Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България е жертва повече на пропаганда, отколкото на фалшиви новини

Докато хората са грабнати от сензациите, фалшивите новини шестват из медиите и се приемат за истина

9 коментара
България е жертва повече на пропаганда, отколкото на фалшиви новини

България е жертва много повече на пропаганда отколкото на директни фалшиви новини. Опорните точки на проруската пропаганда гласят, че САЩ дърпат конците и на Европейския съюз, че Европа загива, а Русия е във възход и е "пазител" на ценностите, както и че за всички злини в България е виновен българският либерален елит. Това коментира Димитър Вацов, председател на Фондацията за социални и хуманитарни изследвания и преподавател в Нов български университет, който представи резюме от проучване по време на Медийния форум за Югоизточна Европа в София.

Изследването констатира, че в българското публично пространство прониква не само директно поръчана от Москва пропаганда, тъй като у нас се наблюдава подобно поведение и от местни олигарси, които преследват собствени интереси.

Има засечени и директни фалшиви новини, като коледно обръщение на Путин към българския народ и новини за друг от "любимците" на пропагандата у нас- милиардерът Джордж Сорос.

Жълтите новини изместват фокуса от фалшивите

Проучване на "Алфа рисърч" по поръчка на фондация "Конрад Аденауер", представено на медийния форум, констатира, че все по-малко българи вярват в истинска свобода на медиите. Според 67% от хората медиите не са независими, едва 10% вярват в свободното отразяване на събитията, а 24% се колебаят. Такива мнения се споделят почти без разлика от отделните възрастови групи, хората в малките и големите населени места, както и с различен образователен статус.

Боряна Димитрова от "Алфа рисърч" коментира във вторник пред бТВ, че сензациите новини изместват фокуса от реалните фалшиви новини и докато хората са съсредоточени върху сензациите, фалшивите новини могат спокойно да шестват из медиите и да се приемат за истина.

Проучването показва, че около 70% от българите са попадали на фалшива новина в медиите, но това, което всъщност е интересно, е какво разбират хората под фалшива новина. Близо 45% отговарят, че това са компромати срещу известни хора, а 35% - че става въпрос за сензации за известни хора, поясни Боряна Димитрова.

Това означава, че хората свързват фалшивите новини с жълтото и сензационното, с онова, което излиза в жълтите медии, а не в сериозните.

Едва 16% посочват, че фалшивите новини са измисляне на несъществуващи събития.

"Нещо, което изглежда сериозно, фактологично и скучно, може да е много по-опасно от сензациите", коментира Димитрова.

В страните от ЕС доверието в медиите е пряко свързано с доверието в институциите и в качеството на демокрацията, подчерта тя. Именно затова северните нации най-много вярват на големите медии в своите държави.

Опроверженията не са най-продуктивният подход срещу фалшивите новини

Битката с фалшивите новини, продуцирани от Русия или от екстремистки организации като "Ислямска държава", едва ли би била продуктивна, ако се води само чрез опровержения. Причината е, че силата на дезинформацията и фалшивите новини е в тяхното количество, а не в тяхното качество, коментира във вторник Беата Биали от Центъра на НАТО за стратегически комуникации по време на Медийния форум за Югоизточна Европа в София.

Дезинформацията обаче се таргетира внимателно и се преценява по-какви точни канали да достига до целите си. Ако трябва да стигне до журналисти, например, приоритетно се използва социалната мрежа Туитър, показват наблюденията на организацията.

"Дезинформацията може да въздейства на поведението ни, да променя изцяло нагласите на избирателите", каза Беата Биали.

Сред възможните мерки за борба срещу дезинформацията, тя открои опознаването на различните ѝ тактики, необходимостта от някаква форма на регулация, която обаче да не допуска цензура, както и инвестирането в свободни независими медии. Трябва да се търси контакт със социалните мрежи, които имат отговорност за съдържанието, което публикуват на платформите си, заяви Беата Биали. Тя повтори, че каквито и мерки за регулация да се обсъждат, те не трябва да стигат до цензура, но пък потребителите трябва да имат сигурен интернет.

Македония – не само фалшиви новини, но и фалшиви медии

Драган Секуловски, който оглавява на Асоциацията на журналистите в Македония, посочи от своя страна, че в неговата страна вече се е стигнало по-далеч от фалшивите новини. Вече има фалшиви експерти, фалшиви медии, фалшиви предизборни проучвани, а политици от най-високо ниво създават фалшиви новини. Освен това и самата държава въздейства на медиите с обществените средства, които достигат до тях.

Той припомни, че докато България е на дъното по медийна свобода в ЕС, то Македония е на последните места в цяла Европа.

За да се излезе от тази ситуация, са възможни няколко мерки. Според него трябва да се заложи на достоверните медии, като в това отношение ключова роля имат обществените медии. Трябва да се работи и за повишаване на медийната грамотност, а държавите трябва да прекратят опитите да въздействат на медиите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. dimotimo
    #9
  2. Филка Русофилка
    #8

    Всичко е казано много добре! Само за 1 нещо все още се чудя. Опорната точка, че „България е на дъното в ЕС“ по всичко, а по медийна свобода и след африканските държави, пропаганда ли е или фалшива новина. Една неделя по БНТ Вежди Рашидов обясняваше на червения веселяк Жоро Любенов, който му набутваше темата за „беквокалите и цигулките“, че с „инсинуации, журналистически жълтини и шум" (се) прикрива(т) по-страшни симптоми - опитите за комунистическа реанимация. "Не може водещи на предавания, получаващи 15 000 лв, да "обичат народа" и да мразят хора, че получавали 3500“, оплака се Веждито. :)

  3. RedDevil
    #7

    Може би защото тук жълто=фалшиво и редица уж "жълти" медии смело могат да е преименуват на "фалишиви" :)

  4. edin.drug
    #6
  5. Бивши комунисти НЯМА!
    #5
  6. Бивши комунисти НЯМА!
    #4

    А може би това се дължи на факта, че дебилите посещават предимно сайтове с фалшиви новини и точно там за да привличат внимание форматират заглавията с думи като ШОК, СЕНЗАЦИЯ, НЕВИЖДАНО (блиц, пик). Ти си това, което четеш - 80% дебили.

  7. dgd
    #3
  8. edin.drug
    #1

    Да не излезне червеният наглец Иво Христов прав?! Медиите и образованието би следвало да са приоритет на едно истински загрижено правителство. Такова няма. Има само малодушен конформизъм заради медийно удобство.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.