Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Брюксел одобри най-скъпия български европроект за над 1 млрд. лв.

Безвъзмездната помощ за ж.п. линията Елин Пелин – Костенец е 923 млн. лв.

3 коментара
Брюксел одобри най-скъпия български европроект за над 1 млрд. лв.

В деня на официалното откриване на българското председателство на Съвета на ЕС в Брюксел Европейската комисия одобри финансирането на най-скъпия инфраструктурен проект – за над 1 млрд. лева, който ще се прави у нас през настоящия програмен период.

Това е ж.п. линията Елин Пелин – Костенец, за която беше отпусната безвъзмездна помощ от над 923 млн. лв. (471 млн. евро), съобщи Европейската комисия.

Новината идва ден, след като търгът за изграждането на жп линията беше отново спрян заради поредното обжалване от фирма, която се занимава с търговия и няма нищо общо със строителството на железни пътища.

Изграждането на ж.п. линията Елин Пелин – Костенец е част от скоростната ж.п. магистрала София – Пловдив – Бургас, чието строителство започна през изминалия програмен период с участъка между Пловдив и Бургас. Тя е част от европейския транспортен коридор Изток/Източно Средиземноморие на трансевропейската транспортна мрежа на ЕС (TEN-T).

Този коридор преминава през осем европейски страни от Берлин до Атина, като създава важни железопътни връзки в страните от Централна и Южна Европа.

"Безпроблемните железопътни връзки за пътници и товари ще стимулират регионалното развитие в България и ще допринесат за изграждането на конкурентна и нисковъглеродна икономика за следващите поколения", каза еврокомисарят по регионална политика Корина Крецу.

Ж.п. линията Елин Пелин - Костенец

Проектът за ж.п. линията Елин Пелин – Костенец предвижда модернизация и реконструкция на 51 км линии и 5 ж.п. гари. Строителството му е разделено на три участъка Елин Пелин – Вакарел, Вакарел – Ихтиман и Ихтиман – Костенец.

Предвижда се още да бъдат премахнати всички пресичания на едно ниво между железопътния транспорт, автомобилното движение и пътниците с цел осигуряване на максимална безопасност.

За да бъдат постигнати проектните скорости от 160 км/ч за пътническите влакове и 120 км/ч за товарните, ще бъдат изградени над 20 км тунели, най-дългият от които е 6 км, посочват от Министерството на транспорта.

Предвидено е още строителството на над 23 мостове и виадукти с обща дължина на съоръженията приблизително 3 км.

Това е най-мащабният не само железопътен, но и инфраструктурен проект, който се финансира от оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура". Стойността му общо е около 1.2 млрд. лева – проектиране, строителство, надзор, отчетност и публичност. От тях безвъзмездната помощ е в размер на 923 млн. лв.

Причината да бъде толкова скъп е, че трасето минава през сложен планински участък.

Плановете са железопътното трасе да бъде изградено до края на 2023 г.

Търгът е подложен на жалене

Не е изненада, че и тази обществена поръчка не минава без жалене. Това е и рисковият момент, който може да забави изграждането на обекта.

Търгът беше обявен в началото на юли 2017 г., но скоро след това беше спрян заради обжалване.

Сега, малко преди да бъдат отворени предложенията на кандидатите, търгът отново е обжалван и в сряда поръчката е спряна, показва проверка в профила на купувача.

Жалбата е подадена от "Евро Инвест" ООД. Дружеството е регистрирано в Хасково и предметът му на дейност е търговия, превоз на пътници и покупко-продажба на недвижими имоти.

Компанията изглежда е използвана за обжалване на поръчката, защото освен че няма нищо общо с строителството на ж.п. пътища, през годините многократно е сменяла собствениците си. Последната смяна е от края на септември 2017 г., когато собственик на дружеството става Янко Стефанов Асенов от Омуртаг, който го придобива от Иван Николаев Тодев от Димитровград.

Търгът за изграждането на ж.п. линията Елин Пелин – Костенец е разделен на три обособени позиции с цел по-бързото изграждане на линията.

Най-сложен и най-скъп е първият участък с дължина от 20 км, където ще бъдат построени два двутръбни тунела с обща дължина от 15 342 метра, от които единият е дълъг над 14 километра. Предвидени са също 8 моста и естакади, нова гара в Елин Пелин, спирка Побит Камък и разделен пост при Вакарел. Прогнозната стойност на първите 20 км е 554 млн. лв. без ДДС. Срокът за изпълнение е 6 години.

Втората обособена позиция е най-лека за изпълнение и е с най-ниска прогнозна стойност - 116 млн. лв. за 20 км железен път, по който ще има 3 моста. Срокът за изпълнение е 4 години.

Третата обособена позиция е за изграждането на 11 километра железен път, от който близо половината е под земята, с прогнозна стойност от 354 млн. лв. В проекта е заложено изграждането на 8 еднотръбни тунела с обща дължина от 5478 метра, както и 13 моста и виадукта. Срокът за изпълнение е пет години и половина.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Дядо ми Петър
    #3

    Боже, до кога наивните (или купени, знае ли човек) европейски "политици" ще продължават да наливат парите на европейските данъкоплатци в черната дупка, наречена България. Т.е. да пълнят гушките на нашите алчни, некадърни и корумпирани "управляващи". Не разбраха ли, че единственият шанс нещо да се промени към добро в нещастната ни Родина е да се затвори кранчето на тая мафия, вече десет години узурпирала всичко в нещастната ни Родина?

  2. dimitardi100
    #2

    Браво ! Огромна сума свежи пари налети в българската икономика и прекрасно съоръжение , основа за бъдещо развитие! Едно от големите предимства да си част от богатия, мирен и проспериращ клуб ЕС ! Очаквам червенотиквениците да кажат, че не ядат релси, но за това ще си стоят в ъгъла на историята , бедни, гладни и озлобени !

  3. Авакум Захов
    #1

    Свинята-касичка да не се задави - 50 км за 1 млрд. лв.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.