Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ако НС не избере "правилните" хора в Инспектората към ВСС

2 коментара
Ако НС не избере "правилните" хора в Инспектората към ВСС

Партиите се готвят да се спазарят за новия състав на съдебния Инспекторат. Така органът, от който зависи и успехът на съдебна реформа, е на път да се напълни със зависими партийни храненици и политически марионетки.

Месеци наред общественото внимание е съсредоточено върху промените в Конституцията. В края на краищата те бяха отложени - заради съпротива, политически пазарлъци и предстоящите избори. И макар и минали на първо четене, окончателното им приемане без повече компромиси, които биха ги обезсилили и обезсмислили, все още е под въпрос. Новите текстове в Конституцията пък означават само възможност за цялостна промяна в модела на управление на съдебната система. За да бъде използвана тази възможност, ще са нужни и промени в Закона за съдебната власт. А те още дори не са внесени като проект и битката за тях ще е не по-малко ожесточена. Тя тепърва предстои.

Старата и новата роля на Инспектората

Преди всичко това, обаче, Народното събрание трябва да направи избор, който всъщност представлява първата практическа (а не "на книга”) стъпка в съдебната реформа – да излъчи новия състав на Инспектората към Висшия съдебен съвет.

Този орган бе създаден с предишните промени в Конституцията през 2007 г. под натиска на Европейската комисия, но така и не успя да оправдае очакванията. С непоследователността и избирателния си подход, с превръщането си на моменти в инструмент за саморазправа с неудобни магистрати той си остана само една от безкрайната поредица имитации на реформа, не смутител, а крепител на статуквото и част от него. Причина за това донякъде са и правомощията му, ограничени засега главно до проверки по администрирането на делата и сроковете за тяхното разглеждане.

Промените в Конституцията обаче разширяват значително тези правомощия и отреждат на съдебния Инспекторат качествено нова роля. Той ще трябва да "прави проверки за почтеност и конфликт на интереси на съдии, прокурори и следователи, проверява пълнотата и верността на имуществените декларации, прави проверки за установяване на прояви, уронващи престижа на съдебната власт, и такива, свързани с нарушаване на независимостта на съдиите, прокурорите и следователите". Предвижда се след това Законът за съдебната власт да конкретизира тези правомощия, като снабди Инспектората с много по-силни и ефективни конкретни инструменти за изпълнение на новата му роля.

Защо е важен предстоящият избор?

С две думи, ролята му е на гарант за интегритета на магистратите, на филтър за корупционните практики и зависимостите в съда и прокуратурата, който трябва да прочисти системата от "гнилите ябълки” и същевременно да я освободи от генерираното в момента от нея огромно обществено недоверие.

От друга страна, съществува рискът тази институция, избрана от най-силно политизирания орган - парламента - с мнозинство от две трети, да застраши независимостта на магистратите да решават делата по съвест и по закон.

Заради всичко това изборът, пред който е изправено Народното събрание, е изключително важен. Изключително важно е първата практическа стъпка в съдебната реформа да не се окаже "на криво”. Каквито и текстове да бъдат приети в Конституцията и закона, с каквито и очаквания да бъде натоварен новият съдебен Инспекторат, ще е без значение, ако в него не бъдат избрани подходящите хора, ако самите те не отговарят на най-високите и строги критерии за професионализъм, нравственост и независимост.

Готов ли е парламентът за тази отговорност?

Досегашният опит на българския парламент (не само и не толкова на сегашния му състав) в подобни ситуации не е окуражаващ. Процедурата, предвидена за излъчването на новите 10 съдебни инспектори, на пръв поглед изглежда публична. В 14-дневен срок от публикуването на кандидатурите всеки номиниран представя писмена концепция и декларация за имотното си състояние и произхода на средствата за придобиването му. После неправителствени организации и представители на академичните среди могат да представят становища за кандидатите и въпроси към тях. Следва изслушване в специална комисия, която изготвя доклад за професионалните и нравствените качества на кандидатите и предлага или не на НС да ги обсъди и гласува. Гласуването е за всеки поотделно. Изборът става с квалифицирано мнозинство.

Първоначално определеният срок за номинации изтичаше точно днес. В последния момент обаче той бе удължен до 10 ноември с цел "да има повече време за подготовка на номинациите и изборът на инспекторите да не съвпадне с предизборната кампания”. Което вероятно е за добро.

Тази процедура обаче е прилагана и по-рано и резултатите от нея са противоречиви. Частично положителният пример е изборът на Главен съдебен инспектор. Днешният парламент се съобрази с мнението на съдийската гилдия, като прие предложените от нея две кандидатури. Но в крайна сметка измежду тях избра по-компромисната и отхвърли по-радикалната във възгледите си за нужните реформи.

Крайно отрицателният пример е пред очите на всички – действащият Висш съдебен съвет, избран от Народното събрание, в което мнозинство имаше най-голямата измежду днешните управляващи партии. Тогава партиите се договориха тайно и предварително си разпределиха местата в съвета на квотен принцип, превръщайки публичността във формална привидност.

Истинските мотиви за избора им си останаха скрити. Както се оказа впоследствие, те едва ли са имали нещо общо с обществения интерес.

Излъчваните засега от парламента сигнали говорят, че партиите се готвят да повторят същия подход, като се пазарят за разпределение на местата в Инспектората още преди да са известни кандидатите за тях. Тъй че, има всички шансове органът, на който се възлагат толкова надежди, да се напълни със зависими партийни храненици и политически марионетки. Ако това стане, цялата съдебна реформа ще бъде предварително минирана и обезсмислена.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. StefanK
    #2

    Как да си обясним съсипването на цялата икономика,без да има "достатъчно данни за извършено престъпление"?Какво още трябва да стане,за да бъдат осъдени виновните за този вандалски безнаказан грабеж?

  2. BLM
    #1

    "зависими партийни храненици и политически марионетки" ...Много точно казано. Някои по-храненици. Я вижте Пеевски как се е охранил.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.