Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Арест и обвинение на двамата машинисти за инцидента в Хитрино

Превишили са двойно разрешената скорост, но вината за взрива не е само тяхна. Разследването продължава

12 коментара
Арест и обвинение на двамата машинисти за инцидента в Хитрино

Задържани са двамата машинисти, карали товарната влакова композиция, която на 10 декември дерайлира в шуменското село Хитрино и предизвика взрив, взел седем жертви и ранил десетки. Срещу тях са повдигнати обвинения, тъй като са навлезли в железопътното отклонение с почти двойно по-висока от разрешената скорост за движение, но това не е единствената причина за тежкия инцидент. Третият машинист, който е бил в другия локомотив от състава на композицията, не е имал възможност да повлияе на събитията. Разследването продължава и кръгът от обвиняемите лица не е изчерпан.

Това съобщи на извънреден брифинг в понеделник Румяна Арнаудова, говорител на главния прокурор Сотир Цацаров.

Очакват се и други обвиняеми

"Най-най-отговорно заявявам, от името на прокурора от Окръжна прокуратура - Шумен, че кръгът на обвиняемите лица не е изчерпан и предстоят извършването на много действия и събирането на други доказателства", каза Арнаудова.

Извършената съдебно-техническа експертиза е показала, че влаковата композиция е навлязла в жп отклонението със скорост от 78 км. в час  при разрешени 40 км. .Назначената пожаро-техническа експертиза още е в недовършен етап и представлява първоначално становище за причината за взрива и за пожара.

Арнаудова заяви, че при навлизането с високата скорост и преобръщане на композицията, цистерните са се ударили и една от тях се е разхерметизирала.

Взривът заради печка от близките къщи

През отвора, образувал се в долната част на цистерната, е започнало интензивно изтичане на пропилен, който заради силния вятър е започнал да се разпространява и да образува газов облак, който се е възпламенил около 2 минути и половина по-късно, достигайки печка на твърдо гориво, разположена в детска стая на едно от разрушените жилища, обясни Арнаудова.

Именно това ускорява възпламеняването на газа и предизвиква взривна вълна. "Продължава горенето и се запалват къщи, дървета, трева и др. В крайна сметка резултатът е 7 загинали и 26 лица, които са получили тежки средни и леки повреди”, обясни Арнаудова. Тя посочи, че тези данни са първоначални и са назначени още много експертизи.

Наблюдаващият прокурор от Окръжна прокуратура – Шумен е приел, че двамата машинисти от челния локомотив на композицията са нарушили правилата. "Движейки се със 78км/ч, при ограничение 40 км/ч, те са предизвикали дерайлиране на композицията, което е довело до повреждане на вагоните, изтичане на газ и последвалия взрив”, коментира Арнаудова.

Двамата са задържани за 72 часа и са настанени в психиатрична клиника, Колегата им от другия локомотив се разпитва единствено в качеството му на свидетел. И за тримата се твърди, че са опитни машинисти.

Остават най-опасните две цистерни за извеждане

В понеделник продължи работата по извеждането на дерайлиралите цистерни. Останали са само две, които се подготвят за изправяне, съобщи шефът на пожарната главен комисар Николай Николов.

Вътре има около 80 тона пропилен и те са на практика най-опасните цистерни. След като бъдат изправени те ще бъдат източени и бъдат изтеглени.

"По план това трябва да стане до утре, ако не изскочи нещо непредвидено, което предварително не сме могли да го оценим, да го предвидим; от какво естество - например земята на 50 сантиметра под цистерната е замръзнала, тя трябва много внимателно да се разрови, така че въжетата да могат да минат под цистерната. Всичко това става на ръка, с ръчни инструменти, не можем да пуснем машини в близост до тези цистерни", уточни Николов.

Вероятно хората ще се върнат в къщите си във вторник

Очакванията са операцията да приключи във вторник и хората да могат да се върнат по домовете си в селото. Николов посочи, че продължават възстановителните дейности от страна на енергоразпределителното дружество и ВиК-оператора.

От доставчика на ток "Енерго-Про" съобщиха, че са възстановили електрозахранването на седем трафопоста в село Хитрино, , коти снабдяват 322 домакинства, стопански и обществени сгради. Подадено е напрежение и към две помпени станции на ВиК-Шумен.

Екипите на дружеството са в готовност да започнат ремонт на въздушна електропроводна линия, преминаваща до разрушената от взрива част на селото. Без напрежение продължават да бъдат и четири трафопоста, които се намират в непосредствена близост до авариралите цистерни.

При разрешение на кризисния щаб компанията ще започне поетапно включване на електрозахранването на къщите, чиито стопани са се завърнали в домовете си. От съображения за сигурност електричество ще бъде подавано само към обитаеми сгради.

Всички действия на електроразпределителната компания се планират и провеждат съгласувано с кризисния щаб, с цел постигане на максимална ефективност и безопасност на възстановителните дейности в Хитрино.

Превозвачът предостави 100 хил. лв. за пострадалите

От компанията-превозвач на товарните цистерни – русенската "Булмаркет ДМ", съобщиха, че са предоставили 100 000 лева в подкрепа на пострадалите в Хитрино. Парите са за наследниците на загиналите и за ранените при инцидента и ще бъдат разпределени от решение на създадения Обществен съвет към община Хитрино.

"Има уверение, че след всяко заседание за разпределяне на тези средства ще се получава копие от решенията на съвета за размерите и лицата, за които те ще бъдат предназначени", информират от компанията.

От "Булмаркет" заявяват още, че целта на инициативата е в най-кратки срокове да бъдат подпомогнати пострадалите и техните близки за покриване на неотложни разходи.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. trezwomislesht
    #12
  2. Bлaдo
    #11
  3. trezwomislesht
    #10
  4. Bлaдo
    #9

    за сведение и на неразбиращите: а пък държавата България е учредена още през 681 година..., но пораженията, заради които в момента сме на това дередже, са нанесени в периода 1945-1989 година, който включва и бригадирското движение, когато всичко е строено на яруш за пред партийния секретар и се руши след седмица ;-) ... Понял? ;-)

  5. trezwomislesht
    #8

    В отговор на Владо: За сведение на незнаещите линията Варна - Русе е първата българска жп линия и е строена през 1866г. В края на века е била част от трасето на Ориент експрес. По това време за жалост не е имало бригадири, които без възнаграждение са построили блага, които всички ние ползваме и днес, докато сега се строят само прескъпи магистрали, ремонтирани ежегодно, и ползвани само от по-заможната част от българите. Първата жп катастрофа по тази линия става през май 1867 г. при гара Шейтанджик (Хитрино).

  6. Коментарът е изтрит в 09:50 на 20 декември 2016 от автора.
    #7
  7. Седмаков
    #6

    Като чета обясненията за трагедията в с.Хитрино си обяснявам защо още не сме кацнали на Луната!

  8. Bлaдo
    #5

    ей, плЪx, що не си признаеш, че ТИ! си ги "строил" тия релси, когато си бил млада бригадирка през 50-те, А? Заради ТЕБ, заради бригадирските ти "обекти" и заради соц-БДЖ-то стана и тая грандиозна беля с погинали хора... ... Признай си и се покай, плЪx!

  9. т€еритория на Мики Маус
    #4

    написано от други коментиращи а)кантонерът избягал, като видял с каква висока скорост навлиза влакът б)Влаковете на частната фирма редовно навлизали в Хитрино с превишена скорост в)Машинистите са пъхнати в пихиатрията на затвора г)Експерти от Сименс-производители на локомотивите са били безкрайно учудени как по линия в толкова лошо състояние се движат пътнически влакове. След което Цацаров забранява чужди експерти в Хитрино.

  10. т€еритория на Мики Маус
    #3

    1)висока скорост на навлизане в гарата
    2)последвало набиване на спирачки с излизане на искри от колелата
    3)В следствие набитите спирачки, влакът спира преди определното място.
    4)С фенер сигнализират вече спрелият влак да се изтегли още напред. В този момент дерайлиралият 6-ти вагон се намира ПРЕДИ стрелката
    5)Стрелките имат слабо място от вън, ако не са добре затегнати
    6)Локомотивите тръгват прекалено рязко, в следствие на което част от влака дерайлира на стрелката-6 ти вагон
    7)Цистерните 20 години

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.