Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Билетът за градския транспорт в София става 1.60 лв. от юни

Общината обявява търг за електронната система за таксуване за над 20.5 млн. лв.

21 коментара
Снимка: БГНЕС

Билетът за градския транспорт в София поскъпва от 1 лв. на 1.60 лв., а талонът с десет билета от 8 на 12 лева от 1 юни 2016 г. Това реши Столичният общински съвет (СОС) след продължителни емоционални дебати в четвъртък, докато под прозорците на кметството се провеждаше немноголюден протест, организиран от БСП. Новата цена на билета, която не е променяна през последните седем години, бе одобрена с гласовете на общинарите от ГЕРБ, СДС и ДБГ. Така разделението в Реформаторския блок (РБ) на управляващи (СДС и ДБГ) и опозиция (ДСБ) по отношение на централната власт бе възпроизведено в местния парламент на София.

Бурните препирни около поскъпването на билета за градски транспорт станаха удобно прикритие за прокарване без особен дебат на друго решение – да се отделят над 20 млн. лв. за въвеждане на електронна система за таксуване.

Докато СОС заседаваше, на улицата недоволни протестираха с плакати "Горивото поевтинява – билетчето поскъпва??? Масово бе разпечатана и банкнота от сегашните 2 лева, на която е изобразен ликът на столичния кмет Йорданка Фандъкова и на която пише 1.60 лв.

Макар че корекцията на цената бе внесена от ГЕРБ, дебатът в нейна защита изнесе общинският съветник от ДБГ Прошко Прошков. Той изтъкна, че по негови лични изчисления тази цена е обоснована. И затова подкрепя въвеждането ѝ, макар то да било в ущърб на избирателите на ГЕРБ и Реформаторския блок и в интерес на избирателите на БСП.

До момента е ясно, че поскъпването на билета цели да стимулира покупката на карти за градския транспорт, чиято цена остава непроменена.

"Решението е политическо, но предложението е експертно. Не чух аргументи против вдигането на цената, а за отлагането на решението", каза столичният кмет Йорданка Фандъкова. По думите ѝ допълнителните средства се очаква да бъдат около 15 млн. лв. и ще отидат за нови автобуси, паркинги и за въвеждането на електронната система за таксуване – "единственото правилно и справедливо решение".

Нови карти и е-билет от 2018 г.

За да се насърчи покупката на карти, съветниците одобриха три нови превозни документи и намалиха цената на годишната карта със 135 лв.

Това са карта "метро плюс" за метро и една линия наземен транспорт на цена от 43 лв., тридневна карта за всички линии от 10 лв. и карта "София" с отстъпки при посещения на културни и исторически забележителности от 20 лв. Комбинираната карта за транспорт и музеи влиза в сила от 1 октомври 2016 г.

Новата цена на годишната карта става 365 лв. или по 1 лв. дневно, реши СОС. Предложението беше на СДС.

За да се намали пътуването гратис, глобата за нередовен пътник скача от 20 на 40 лева, а на акта - от 100 на 200 лева, решиха още съветниците.

Отделен е въпросът доколко тези средства реално се събират. По данни на "Центъра за градска мобилност" (ЦГМ) в момента без билет пътува всеки десети пътник, а според одитора "Гран Тортън" са между 15 и 20%, каза Милка Христова, зам.-председател на СОС от БСП. В същото време за миналата година са издадени 10 000 наказателни постановления на нередовни пътници, всяко от които по 100 лв. глоба. От тях обаче са платени само 8%, което е 80 хил. лв., посочи Христова. Това прави близо един милион лева пропуснати ползи, допълни тя. Данните ѝ не бяха оспорени от ГЕРБ.

В най-натоварените линии ще има непрекъснато контрольори

За да се ограничи пътуването гратис, всеки месец ЦГМ ще изготвя списък на най-натоварените линии, в които ще има непрекъснато контрольори, а не само от време на време, както е в момента. При възможност контрольорите ще бъдат придружавани и от служител на общинска полиция, за да си плащат нарушителите глобите, реши още СОС. Предложението беше на СДС.

Не стана ясно дали информацията за линиите с непрекъснат контрол ще се обявява публично на интернет страницата на ЦГМ, за да се информират и гражданите.

Децата, отглеждани в приемни семейства, ще имат право на безплатно пътуване, реши още СОС по предложения на столичния омбудсман. До момента това право имаха само децата, настанени в институции.

Електронна система за таксуване – от 2018 г. срещу 20 млн. лв.

Започнатото преди повече от 10 години (по времето на кмета Стефан Софиянски) въвеждане на т.нар. тикет система трябва да се случи до 31 декември 2017 г., реши СОС.

Обществената поръчка за това трябва да бъде пусната до 31 юли 2016 г.

Прогнозната стойност на "тикет системата" е 20.5 млн. лв. Договорът с изпълнителя ще бъде за три години. Срещу тези пари той трябва да изгради и въведе системата в експлоатация за една година от подписването на договора и да продължи да обслужва системата през следващите 2 години, реши още СОС.

Нови паркинги и автобуси

"Центърът за градска мобилност" ще инвестира над 5.6 млн. лв. през тази година съгласно инвестиционната му програма, одобрена от СОС.

Най-много пари – 2.5 млн. лв., ще отидат за новата "тикет система".

Още 2 млн. лв. са предвидени за два надземни паркинга с 200 места и два подземни за 193 автомобила. Последните ще бъдат изградени при станциите на метрото на "Централната жп гара" и на "Стадион "Васил Левски"". Те ще влязат в експлоатация през 2017 г., като тогава ще бъдат вложени още 2 млн. лв.

За нови бус ленти се дават 20 хил. лв. Те ще са по булевардите "Сливница", "Ситняково", "Проф. Цветан Лазаров" и "Асен Йорданов".

Откриването на нови шест пункта за продажба на превозни документи ще струва 50 000 лв. Те ще са в центъра на град Банкя, автогара "Подуяне", автобусните спирки на "Автостанция Изток" и Раковата болница и при станциите на метрото "Искърско шосе" и "Акад. Александър Балан".

Пребоядисването и почистването на 2869 спирки и 529 навеси ще струва 400 000 лв. Не е ясно как е сметната тази внушителна сума, още повече, че през последните години над 300 спирки бяха основно ремонтирани и подменени с нови.

Тричасово шоу

Всички тези решения бяха взети след тричасов дебат, преминал в най-добрите традиции на българското политическо шоу, в което бяха засегнати какви ли не теми – от доклади на БКП, социализъм, протести, джихадисти срещу социално слаби, решителна намеса на Маргарет Тачър, до закачка със стоматологични проблеми и оферти за членство в партии.

Всичко приключи благополучно за ГЕРБ, чиято политическа група няма пълно мнозинство в общинския съвет, но пък искането ѝ за поскъпване на билета мина с подкрепата на общински съветници от СДС и ДБГ – двете партии в Реформаторския блок, които са лоялни на ГЕРБ и в правителствената коалиция, за разлика от ДСБ, чиито депутати са в опозиция на властта.

Преди това общинските съветници от РБ, както и от останалите общински групи без ГЕРБ, твърдяха, че предложението за 1.60 на билет е необосновано.

ГЕРБ имат 30 съветници в СОС, но в четвъртък отсъстваше председателят на бюджетната комисия Орлин Алексиев, който имал неотложни задачи в чужбина. Така им бяха необходими два гласа, но получиха пет - четиримата съветници от СДС и в добавка Прошко Прошков, въпреки че преди дни партията му "Движение България на гражданите" не даде мандат на своите представители в СОС да подкрепят поскъпването.

Подкрепяме решенията, защото успяхме да прокараме намаляването на годишната карта със 165 лв. и записването на конкретни дати за въвеждането на "тикет системата", а сега правим и ново за линии с постоянен контрол заедно с общинска полиция, мотивира решението на СДС председателят на групата Борислав Бориславов.

Най-силната подкрепа обаче дойде от Прошко Прошков. Бившият кмет на район "Лозенец" обвини администрацията в леност, след като има кмет, който с лекота печели избори след избори. Това била причината да липсват данните за работата на ЦГМ.

Прошко Прошков: Наказваме богатите, които се возят от време на време

Прошков обаче ги получил и направил сметките. Приложил и "кръстосаната еластичност", сравнявайки ползването на лек автомобил с градски транспорт. И няма изненада – сметките на ЦГМ са точни. Да не се лъжем - едно пътуване в градския транспорт излиза точно 1.64 лв. Без мащабни инвестиции в градския транспорт няма как да бъдат свалени софиянци от автомобилите, дори билетът да е без пари, смята Прошков. Той даде за пример естонската столица Талин, в която градският транспорт е безплатен от началото на 2013 г. От тогава ръстът на пътниците се е увеличил само с 2.9%. От тях само 1% отговорили, че го предпочитат, защото е безплатен.

"Така че, ГЕРБ вършат услуга на БСП, вкарвайки предложение за цена на билет от 0 ст. през 20 ст. до 1.60 лв. за най-богатите (бел.ред. - отчита картите с преференции). Не виждам друго освен социализъм, в това предложение. Наказваме богатите, които се возят от време на време", констатира Прошков.

"Подайте молба за членство, ще ви приемем. Крайно време е БСП да дойде на власт", отговори му лидерът на БСП-София и общински съветник Калоян Паргов.

Против поскъпването на билета гласуваха 18 съветници от БСП, ДСБ, "Група Пет", в която влизат "Глас Народен", "Движение 21" и "Зелените" и коалиция "Сердика", в която са АБВ, партията на Георги Кадиев, който беше на заседанието и "Български социалдемократи".

Те се обявиха против, защото предложението е икономически необосновано, крият се данни, работи се на парче и липсва диалог с управляващите.

Тезата, че гратисчиите ще намалеят е несериозна, напротив, повече ще се качат на автомобилите си, смята Симеон Славчев от Д21. Иво Божков от ДСБ пресметна, че месечно ползването на кола ще струва средно 35 лв. и на столичани ще им е по-изгодно да ползват автомобилите си.

Най-голямо раздразнение сред управляващите обаче предизвика искането на Венци Мицов от "Глас Народен" на страницата на Столичния общински съвет да бъде публикувано поименно кой как е гласувал за да знаят столичани.

"Патриоти за София" – ВМРО и "Атака" се въздържаха.

Последната дума беше дадена на столичния кмет Йорданка Фандъкова, която не е вносител на предложението за поскъпването на билета. Тя определи дебата като "продължителен, съдържателен и емоционален".

Вносителят на предложението - зам.-кметът по транспорта Любомир Христов - мълча през цялото време. Това стана повод на Борис Цветков от БСП да го попита дали няма "стоматологичен или друг проблем" и го подкани да вземе думата, за да си заслужи заплатата.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

21 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ognian Garkov
    #21

    На 25.03.2016 г. коментирах в Медиапул.бг, че като дете мечтаех всички новограждани да се сдобият със собствени автомобили и да облекчат обществения транспорт. Уви! За волунтаристичната „инициатива” на т.нар. Център на градската мобилност допуснах, че новият „проект” на чиновнически произвол да цели изнудване на допълнителни средства за повишаване на заплатиците в ЦВК и в общината, за недоказано общински полезна дейност. Аргументацията за повишаване на цените на столичния транспорт, които за жизнения

  2. Boriana Boneva
    #20

    честито!

  3. анита хегерланд
    #19

    Българското политическо шоу се прави от активисти, които имат артистични наклонности и разнообразно образование. Самите артисти пък нямат импулс да използват този потенциал и да разнообразят криминалния и "драматичния жанр", който вече ни дотегна.

  4. Мони_deactivated_1480055728
    #18

    Иво Божков с добре аргументирана позиция по днешното гласуване в СОС за цената на билетите в градския транспорт. Иво Божков в Фейса(Yvo Bojkov) се чувства ядосан в Столичен общински съвет: Позиция Против наредбата за увеличение на билета за градски транспорт https://www.youtube.com/watch?v=pZKGeVnh5ZM&feature=youtu.be

  5. Entdecken
    #17

    Това е от 7-ми април тук в Медияпул: "Над 140 млн. лв. за столичния транспорт отиват във фирма без лиценз за превозвач" Затова трябват сериозни промени в съда и прокуратурата, но няма да ги доживеем с тези алчни селяндурци, които са задръстили властта...

  6. Честито на гласоподавателите на ГЕРБ . Прав е Тиквата- така трябва да се лекува простотията! Шоково ! Да ви припомням ли - онзи ден винетките, преди това пенсионната възраст,данък в/у лихвите, , вчера тока, утре пак тока , сега водата ,- така искам - да бъде ошашавена простотия та, гласувала за ГЕРБ.Утре пак ,Тиквопоклонници, избягай те от референдума- ще ви вдигнат и цената на въздуха кой то дишате! Прави ли са били турците, като са ни наричали гяури ? Явно ДА!!!

  7. Bлaдo
    #15

    е!! сега да бяхме народ НА МЯСТО, па да вземем заедно и координирано (хем още от утре, а не от 1 юни) да НЕ СЕ качваме на градския транспорт, да видиш ... катарзис в общината, ама ... не ги умее тия работи нашенецът... (аз, между другото, утре (и не само утре) съм пеша или с колело ;-) )

  8. daskal
    #14

    Едно е сигурно - сексапилните шофьорки на брандираните возила и на луксозните джипове изобщо не се вълнуват от цената на билета. И няма да слязат от тях - само ще се сменят според желанията на плащачите си.

  9. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #13
  10. Димитър Мавров
    #12

    В отговор на БОРЯНКА от N2 Борянке,най напред явно трябва да се върнеш към четвъртото поколение преди теб. Колкото до СОС-там са събрани много хора,които не знаят какво е "чест".

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.