Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Автомобилният бранш иска насърчаване на инвестициите в развойна дейност

Над сто компании генерират 3.5% от БВП на страната

0 коментара
Автомобилният бранш иска насърчаване на инвестициите в развойна дейност

Навлизането на нови компании и инвестиции в изследователска и развойна дейност, обучението на кадри, по-тясна връзка между бизнеса и образованието, подобряване на инфраструктурата. Това са основните предизвикателства пред автомобилния сектор в България, който през последните десетина години е утроил приходите си от продажби.

Това стана ясно по време на кръгла маса на тема "Законова инициатива за насърчаване на инвестициите в изследователската и развойната дейност в България", организирана от "Аутомотив Клъстер България" и Министерството на икономиката.

По време на форума бяха разгледани възможностите за привличане на чужди инвестиции в България, с голям потенциал за развитие на експорта, заетостта и регионалната икономическа активност в автомобилното производство. Насърчаване на инвестициите в научноизследователска дейност, както и проектите в автомобилното производство, включително свързаната с тях развойна дейност.

Над сто компании с приходи над 1.55 млрд. евро

За автомобилната индустрия у нас работят над сто международни и местни компании с над 33 000 души персонал. Приходите им за 2015 г. са 1.55 млрд. евро, което е 3.5 на сто от брутния вътрешен продукт на България. Това показва проучване за бранша на българския офис на консултантската компания "Колиърс" (Colliers International), "Аутомотив Клъстер" и "Ърст енд Янг" (EY Bulgaria).

Основните предимства, заради които страната ни е предпочитано място за инвестиции в автомобилната индустрия, са ниските разходи за труд, това, че е член в ЕС, ниски разходи за недвижими имоти и електричество и данъчните облекчения. Като недостатъци, участниците в допитването са посочили липсата на квалифицирана работна ръка, бюрокрацията, неефективната съдебна система, това, че по-голямата част от доставчиците са извън България и инфраструктурата.

Средно годишните разходи за заплати в България са 5.1%. Най-високи те са в Германия (71.2%), Франция (55.7%), Великобритания (50%), Испания (43.2%) и Италия (41.4%). В България корпоративният данък е най-нисък, най-висок е в Германия.

41% от участниците в проучването са посочили, че ще се наемат още хора в сектора, а 77% от компаниите правят вътрешно обучение на кадри.

Производството на автомобили и части за тях заема 3% от стойността на индустриалното производство в страната, като този дял е нараснал 3 пъти в сравнение с 2005 г., каза зам.-министърът на икономиката Даниела Везиева.

Характерна за сектора е неговата експортна ориентация, като през 2015 г. и за периода януари-август 2016 г. оборотът му за външните пазари се увеличава съответно с 30% и 16%. Износът на бранша през 2015 г. е нараснал със 16% спрямо година по-рано, допълни Везиева.

Българската агенция за инвестиции е сертифицирала общо 9 инвестиционни проекти в сектора за над 310 млн. лв. и заявени нови 6300 работни места. В момента сме в преговори с шестима нови инвеститори в тази област, каза Стамен Янев, изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции. По думите му държавата е подпомогнала бранша с над 5.15 млн. лв. за периода 2008-2015 г. чрез различните мерки за насърчаване на инвеститорите.

Промени в Закона за насърчаване на инвестициите

Предстоят промени в Закона за насърчаване на инвестициите, каза Стамен Янев, без да посочи какви. По думите му целта им е да се стимулира предприемачеството и стартиращите компании.

До края на октомври тече процедура за приемане на проекти, свързани с развитие на научно-изследователската дейност, която се финансирана от Националния Иновационен Фонд, припомни Янев. Той отбеляза, че няма долен праг за финансиране, а горният е 500 000 лв.

Проектите в автомобилното производство, включително свързаната с тях развойна дейност и внедряването на иновативни решения, могат да получат финансиране и от оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, каза Везиева.

"От страна на Министерство на икономиката имате надежден партньор в справянето със съществуващите предизвикателства. Основните насоки, по които работим, са за насърчаване на инвестициите в научноизследователска дейност, подобряване на бизнес и иновационната среда, както и осигуряването на висококвалифицирани кадри в съответствие с нуждите на бизнеса чрез въвеждане на модела на дуално обучение", допълни тя.

През последните години страната ни полага усилия да установи позиции като привлекателна дестинация за формиране на научно-изследователски и развойни центрове, най-чувствително в сферата на производството на компоненти и разработване на технологии в автомобилостроенето, както и в ИКТ сектора, завърши Везиева.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.