Ти си това, което четеш

Борисов спря поръчка за 1 млрд. лв. поради съмнения за Пеевски и Златев

По негово нареждане за "Хемус" "днес нямаме пари, но от утре ще имаме"
София Велкова | 17:56 | 15 февруари 2016 | 19 коментара

Снимка: БГНЕС

Премиерът Бойко Борисов изненадващо разпореди в понеделник да бъде спряна спорната обществена поръчка за магистрала "Хемус", която трябваше да бъде изпълнена за близо 1 млрд. лв. от фирми, свързани с депутата от ДПС Делян Пеевски и директора на "Лукойл" Валентин Златев. Това стана почти едновременно с нареждането към финансовия министър Владислав Горанов да поиска разсекретяване на доклада на международната фирма "АлексПартнерс" за източването на фалиралата Корпоративна търговска банка (КТБ).

Борисов не скри, че тези стъпки са демонстративен опит на правителството да се разграничи от депутата от ДПС Пеевски и съмнителни схеми.

Новината за спирането на търга за "Хемус" претърпя три обрата.

Сутринта пресслужбата на МС съобщи: "Министър-председателят Бойко Борисов разпореди на министъра на регионалното развитие, Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) незабавно да предприеме действия по прекратяване на процедурата за избор на изпълнител на строителството на Автомагистрала "Хемус" - Лот 1 и Лот 2."

В съобщението не бяха посочени мотиви.

Няколко часа по-късно НКСИП изпълни разпореждането и го обоснова с невъзможност да бъде осигурено финансиране за изграждането на двата лота по линия на Оперативна програма "Транспорт".

В късния следобед Борисов, който бе на посещение в Прага, заяви, че е наредил спирането на процедурата заради съмнения, че е спечелена от фирми, близки до Пеевски и Златев.

"Когато витаят в обществото пространство съмнения върху сделка, която е около 800 млн. лева държавни пари, никога не бих си позволил да остане в обществото какъвто и да е оттенък, че нещо неправилно съм извършил", каза той, но многократно увери, че всичко около търга е "законосъобразно" и че имената на Пеевски и Златев не фигурират във фирмите.

"Какво ви притеснява в слуховете, определени персони ли?", попита журналист и тогава Борисов спомена Делян Пеевски и Валентин Златев. "Нека да допуснем, че малко съм попроверил кой кой е. Мисля, че ако тръгна да обяснявам повече, може да си навлечем някой съд", добави той.

 

"Затова я затворих и разпоредих веднага да се проведе нов търг, да бъде направен пред очите на всички медии", заяви министър-председателят, който по никакъв начин не коментира рекордно високата прогнозна стойност на поръчката - 1 млрд. лв. с ДДС.

"Затова по документи днес нямаме пари, но от утре ще имаме. Говорил съм с финансовия министър за утре да ги подсигури, когато пуснем новият търг да бъде обезпечен”, изтъкна Борисов.

Така от думите му се разбра, че обяснението на МРРБ за недостатъчното финансиране е формално отбиване на номера.

Предприетият ход на практика потвърждава публичната тайна, че няма голяма поръчка, финансирани с държавни средства, която да не е съгласувана с премиера, както и че от негови устни разпореждания зависи кога да има пари и кога да няма.

Двата консорциума научили от медиите

Двата консорциума, спечелили търга, заявиха в понеделник следобед, че все още не са уведомени официално. Представители на водещите компании в обединенията "ПСТ Груп" и "Джи Пи Груп" казаха пред Mediapool, че са научили от медиите на премиреското разпореждане и засега няма да коментират.

Поръчката за "Хемус" беше спечелена скоростно преди Нова година от два консорциума, начело на които са фирми свързани с депутата от ДПС Делян Пеевски и шефа на "Лукойл“ Валентин Златев.

Само седмица след отварянето на офертите НКСИП публикува крайното класиране на строителите на 60 км от Ябланица до разклона за Плевен/Ловеч. От него стана ясно, че 500 млн. лв. отиват в консорциум начело с "ПСТ груп", свързвана с Делян Пеевски и Първа инвестиционна банка, а 300 млн. лв. - в "Джи Пи груп", сочена за близка до генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев. Така предколедно управляващите разпределиха почти 1 млрд. лева на две групи, които редовно печелят държавни поръчки.

Офертите на победителите надвишаваха почти два пъти прогнозната стойност.

В момента обществената поръчка се оспорва от две чужди компании в Комисията за защита на конкуренцията, като все още няма решение по жалбите им.

Официалното обяснение: Не може да бъде осигурено еврофинансиране

Според официалното съобщение на НКСИП, публикувано пет часа след разпореждането на Борисов, процедурата е прекратена "поради невъзможност да бъде осигурено финансиране за изграждането им по линия на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020" (ОПТТИ)".

Обяснението е изключително странно предвид факта, че отдавна се знае, че европейски пари за "Хемус" няма. Магистралата не лежи на европейски коридор и няма как да получи финансиране от ЕК.

Освен това бюджетът на програма "Транспорт" за нови магистрали е 673 млн. евро. Те бяха предвидени за довършване на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле - поне такъв ангажимент защитихме пред ЕК. Прогнозни разчети сочат, че дори тези средства може да не стигнат за "Струма".

В добавка Брюксел разреши да бъдат отпуснати и 64 млн. евро за довършването на Западната дъга на Софийския околовръстен път. С тези два проекта парите ще бъдат напълно изчерпани, е посочено в съобщението на НКСИП.

От обясненията на регионалното министерство и НКСИП излиза, че са разчитали финансирането на "Хемус" да стане с европейски пари. Това се разминава с истината, тъй като досега и премиерът, и министрите на строителството, на транспорта и на финансите, са казвали, че "Хемус" ще се строи с пари от националния бюджет. Именно поради тази причина, а и защото изграждането на магистралата отнема повече време, финансовият министър Владислав Горанов поиска през декември парламентът да разреши на правителството да поеме ангажимента извън бюджета на една година.

Сегашните обяснения показват, че или правителството представя неверен мотив за спиране на търга или си и правило сметката да подведе Европейската комисия, както се случи миналия мандат, и "Струма" отново да остане недовършена.

Според неофициални коментари ходът на Борисов е продиктуван от засилващото се недоволство на страни от ЕС, че големите обществени поръчки се печелят от едни и същи фирми, някои от които с неясна собственост.

Аналогията с магистрала "Тракия" от мандата на Тройната коалиция

Новината за прекратяване на търга за "Хемус" буди аналогии с друг скандал от близкото минало – за дострояването на магистрала "Тракия". Преди близо десет години тогавашните големи играчи си поделиха трите лота. Тройната коалиция на премиера Станишев дайстваше доста уверено, смятайки, че може да прави каквото си иска, защото магистралата се финансира с държавни пари. Почти по същото време гръмна скандалът "Батко и братко", разкриващ схема за нагласени поръчки, след което ЕК спря финансирането по предприсъединителния фонд ФАР.

В резултат на това търгът за "Тракия" бе спрян, а недостроената част бе прехвърлена за финансиране с европейски средства. Впоследствие търговете бяха проведени по времето на тогавашния регионален министър и настоящ президент Росен Плевнелиев. Участваха няколко кандидати, цените значително паднаха и магистралата бе довършена.

Довършването на "Тракия" обаче изяде парите за магистрала "Струма" и за пътя към Видин, който отпадна от оперативната програма. В същото време Брюксел държи на изграждане на западното направление и осъществяването на скоростна връзка на западна и централна Европа с Бяло море. Очевидно обаче България се опитва да наложи магистралите в източна посока, което явно не се харесва на ЕК.

Изпълнителите

Около седмица преди Коледа регионалното министерство съобщи избраните изпълнители на "Хемус".

Обединение "ПСТ Хемус 2" беше определено да строи 36-километровата отсечка между Луковит и разклона Плевен/Ловеч за най-малко 479 млн. лв. и най-много близо 500 млн. лв. без ДДС.

Водещ партньор в обединението "ПСТ Хемус 2" е "ПСТ Груп" ЕАД, зад която, според представители от бранша, стоят депутатът от ДПС Делян Пеевски и собствениците на Първа инвестиционна банка. Останалите фирми в обединението са "Хидрострой" АД, "Пътстрой Бургас" ЕООД и "Евро Алианс Тунели" АД.

За изпълнител на 23-километровата отсечка от Ябланица до Луковит беше избрано обединение "АМ Хемус Лот 1" с цена от 277 млн. лв. до близо 300 млн. лв. без ДДС.

Водещ партньор в обединението е "Джи Пи Груп" ООД, която в пътния бранш се свързва с шефа на "Лукойл България" Валентин Златев, макар по търговския закон той да няма нищо общо с фирмата. Останалите участници са "Конструксионес табоада и Рамос" ООД, "МР Сивил Уъркс" ООД и "Трансконсулт-22" ООД.

Цените на двамата кандидати бяха близо два пъти по-високи от прогнозните стойности. Разминаването беше обяснено от Лиляна Павлова с остарелите проекти и трудния терен.

Договорите с изпълнителите трябваше да се сключат при осигуряване на средствата, което означава, че не се очертава да има съдебни спорове по решението за спиране на търга. В момента обществената поръчка се оспорва от две чужди компании - турската "Ташяпъ" и италианската "Серениссима Конструциони", в Комисията за защита на конкуренцията, която обаче още не се е произнесла.

Още по темата
Още от Бизнес