Ти си това, което четеш

Български стартъп проектира соларен самолет, развиващ до 200 км/ч

След успеха си в "PowerUp!", "Twin Ray" се цели в пазарите на ЕС и САЩ
Борис Митов | 09:00 | 30 ноември 2017 | 1 коментар

Двуместен самолет, захранван със слънчева енергия, който развива скорост от 140 до 200 км/ч, в зависимост от модела, и може да се използва както за любителско летене, така и за различни доставки. С този проект българският стартъп "Twin Ray Aircraft" спечели през октомври регионалното издание на най-мащабното състезаниe за стартиращи компании с енергийни идеи за Централна и Източна Европа "PowerUp!" и представи България на големия финал в Будапеща миналата седмица.

Съоснователи на "Twin Ray" са Явор Христов и Добромир Добрев, които заедно с малък екип успяват да усъвършенстват идеята си за двуместен самолет със слънчеви батерии, с която са се прицелили в пазарите на ЕС и САЩ.

"Основната му концепция е двуместен соларен самолет, който е с размерите на нормален лек самолет за любителско летене и целта му е да намали възможно най-много всички разходи за поддръжка и гориво. Може да се кара без никакво гориво с опцията за допълнително зареждане чрез станция при облачно време. Използва възможно най-малко движещи се части, така че да намалим още повече поддръжката. Главната ни цел беше да не жертваме изживяването на пилота, като не го правим по-малко маневрен и по-неудобен, както правят някои наши конкуренти", обяснява пред Mediapool 23-годишният Явор.

Въпреки че проектът му не взе една от първите три награди на големия финал на "PowerUp!", Явор е с прекрасни впечатления от надпреварата и вярва, че участието му е предпоставка за бъдещото развитие на компанията.

Големият финал на "PowerUp!" събра 12 стартиращи компании

Големият финал на "PowerUp!" се проведе на 22 ноември в Будапеща. Общо 12 стартъпа представиха своите решения пред жури, инвеститори и медии.

Това бяха победителите в регионалните финали, проведени по-рано в България, Унгария, Полша, Чехия, Словакия, Словения, Литва, Латвия, Естония, Румъния, Хърватия и Гърция. Финалистите бяха избрани сред 158 отбора от 24 страни от Централна Европа.

Първите три места взеха награди в размер на съответно 20 000 евро, 10 000 евро и 5000 евро. Класиралите се в Топ 10 получиха и директен достъп в акселераторската програма на "InnoEnergy" с възможност за финансиране до 120 000 евро, менторска подкрепа, както и достъп до най-голямата европейска мрежа от партньори в сферата на енергийния сектор.

Унгарският екип "Heatventors" се класира на първо място със система за съхранение на топлинна енергия, която може да спести 90% от заеманото от конвенционалните технологии пространство, както и между 20 и 40% спестяване на енергийните разходи при възвращаемост на инвестициите от половин до две години.

Второто място зае FLASC от Малта с устройство за съхранение на енергия, което се интегрира в плаваща офшорна платформа.

На трето място пък се класира VIA ALTA от Чехия с технология за производство на биогориво от биоразградими отпадъци.

"Цялата организация беше невероятна и менторите, които имахме и в България, и после в Будапеща, бяха на изключително високо ниво. Помогнаха ни много не само с това как да се представяме на сцена и пред инвеститори, но и как да развием идеите ни за проекти в бъдеще. Въпреки че не взехме една от топ наградите, след самото събитие, когато говорихме с хора от публиката, те дадоха някои много добри идеи и някои много добри връзки, с които да развием по-натам проекта", споделя младият предприемач.

Първончално той започва работа по концепцията за "Twin Ray" с жена си Елена Болпачова, която го запознава с бизнес партньора му Добромир. Той отговаря за развитието на компанията и намирането на потенциални инвеститори и пазари.

"След това се присъедини Иван Цинцев, който ни е структурният инженер. Тогава самолетът имаше доста по-различен вид от сегашния и с него развихме идеята за възможно най-лесния вариант, който да отговаря на законодателството. По това време се видяхме и с "Авио Делта Груп" – българска компания, която се занимава със самолетостроене и чартърни полети. Те ни осигуриха законовата част на проекта. След това към нас се присъедини Борислава Петрушинова, която е маркетинг и пиар специалист, а и също така – Тодор Кръстев, авиоинженер от "Луфтханза", както и братята Калин и Димитър Лилови, които са електроинженери с над 20 години опит. В момента с тях работим, за да направим 1:10 прототип, който да покажем на хората", разказва Явор.

Той вижда практическото приложение на соларния си самолет при пощенските доставки до по-малки острови, например. Или най-общо казано – "за доставки до такива локации, където доставянето на гориво е трудно и скъпо, това е най-простата му реализация".

"Иначе за индустрията планираме по-голям модел, който обаче трябва да се направи в партньорство с някой от големите играчи в тази сфера. В момента сме на финалите на акселератора на "Боинг" и на още три компании, и ако ни вземат (за което шансът е доста голям в момента), ще имаме достъп до техните връзки в бранша, за да можем да минем и в индустрията по-лесно. Там целим по-голям самолет, който може да се използва за локални пътнически полети, както и за по-големи доставки на локално ниво. Това ни е идеята, имаме и идеи за още 2-3 проекта, които не са само в авиацията, но засега са твърде теоретични."

Явор и екипът му развиват "Twin Ray" в два основни модела – единият излита от писта с дължина от 400 м и развива скорост от 140 км/ч, докато другият има нужда от поне 600 м, за да се вдигне във въздуха, но след това може да лети с между 160 и 200 км/ч.

"Целта ни беше да достигнем над 600 км като достиг, в момента това е възможно при оптимални астрономически условия. Ако се лети на над 3 км, се минава над облаците и така се достига възможно най-голямо количество слънчева енергия. И двата варианта са с еднаква батерия и еднакво количество соларни клетки върху тях, така че само максималната им скорост променя разстоянието, което могат да изминат", разяснява Христов.

Следващата стъпка за компанията му е да започне да се финансира чрез т.нар. краудфъндинг (от англ. – crowdfunding), тъй като "главната ни цел е не само да развиваме проекти, а да променяме общата култура за електрическите превозни средства, затова и искаме да станем по-разпознаваеми сред широката публика".

Добавя и, че за разлика от партньора му Добромир, "Twin Ray" е първият стартъп, с който се занимава. По думите му България все още е назад в новите технологии, но тази сфера бързо се развива. В това отношение от голяма помощ за младите предприемачи, стремящи да се реализират в областта на зелената енергия, би могла да бъде фондация "Клийнтех България".

"Клийнтех" са страхотни партньори – страхотни хора! Страшно много помагат с контакти в тези сфери, не съм бил разочарован по никакъв начин", обобщава впечатленията си Явор Христов.

"Клийнтех България" е мрежа за чисти технологии, която работи в три основни направления: подпомагане на стартиращи компании чрез достъп до финансиране и развиване на ключови умения, иновации и наука, както и работа с общини и региони по развиване и надграждане на стратегии за подобряване на градската среда.

Още от Бизнес

До какво ще доведе приемането на антикорупционния закон?