Ти си това, което четеш

Акционерите във Facebook се изправят срещу Зукърбърг заради фалшивите новини

Според фондове демокрацията е в риск поради мащабното пропагандиране на лъжлива информация чрез платформата
09:30 | 01 юни 2017 | 1 коментар

На годишната среща на компанията в четвъртък акционерите във Facebook ще се противопоставят на нейния основател и изпълнителен директор Марк Зукърбърг за ролята на социалната мрежа при разпространението на фалшиви новини, изтъквайки, че демокрацията е в риск при всяко дребно пренастройване на алгоритъм.

Инвестиционните фондове Arjuna Capital и Baldwin Brothers възнамеряват да направят предложения по време на срещите на Facebook, а следващата седмица и към Alphabet, компанията майка на Google. Настояването е двете компании да оценят влиянието на фалшивите новини върху своята репутация и това дали се създават рискове за публичната политика, съобщи "Файненшъл таймс".

Наташа Лемб от Arjuna Capital смята, че двете компании са предприели стъпки за справяне с проблема с разпространението на фалшиви новини в интернет, но нито една не е направила достатъчно.

"И двете предпочитат да се виждат като неутрални технологични платформи, но те се трансформираха в медийни платформи – поради това ние сме толкова обезпокоени", каза тя.

Facebook вече е изправена пред проблеми, след като Германия приема закон, който предвижда глоби от милиони евро за социалните мрежи, които не изтриват фалшиви новини и реч на омразата, напомни Лемб.

Големият риск за Facebook е да загуби доверието на потребителите и хората да се отвърнат от платформата, смята Лемб.

"Когато фалшиво съдържание се пропагандира мащабно чрез платформата на Facebook, това представлява реален риск не само за компанията и доверието на потребителите в съдържанието, което те намират във Facebook, но също и риск за нашата демокрация и това да имаме информирани избиратели", изтъкна Наташа Лемб.

Атаките срещу Facebook се засилиха след като няколко от най-споделяните публикации в социалната мрежа по време на кандидат-президентската кампания в САЩ се оказаха лъжливи и се повдигна въпросът каква роля са изиграли за избирането на Донлад Тръмп.

Марк Зукърбърг първоначално отхвърли като "доста налудничави" твърденията, че платформата е повлияла върху изборите. След това обаче демонстрира, че приема проблема по-сериозно.

Facebook се опита да отнеме финансовите стимули за уебсайтове с фалшиви новини и си партнира с платформи за проверка на фактите (fact-checkers) по целия свят за идентифициране на лъжците. Компанията освен това създаде журналистически проект, за да работи по-тясно с легитимни медийни издатели.

Facebook се противопоставя на предлаганите мерки настоявайки, че работи от години за справяне с проблема с фалшивите новини и че това съдържание вече е забранено чрез стандартите на общността и условията за ползване.

Alphabet също препоръчва на акционерите да гласуват против предложението.

Според доклад на изследователската компания Sustainalytics, инвеститорите ще проявят повече интерес за това как компаниите защитават самите себе си от рисковете от фалшиви новини.

Само 16% от проучените медии и интернет компании имат въведени "адекватни или силни" мерки за справяне с фалшивата информация. Анализаторите дават на Alphabet и Facebook по-ниски оценки в сравнение с медийни компании като Thomson Reuters и New York Times и далеч по-ниска в сравнение с компанията, която стои най-високо в тази класация - Sky.

Още от IT