Ти си това, което четеш

Борисов готов от понеделник да прави държавна тол система

В двегодишни кански усилия губим 1.5 млн. дневно, оплака се премиерът
13:19 | 12 август 2017 | 10 коментара

Ако в понеделник не стартира изграждането на тол системата - след 2-годишни кански усилия, които водим, имаме готовност, ще я направи държавата. Това заяви премиерът Бойко Борисов пред журналисти в събота, давайки старт на ремонта на бул. "Васил Левски“ във Варна.

От думите му не става ясно защо точно понеделник е преломната дата за тол системата, за която Агенцията "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви обществена поръчка през април 2016 г. Нейният изпълнител трябваше да инвестира лични 200 млн. лв., за да внедри системата за платено преминаване по пътищата от тежкотоварните камиони, а след това да си избие средствата от таксите. След многократни обжалвания от фирми фантоми, възобновяване и събиране на шест оферти, в момента поръчката отново е във фаза на претенции пред Комисията за защита на конкуренцията. Възможно е в понеделник да се очаква някакво решение от антимопонолния орган потрите жарби срещу поръчката.

"Това е безумие, при този трафик, заради умишлено обжалване, губим по 1.5 млн. лв. на ден. Представете си - която отива пряко само в пътната инфраструктура, директно в АПИ за преасфалтиране, мостове, за "Хемус“, за тунела под Шипка. Просто, ако и този път не успеем, правим я държавна и почваме да изграждаме. Тогава над 3.5 тона, тези, които всъщност най-рушат пътищата, те ще плащат най-много. Няма никакъв проблем за обикновения човек", коментира Борисов.

Идеята за създаване на държавно предприятие, които да изгради, а след това и да управлява тол системата, изплува още по време на заседанието на кабинета от преди две седмици, на което бе одобрена управленската правителствена програма. Тогава Борисов също се възмути от блокирането на тол системата.

"Обжалване, обжалване, обжалване, обжалване от "Суходолска“ №3, обжалване от "Суходолска“ №3. Проверихме жалбоподателя, той мете пред "Пирогов“, нали разбирате? Това е блокаж и ако не можем да преодолеем точно този проблем, за да направим тол системата, съм възложил на регионалното министерство – държавно предприятие по специалния Закон за обществените поръчки. И ще го направим. Просто не можем да допускаме повече такива пари да се губят“, заяви тогава Борисов.

Преди ден и регионалният министър Николай Нанков заяви, че държавата ще направи всичко, но в края на 2018 г. ще има работеща тол система. Не е ясно как ще успее, при положение, че тепърва ще се прави държавно предприятия, а в сега обявената поръчка срокът за изграждането на платеното минаване по пътищата е 19 месеца. Освен това трябва да се осигурят и средствата за инсталирането на съоръжениетя за платеното преминаване на камиони.

Борисов се възползва в събота от възможността да коментира и изграждането на участъка от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле", за който проектанти са избрали оспорвано от природозащитници и местните жители трасе. Общественото обсъждане е насрочено за 11 септември, а сега премиерът също като Нанков преди два дни коментира, че ако не се построи отсечката, България ще загуби всички европейски пари, предоставени за "Струма" и други пътни проекти.

Ще изяде ли Кресненското дефиле всички европари за пътища?

"Европейските проекти са така, 1 километър да не си направил, връщаш парите за всичко, което си взел по тази програма. Тук не е шега Кресненското дефиле. Аз разбирам всичко, но там, ако допуснем провал, ще изяде парите и за "Хемус“ и всичко останало, защото трябва да се върнат накуп", заяви премиерът..

По време на първата копка на разширението на варненския бул. "Васил Левски“ Борисов каза, че " проектът може да бъде завършен за празника на града следващата година, ако общината процедира бързо с отчуждителните процедури".

"Не искаме да допускаме това, което се случи в Бургас – магистрала "Тракия“ влезе в самото сърце на града и след това няколко години правим обходи, за да можем да оправим трафика в града”, обясни премиерът Борисов.

Той посочи, че във Варна ще бъде направен и нов път, който да изведе тежкия трафик от и до пристанището, започва рехабилитация на три булеварда в кв. "Аспарухово“, а изграждането на кампус към Математическата гимназия в града е друг общ приоритет на общината и правителството.

"Не искаме да допускаме това, което навремето се случи за Бургас – магистрала "Тракия" влезе в самото сърце на града и след това няколко години правим обходи, за да може да спасим града и го спасихме", заяви Борисов пред журналисти.

Борисов: Варна изпреварва Бургас

"Варна вече далеч изпреварва Бургас. С "Хемус“ и всичко това, което правим, сега ще почнат да мърморят другите. Аспаруховият мост, откакто беше построен, не беше пипан. Тука такива като мен са минали поне 20, може и повече. Хубаво е, че на нас ни задавате въпроси, но после не само получавате отговори, но и инфраструктура", продължи премиерът.

Той добави, че пътят до Бургас е важен и за Варна. "Паднат ли обжалванията - още една остана, до догодина ще се справим с двата обхода - на Поморие и Ахелой. Това са уверенията на строителните фирми и на министъра. Затова решихме тук "Хемус", влизайки при аерогарата, където текат отчуждителни процедури, сме заделили пари да се изведе тежкия трафик към пристанището. Зависи от кмета, от общинския съвет, от администрацията колко бързо ще си отчуждят там, за да стартира веднага изпълнението", каза още Борисов.

Още по темата
Още от Бизнес

До какво ще доведе приемането на антикорупционния закон?