Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

АРД: В България почти нищо не става без подкуп*

2 коментара
АРД: В България почти нищо не става без подкуп*

"Горе-долу за 30 евро минаваш границата. Понякога съм давал и 50 евро" – с това откровение на един български шофьор на камион започва репортажът на германската телевизия AРД от България. Шофьорът, който предпочита да остане анонимен, признава, че мнозина избягват дългите опашки на българската граница с помощта на подкупи. "Шофьори, които знаят, че са претоварени, отиват направо в митницата, плащат си и минават без да ги проверяват", казва той.

Александър Стамболийски от Съюза на транспортните работници потвърждава тази порочна практика. "Тази корупция се приема за даденост, като нещо нормално. Транспортните фирми дори специално предвиждат разходи за такива практики", отбелязва той.

1.3 млн корупционни сделки за една година

Проблемът далеч не приключва с транспортния бранш, посочва авторът на репортажа Сърджан Говедарица. Той разказва, че почти навсякъде в България се дават подкупи - от службата по гражданско състояние до пътната полиция. Репортерът е разговарял и с представители на Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД), откъдето са установили, че през 2016 година в България са осъществени 1,3 милиона корупционни сделки, като 22 процента от българските граждани са участвали пряко в такива договорки. "Това се явява корупция, чието ниво съответства на това в страните от Западните Балкани, които все още не са част от ЕС. Сравнено с Централна Европа, корупцията в България е от 3 до 4 пъти по-висока", казва Руслан Стефанов от ЦИД.

Ваня Нушева от българското представителство на "Трансперънси интернешънъл" свързва проблема с лошо работещата българска администрация. "Неефективното функциониране на администрацията е един от основните фактори за разпространение на корупцията и за оказването на корупционен натиск върху бизнеса и гражданите", казва тя.

Според нея макар и да е налице напредък в определени области, са нужни целенасочени усилия най-вече по отношение на  политическата корупция.

"Именно там трябва да се фокусират усилията, в т.ч. върху проблема за финансирането на политическата дейност, регламентирането на лобизма и т.н. Когато говорим за корупция, тук трябва да имаме предвид не само плащането на подкупи, но и други изразни форми – търговията с влияние, злоупотребата с власт и публични ресурси, начинът, по който се провеждат процедури по избор на лица, заемащи високи позиции в управлението на изпълнителната власт, съдебната система и регулаторните институции, посочва Нушева. Тя цитира данни от Световният индекс за възприятие на корупцията, според който българските граждани оценяват като най-силно засегнати от корупция институциите на съдебната система и парламентът.

Проблем е и фактът, че корупцията рядко се докладва. А в редките случаи, когато това все пак се случва, обикновено всичко остава без последици. Годишно в България за корупция биват осъждани едва 150 до 200 души. Това нещо трябва спешно да се промени, казва Руслан Стефанов от ЦИД: "От една страна трябва да има по-лесен начин гражданите да могат да сигнализират, а от друга трябва да е ясно, че всеки, който участва в корупционна схема, подлежи на наказание. Днес при нас това определено не е така. Защото ако някой реши да докладва случай на корупция, е твърде вероятно да не постигне нищо - най-много сам да бъде наказан. Така е, след като е тръгнал да се бори срещу една установена практика."

"Тук работят само срещу подкуп"

Именно срещу тази практика ЕС често дърпа ушите на България, посочва репортерът на АРД и добавя, че обикновено това остава без последствия. В репортажа се припомня още, че заедно с Румъния страната е поставена под особено наблюдение - включително заради пропуски в борбата срещу корупцията. Изтъква се и това, че през шестте месеца на своето европредседателство България ще настоява за премахването на механизма за наблюдение. Авторът цитира заместник-председателката на парламента Деница Златева, според която е важно да бъде задействан ефективен механизъм за справяне с корупцията, а не просто да бъде създаден един нов административен орган - само за пред Брюксел.

България изглежда твърде далеч от тази цел, заключава АРД и припомня, че приетият в края на 2017 година антикорупционен закон не може да влезе в сила. Причината: президентът на страната Румен Радев наложи вето, тъй като, според него, законът не разкрива корупционните схеми и модели, а инструментите за превенция на явлението не са ефективни, посочва авторът и добавя: Нещо повече - държавният глава смята, че законът може да бъде използван от управляващите като инструмент за разправа с неудобните. А междувременно опозицията обяви, че ще внесе вот на недоверие на правителството.

В края на репортажа на AРД се посочва, че България остава в плен на корупцията. Тя е нещо като неписан закон, казва шофьорът на камиона, който е цитиран и в началото на материала. "Тук работят само срещу подкуп. И всички трябва да си плащат", признава той.

* Mediapool публикува превода от "Дойче веле" без редакторска намеса.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. dgd
    #2

    Абе я пак прочетете закона за подкупите,дали няма да намерите малко вина в шофьора,който с даването си на подкуп на митничар,не е виновен и той? Добре е да знаете,че и този който предлага е също толкова виновен,колкото и отсрещната страна. Така че когато обвинявате митничарите,е добре да обвините и "невинното" шофьорче! Също така ще е много хубаво,ЦИД да даде справки за годините назад,до 90-та година,каква е била корупцията тогава,и каква е сега.

  2. pepe
    #1

    Тиквун го е страх, че ако отрежат финансирането на Полша, заради правосъдието, има голяма вероятност следваща да е България, което би означавало край на хранилката на ГЕРБ.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.