не става дума за някакви 3,4 млрд., а почти 2 млрд. в повече (!!!) от сумата, която иначе се мотае в устата на политици, лица, представящи се и представяни за експерти и в медиите.
* в чл. 67, ал. 1 числото 4.4 се заменя с 7.8
Става дума пак за милиарди – допустимият размер на нов дълг, който ще се поеме. Само оттук към вече записаните 4.4 млрд. се добавят още 3.4 млрд. лв.
* в чл. 68 числото „3,9“ се заменя със „7,3“.
Разликата е 3.4 млрд. Това е размерът на новия международен дълг, който ще поеме България според разчетите на Орешарски, ДПС съдружници от полит.сили държавен глава (олигарси?!)
В параграф VІ от законопроекта става дума за операции в частта на финансирането (т.е. растеж на дефицита). Разликата в повече, която изскача оттук спрямо действащия в момента бюджет, е 725 милиона лева. Тези 0.725 млрд. се прибавят към предишните суми.
НО И ТЕЗИ МИЛИАРДИ И МИЛИАРДИ ОЩЕ НЕ СА ВСИЧКО.
* Защото в проекта е записано, че в чл. 72 се създава т. 3:
„3. по чл. 18 от Закона за гарантиране на влоговете в банките по ползвани от Фонда за гарантиране на влоговете в банките заеми в общ размер до 2,0 млрд. лв.“
Е, та нали Фондът за гарантиране на вложителите имаше тези 2 млрд. лв.?!
Само аз твърдях и доказвах, че парите ги има на хартия като отчет, ама в действителност ги няма!
Е, сега един проектозакон, в който премиерът, фин. министър, държавният глава, ДПС, реформаторите, Бареков и обръщащият се като палачинка през няколко часа или всеки ден Борисов направо се кълнат като пред Библия, твърди, (внесен и подкрепян от същите хора), че ТРЯБВАТ 2 МЛРД ВЪВ ФОНДА ЗА ГАРАНТИРАНЕ НА СПЕСТЯВАНИЯТА, ДЕТО ТОЙ ИНАЧЕ ИМАЛ ТЕЗИ 2 МЛРД.
Законът, дето ще го приемат в понеделник, казва: НЯМА!
НЕ ДОСТИГАТ 2 МЛРД.
НЯМА ПАРИ ЗА ГАРАНЦИЯ ПО ВЛОГОВЕТЕ!
А ако още не вярвате, ето ви още един текст:
§ 7. Създават се чл. 97-99:
„Чл. 97. Министерският съвет може да предоставя на Фонда за гарантиране на влоговете в банките заеми от централния бюджет в общ размер до 2,0 млрд. лв., обезпечени с активи на фонда, включително и с бъдещите вземания на фонда към банките за годишни премийни вноски. (т.е. Фондът няма с какво да ги обезпечи освен със вноските на банките, които те ще дадат чак през следващите години)
Още ли вярвата в стабилността на която и да е банка на българската територия, в отчетите, в балансите, във Фонда, в думите на експерти, на БНБ, на политици? Значи сте глупаци! И като ви прекарат така, както вложителите в Корпоративна, сами ще сте си виновни! Най-официален държавен документ, внесен в парламента и обсъден от политическите сили при президента, ви предупреди! Макар и негласно...
Но да се върна на бюджета – видяхме, че при Фонда става дума за още едни 2 млрд. Понеже той се води официално извън бюджета, тези суми няма да се отразят в общата сума на разчетите по него, ама въпреки това ще ги има. Така се правят уловките, за да се укрият колко пари в действителност ще се вземат
* Но и това не е всичко. Ето една поредна промяна.
Сегашният бюджет казва:
Чл. 73. Максималният размер на новите държавни гаранции, които могат да бъдат издадени по реда на чл. 71 и 72, е 0,44 млрд. лв.
Промяната гласи:
§ 6. В чл. 73 числото „0,44“ се заменя с „2,44”
Опа, още нови 2 млрд., макар и под формата на гаранции изскачат за харчене.
Вие броите ли колко общо станаха с предишните, защото аз им позагубих вече сметката?
Я да видим:
5,32(растеж на дълга) 0,75(нов дефицит) 2(нови гаранции) 2(по извънбюджетна сметка за Фонда)=10.07 МИЛИАРДА.
А, забравих – и онзи половин милиард от намалените приходи от ДДС от звено „големи данъкоплатци”.
Та станаха 10.57 МИЛИАРДА! Дотук!
* Ама тази сметка въобще не е приключила. Понеже го има и това в чл. 67:
Съществува досегашен текст, който забранява на държавни поделения да взимат дълг - ще го наречем скрит и по скрити начини. Да го видим:
„(2) В рамките на текущата бюджетна година разпоредителите с бюджет по държавния бюджет не могат да поемат нов държавен дълг чрез финансов лизинг и останалите форми на дълг съгласно Регламент на Съвета (ЕО) № 479/2009 от 25 май 2009 г. за прилагане на Протокола за процедурата при прекомерен дефицит, приложен към Договора за създаване на Европейската общност (ОВ, L 145/1 от 10 юни 2009 г.).”
Старият текст не се отменя. Евтин трик за пред света и Европа – спазваме регламентите. Ама с друг текст грубо ги сритваме в канавката, да не ни се пречкат разни брюкселски директиви.
Новият текст позволява на държавните фирми да трупат скрит дълг чрез маскирането чрез операции с ДЦК на бюджета (вероятно за да се приватизират след катастрофата на икономиката, финансите и лева на безценица по познатата ни печална схема „дълг срещу собственост”). Ето го:
2. Създава се ал. 3:
„(3) Разпоредбата на ал. 2 не се прилага за получените като обезпечения по чл. 152, ал. 5, 8 и 12 от Закона за публичните финанси средства.“
Сигурен съм, че този текст касае най-напред единственото ценно нещо, останало в страната - енергетиката, жп и пътната инфраструктура.
Е, тук дори и Господа не знае колко милиарда още се натрупат. Ще знаят онези, които ще приватизират догодина на безценица – но вече обезценен след рухването на Борда и хиперинфлацията като жалки милиони левов дълг срещу собственост за много милиарди.
10 МЛРД. ЛЕВА ЗА КАКВО?
– САМО ЗА РАЗХОД 225 МИЛИОНА??!!!!!
Вие сте лъжец, г-н Президент!
Лъжец сте заради следните ви думи:
- Това ли е празен чек, че е при последваща ратификация, празен чек ли е, че е при необходимост и е само за финансова стабилизация и социална защита. А може би имат план да дестабилизират в следващите месеци и затова служебното правителство, единственото, което ще трябва да прави, е да реже, не да плаща, да реже. Ако не ревизираме бюджета, това ще бъде съдбата на служебното правителство - да реже. Няма как да приема това и затова търся решение и за еврофондовете в държавата, и за общините, и за строителите, и за пациентите, и за финансовата стабилност, и за честните клиенти на банките, и за всичко останало.
Нека сега да видим за какво ще отидат милиардите. След като помпате бюджета с тези суми, те трябва и да се разходват, както обещавате и Вие, г-н Президент, и ДПС, и реформаторите, и Бареков, и може би да или не Борисов и т.н. ..
------- Общините? Да, ама в законопроекта за актуализация на бюджета субсидиите за общините въобще не са пипнати. Сумата си стои същата, както е закована още от миналата година!
------- За социална защита? Да, ама в законопроекта за актуализация на бюджета сумите за тази цел не са пипнати и също като предишните си стоят същите!
------- За строителите ли? Да, ама в закона за актуализация на държавния бюджет никакви суми, които биха могли да се свържат с тях, също не са пипнати и си стоят със същите числа!
------- За икономически растеж и държавност ли? Да, ама по съответното перо в бюджета сумата си остава същата – непипната с актуализацията!
------- За финансовата ли стабилност! Да, ама в закона за актуализация на бюджета никакви суми, които биха могли да се свържат с такава задача, не са пипнати и си стоят със същите числа!
------- За лихви по дълговете ли, които касаят финансовата стабилизация ли? Да, ама и по това перо учудващо няма никакви промени. Същите числа са били преди, ще си останат и сега!
------- За трансферите при общественото осигуряване ли? – Т.е. за пенсии, за коледни добавки и т.н. Ама и там числата си стоят така, както са ги гласували през 2013 г.
------- За банките ли? Основният говорител по темата бюджет и банки на ДПС - Йордан Цонев, от парламентарната трибуна няколко пъти намекна като вас, г-н Президент, че може да трябват пари и за други банки в системата. Но оказването на ликвидна подкрепа е принципно друго нещо, то не е разход на бюджета, както изплащане на гарантираните влогове, а само преместване на депозити на фискалния резерв от БНБ в проблемната банка. За това не трябва актуализация на бюджета. Но е необходима, за да има повече депозити от тези пари именно там, където ще са фалитите. За да се откраднат по този начин.
------- За еврофондовете ли? Та нали знаете, че те са спрени заради корупцията. Ама аз не чух да говорите за мерки срещу нея, г-н Президент.
Но чух, че онова, което е спряно от Европа като плащания за корумпираните, вие, г-н Президент и поддръжниците ви от различни партии, искате да раздадате от нашите пари – на данъкоплатците. Няма на кого, освен на същите корумпирани!
Няма на кого, освен на хора като олигарха Васил Божгков-Черепа. Онзи, дето е сред най-големите строители на пътни магистрали и сред най-големите длъжници на ОББ, решаваща проблеми и заради него.
Няма на кого, освен на онзи и онези като него, за които писа „Капитал”:
"Ако съберем в едно оценката на Европейската комисия, че в неприемливо голяма част от случаите има съмнения за процедурите, по които са раздадени парите, с признанията на Цветан Василев, че Пеевски контролира поръчките, става ясно, че всъщност болката на ДПС за спрените еврофондове е много лична. Ако бюджетът се актуализира, ще могат да бъдат разплатени голяма част от средствата към общини и фирми, свързани и покровителствани от движението. Те от своя страна ще изпълнят своите "ангажименти" към партията преди изборите. Така ще има финансов ресурс например Делян Пеевски да бъде избран за народен представител в който избирателен район реши."
Ще допълня изданието: същите мотиви важат и за останалите, решили да покрепят актуализацията.
~~~~~~~~~~~ЕДИНСТВЕНИЯТ РАЗХОД~~~~~~~~~~
Единственото, което се променя в разходната част, са едни 225 млн. лева за здравната каса.
Само 225 млн. срещу увеличение на държавния дълг с 5.32 млрд., нови вътрешни заеми за 2 млрд., нови държавни гаранции за 2 млрд., допълнителен дефицит от 0,725 млрд. С международен заем за 3.9 млрд. И с възможност за неизвестна по размер сума за заеми на държавните структури (може би за Южен поток, за 7 реактор в Козлодуй и пр. проекти). И намаление на хриодите от ДДС с 0.5 млрд.
ПОНЕ 10.57 МИЛИАРДА СРЕЩУ 0,225 МИЛИАРДА
Та къде ще отидат тези милиарди – над десет, които остават? И за какво? Може би и при кого? Или кои?
Ще дадете ли обяснение – с членове, параграфи и точки по бюджета, с числа по тях, г-н Президент, г-да от ДПС, г-да Реформатори, г-н Бареков, може би и вие, г-н Борисов?
А и вие, другари от БСП, дето критикувате президента и актуализацията, ама не сочите въобще истинските параметри на замисленото?
За какво се карате, защо някои като вас се измятат всеки ден, едва ли не всеки час?
Какво се дели и договаря скрито-покрито зад кулисите?
Тези ли 10 милиарда, дето всички вкупом криете единодушно, въпреки че се иначе публично се карате?!
*** *** *** *** ***
Според мой пост на тази стена международните световни рейтингови агенции (Фич например) оцениха, че от активите на Валутния борд вече липсват 11 млрд. (те горе-долу отговарят на вече взетите от държавата от началото на годината 10.5 млрд. заеми, които трансферираха опразването на Валутния борд, така да се каже).
Сега говорим за нови над 10 млрд.
Май схемата ще е същата – актуализацията е „трансферът”, скоростната кутия на автомобила, така да са каже, по набирането на бързина при източването на последните пари в държавата, които са във Валутния борд.
Вие излъгахте , г-н Президент, когато казахте, че ще искате подкрепа (заеми) от Европейската централна банка (ЕЦБ), от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), от ЕС!
* ЕЦБ няма право да ни даде дори един евроцент. Ние не сме членки на Еврозоната и законите на ЕС й забраняват това. А там ги спазват за разлика от тук.
* ЕБВР и ЕИБ финансират отделни проекти, а не финансова стабилност и социална защита, както твърдите. Били сте министър и го знаете превъзходно.
* Европейската комисия не дава пари, а бюджети по оперативни програми. И да иска, не може да променя предназначението им. И да иска, няма как да финансира корупцията с тях – ще й рез