Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Български стартъп проектира соларен самолет, развиващ до 200 км/ч

След успеха си в "PowerUp!", "Twin Ray" се цели в пазарите на ЕС и САЩ

1 коментар
Български стартъп проектира соларен самолет, развиващ до 200 км/ч

Двуместен самолет, захранван със слънчева енергия, който развива скорост от 140 до 200 км/ч, в зависимост от модела, и може да се използва както за любителско летене, така и за различни доставки. С този проект българският стартъп "Twin Ray Aircraft" спечели през октомври регионалното издание на най-мащабното състезаниe за стартиращи компании с енергийни идеи за Централна и Източна Европа "PowerUp!" и представи България на големия финал в Будапеща миналата седмица.

Съоснователи на "Twin Ray" са Явор Христов и Добромир Добрев, които заедно с малък екип успяват да усъвършенстват идеята си за двуместен самолет със слънчеви батерии, с която са се прицелили в пазарите на ЕС и САЩ.

"Основната му концепция е двуместен соларен самолет, който е с размерите на нормален лек самолет за любителско летене и целта му е да намали възможно най-много всички разходи за поддръжка и гориво. Може да се кара без никакво гориво с опцията за допълнително зареждане чрез станция при облачно време. Използва възможно най-малко движещи се части, така че да намалим още повече поддръжката. Главната ни цел беше да не жертваме изживяването на пилота, като не го правим по-малко маневрен и по-неудобен, както правят някои наши конкуренти", обяснява пред Mediapool 23-годишният Явор.

Въпреки че проектът му не взе една от първите три награди на големия финал на "PowerUp!", Явор е с прекрасни впечатления от надпреварата и вярва, че участието му е предпоставка за бъдещото развитие на компанията.

Големият финал на "PowerUp!" събра 12 стартиращи компании

Големият финал на "PowerUp!" се проведе на 22 ноември в Будапеща. Общо 12 стартъпа представиха своите решения пред жури, инвеститори и медии.

Това бяха победителите в регионалните финали, проведени по-рано в България, Унгария, Полша, Чехия, Словакия, Словения, Литва, Латвия, Естония, Румъния, Хърватия и Гърция. Финалистите бяха избрани сред 158 отбора от 24 страни от Централна Европа.

Първите три места взеха награди в размер на съответно 20 000 евро, 10 000 евро и 5000 евро. Класиралите се в Топ 10 получиха и директен достъп в акселераторската програма на "InnoEnergy" с възможност за финансиране до 120 000 евро, менторска подкрепа, както и достъп до най-голямата европейска мрежа от партньори в сферата на енергийния сектор.

Унгарският екип "Heatventors" се класира на първо място със система за съхранение на топлинна енергия, която може да спести 90% от заеманото от конвенционалните технологии пространство, както и между 20 и 40% спестяване на енергийните разходи при възвращаемост на инвестициите от половин до две години.

Второто място зае FLASC от Малта с устройство за съхранение на енергия, което се интегрира в плаваща офшорна платформа.

На трето място пък се класира VIA ALTA от Чехия с технология за производство на биогориво от биоразградими отпадъци.

"Цялата организация беше невероятна и менторите, които имахме и в България, и после в Будапеща, бяха на изключително високо ниво. Помогнаха ни много не само с това как да се представяме на сцена и пред инвеститори, но и как да развием идеите ни за проекти в бъдеще. Въпреки че не взехме една от топ наградите, след самото събитие, когато говорихме с хора от публиката, те дадоха някои много добри идеи и някои много добри връзки, с които да развием по-натам проекта", споделя младият предприемач.

Първончално той започва работа по концепцията за "Twin Ray" с жена си Елена Болпачова, която го запознава с бизнес партньора му Добромир. Той отговаря за развитието на компанията и намирането на потенциални инвеститори и пазари.

"След това се присъедини Иван Цинцев, който ни е структурният инженер. Тогава самолетът имаше доста по-различен вид от сегашния и с него развихме идеята за възможно най-лесния вариант, който да отговаря на законодателството. По това време се видяхме и с "Авио Делта Груп" – българска компания, която се занимава със самолетостроене и чартърни полети. Те ни осигуриха законовата част на проекта. След това към нас се присъедини Борислава Петрушинова, която е маркетинг и пиар специалист, а и също така – Тодор Кръстев, авиоинженер от "Луфтханза", както и братята Калин и Димитър Лилови, които са електроинженери с над 20 години опит. В момента с тях работим, за да направим 1:10 прототип, който да покажем на хората", разказва Явор.

Той вижда практическото приложение на соларния си самолет при пощенските доставки до по-малки острови, например. Или най-общо казано – "за доставки до такива локации, където доставянето на гориво е трудно и скъпо, това е най-простата му реализация".

"Иначе за индустрията планираме по-голям модел, който обаче трябва да се направи в партньорство с някой от големите играчи в тази сфера. В момента сме на финалите на акселератора на "Боинг" и на още три компании, и ако ни вземат (за което шансът е доста голям в момента), ще имаме достъп до техните връзки в бранша, за да можем да минем и в индустрията по-лесно. Там целим по-голям самолет, който може да се използва за локални пътнически полети, както и за по-големи доставки на локално ниво. Това ни е идеята, имаме и идеи за още 2-3 проекта, които не са само в авиацията, но засега са твърде теоретични."

Явор и екипът му развиват "Twin Ray" в два основни модела – единият излита от писта с дължина от 400 м и развива скорост от 140 км/ч, докато другият има нужда от поне 600 м, за да се вдигне във въздуха, но след това може да лети с между 160 и 200 км/ч.

"Целта ни беше да достигнем над 600 км като достиг, в момента това е възможно при оптимални астрономически условия. Ако се лети на над 3 км, се минава над облаците и така се достига възможно най-голямо количество слънчева енергия. И двата варианта са с еднаква батерия и еднакво количество соларни клетки върху тях, така че само максималната им скорост променя разстоянието, което могат да изминат", разяснява Христов.

Следващата стъпка за компанията му е да започне да се финансира чрез т.нар. краудфъндинг (от англ. – crowdfunding), тъй като "главната ни цел е не само да развиваме проекти, а да променяме общата култура за електрическите превозни средства, затова и искаме да станем по-разпознаваеми сред широката публика".

Добавя и, че за разлика от партньора му Добромир, "Twin Ray" е първият стартъп, с който се занимава. По думите му България все още е назад в новите технологии, но тази сфера бързо се развива. В това отношение от голяма помощ за младите предприемачи, стремящи да се реализират в областта на зелената енергия, би могла да бъде фондация "Клийнтех България".

"Клийнтех" са страхотни партньори – страхотни хора! Страшно много помагат с контакти в тези сфери, не съм бил разочарован по никакъв начин", обобщава впечатленията си Явор Христов.

"Клийнтех България" е мрежа за чисти технологии, която работи в три основни направления: подпомагане на стартиращи компании чрез достъп до финансиране и развиване на ключови умения, иновации и наука, както и работа с общини и региони по развиване и надграждане на стратегии за подобряване на градската среда.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Георги Бочев
    #1

    Браво момчета и момичета! Вие сте бъдещето, а и настоящето, на България. Колкото по-бързо вземете властта, толкова по-бързо ще се върнем към нормален живот.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.