Ти си това, което четеш

Българската военна авиация става опасна за живота

Никола Лалов | 14:20 | 12 юни 2017 | 7 коментара

Българската военна авиация оцелява благодарение на професионализма си и късмета. Тази теза бе формулирана за последен път от служебния военен министър Стефан Янев, но отразява реалното състояние на сектора през последните най-малко пет години.

В петък военен пилот загина, а други двама пострадаха, след като един от най-модерните ни хеликоптери се разби в морето по време на рутинно учение. При още неизяснени обстоятелства машината „Пантер“ се удари във военен кораб, след което екипажът не успя да я овладее и тя падна във водата.

След инцидента президентът и бивш командир на Военновъздушните сили Румен Радев обясни, че една от причините за трагедията е, че българските пилоти летят опасно малко.

Вече няколко последователни правителства обаче не правят нищо по въпроса, надявайки се, че ще изкарат късмет и няма да им се налага да се справят с трагични инциденти по време на управлението си.

Летците в изтребителната авиация се борят да натрупат по 30 часа във въздуха годишно и не всички успяват, въпреки че стандартът в НАТО е 180 часа. Според неофициална информация пилотите във Военноморските сили летят малко повече, но въпреки това остават много далеч от колегите си в другите страни членки.

Най-сериозно е положението в изтребителната авиация, където се разчита само на старите съветски машини МиГ 29. Те трябваше отдавна да са приземени заради непрекъснатите проблеми с поддръжката им и системната липса на средства, но Военновъздушни сили (ВВС) продължават сами удължават ресурса на самолетните системи и с цената на непрекъснат риск и несигурност продължават да охраняват сами въздушното ни пространство.

През последните години във военната авиация се случиха няколко инцидента, като е публична тайна, че недостатъчната подготовка на пилотите вече заплашва живота им.

В момента МиГ-овете отново не летят нормално. Този път заради липсата на смазочни материали и така българските пилоти не участват пълноценно в съвместното българо – американско учение "Тракийски орел 2017".

Случаят разкрива и друг от системните проблеми в Министерството на отбраната – лошото планиране и провеждане на обществените поръчки.

Поддръжката на старите съветски машини, която минава почти изцяло през Москва, с годините се оскъпява все повече, но засега няма ясна концепция за развитието на сектора. За последно премиерът Бойко Борисов обяви, че на тези самолети може да се разчита до 2028, докато президентът и бивш командир на ВВС Румен Радев не спира натиска те да бъдат заменени от нови шведски изтребители "Грипен".

Сделката обаче ще излезе над 1 млрд. лева. Правителството обяви, че в цената й иска да вкара и военнополитически дивиденти и затова е готово да преразгледа проекта.

Закупуването на нови изтребители обаче няма да реши проблема, а колкото й да е парадоксално може дори да го задълбочи. Усвояването и експлоатацията на новите машини трябва да бъде дългосрочно предвидена, за да не се повтори ситуацията с вертолетната авиация, където бяха купени нови машини за над 300 млн. евро, но голяма част от тях стоят по хангарите поради липса на средства за поддръжката им.

В неделя военният министър Красимир Каракачанов посети авиобазата в Граф Игнатиево, където вероятно също като предшествениците си е чул недоволството на пилотите и останалите служители, които са били на работа в почивния ден.

Засега обаче няма индикации, че ситуацията ще се промени.

Излизането от колапса изисква планиране, значителни финансови средства, политическа приемственост и ясен анализ на риска. Ако управляващите преценят, че България няма възможност да отделя необходимите средства, за да има нормална военна авиация, трябва ясно да се аргументират и да понесат политическата отговорност за решението си да се откажат от нея.

Няма нищо страшно страната ни да се откаже от поддържането на изтребителната авиация и да разчита на съюзниците си в НАТО за охраната на небето си, както го правят други страни.

Страшното е да продължи сегашната ситуация, в която липсата на изправна техника, подготвени пилоти и понякога на късмет, се плаща и с човешки живот.

Още по темата
Още от Анализи и Коментари

Подкрепяте ли втори кабинков лифт в Банско?