Астрономи откриха 11 галактики "бегълци"

Сн. ЕПА/БГНЕС

За пръв път изследователи откриха галактики "бегълци", които са напуснали родния дом, т.е. отделили са се от галактичните си купове и сега се движат в междугалактичното пространство.

Астрономи преди бяха идентифицирали бягащи звезди и дори бягащи звездни купове. За пръв път обаче са открити галактики, които са се отделили от мястото, където са се родили.

Откритието е направено, докато изследователи се опитвали да открият нови примери за специален клас компактни елиптични галактитки.

Резултатите от изследването са публикувани в списание"Сайънс".

Става въпрос за галактики, които са прекалено големи, за да бъдат звездни купове, но са по-малки в сравнение с обичайните галактики.

Докато Млечният път е с диаметър 100 хиляди светлинни години, компактните елиптични галактики са с диаметър няколкостотин светлинни години. Масата им е 1000 пъти по-малка в сравнение със спирални галактики като Млечния път и Андромеда.

Астрономи от центъра по астрофизика Харвард-Смитсониън открили близо 200 неиндефицирани досега компактни елиптични галактики. 11 от тях са изолирани - разположени са далеч от други галактики или звездни купове.

Изследователите предполагат, че повечето от тези галактики са толкова малки, защото са "очистени" от звездите си под въздействието на други по-големи галактики.

Поради тази причина се прогнозира, че компактните елиптични галактики ще са винаги далеч от по-големите от тях съседни галактики. Изследователите се запитали как може да се обясни това.

"Отговорът е свързан с класическото взаимодействие между три тела", заяви ръководителят на изследването Игор Чилингарян.

Въпросното взаимодействие преди бе използвано, за да се обясни наличието на самотни звезди. При този сценарий бинарна система доближава черна дупка, която поглъща едната звезда, докато другата е изхвърлена в космоса.

Изследователите са на мнение, че същото може да се случи с три галактики. Изолираната галактика първо е "очистена" от звездите си под въздействие на друга по-голяма съседна галактика, а след това се намесва трета галактика, която изтласква първата в космоса.

"Тези галактики ги чака самотно бъдеще", отбеляза Чилингарян.

По БТА

1. Коментарът е изтрит в 21:19 на 25 май 2018 от автора.
  2. анита хегерланд