Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

БСК описа катастрофа в образованието

9 коментара
БСК описа катастрофа в образованието

Висок процент отпадащи от училище и слабо грамотни деца, голям брой заминаващи да учат висшето си образование зад граница, намаляващ брой преподаватели. Това са част от проблемите в образованието, които Българската стопанска камара извежда в публикацията си от поредицата “Стига вече“. Работодателската организация започна да публикува статистически данни по актуални проблеми, като този път публикацията ѝ е посветена на образованието.

“Считаме, че темата е актуална не само с оглед кадровите промени в управлението на образователната система, а поради трайно натрупалите се и неотложни за решаване проблеми в тази сфера“, посочват от БСК.

От камарата посочват, че не се спазва конституционното изискване за задължително образоване до 16-годишна възраст.

Всеки четвърти младеж нито учи, нито работи

България е трета в ЕС по дял на младите хора (15-34 г.), които нито учат, нито работят. Всеки четвърти (25%) млад човек у нас попада в тази категория, а с по-негативни показатели са само Гърция и Италия. Най-малък е делът (8-10%) на неучещите и неработещи младежи в Исландия, Норвегия, Швеция, Дания, Швейцария, Люксембург, Холандия, Австрия и Германия. В съседката ни Румъния 20% от младежите не учат и не работят.

Не се подобрява квалификационната структура на населението и на работната сила, като нараства делът на младите висшисти, но и на тези с начално и по-ниско образование.

Нивото на заетост в огромна степен се определя от нивото на квалификация, като за висококвалифицираното население заетостта е над 80%, за средноквалифицираното – над 65%, а за нискоквалифицираното – под 30%. Тези стойности са почти равни със средните за ЕС. За групата на младите хора (15-24 г.), обаче, е налице много по-ниско от средното за ЕС ниво на заетост, особено за младежите с ниско или без образование (5% за България при средно за ЕС 18%).

Спад на приетите студенти

За 10 години коефициентът на записване в системата на образование нараства във висшите и в средните училища, но при началното и прогимназиалното образование се наблюдава спад.

В периода 2009-2014 г. с около 4% намалява общият брой на приетите студенти. Въпреки световната тенденция за търсене на кадри от т.нар. STEM-специалности (наука, технологии, инженеринг и математика), приемът на студенти в специалността "математика и статистика“ намалява с 40%, в "архитектура и строителство“ – с 14,5%, в "технически науки“ – с 8,6%, в "химически и физически науки“ – с 6,4%. Положителна тенденция е увеличението на приема на студенти в “Информатика“ (ръст с 20,5%), “Подготовка на учители“ (27,2%) и “Здравеопазване“ (44%).

Над 23 000 български студенти учат в чужбина, като най-предпочитаните дестинации са Германия и Великобритания, следвани от Австрия, Холандия и Франция. Най-много студенти в чужбина са тези в степен "бакалавър“ (14 675 души), следвани от степените "магистър“ (6 776 души) и "доктор“ (590 души).

С 16% намаляват завършилите образование в периода 2004-2014 г. Ръст (38%) има единствено при завършващите висше образование, а в средното и основното образование е налице намаление, съответно - с 29 и с 33%.

Слабо намалява делът на напусналите образование, но е налице сериозен ръст на напускащите поради заминаване в чужбина (от 11% през 2003 г. на 34% през 2013 г.), което е косвен индикатор за нивото на емиграция.

Зле с четенето са 40% от 15-годишните

България води негативната класация в Европа по дял на 15-годишните ученици с ниво 1 и по-ниско по критерия "способност за четене“ – дял 39.4% при средно за ЕС 19%. В Румъния делът им е 37.3%, в Гърция – 22.6%. С най-добри резултати по този показател са учениците в Естония (9.1%), Ирландия (9.6%) и Полша (10.6%).

Всеки български ученик по време на престоя си в образователната система научава средно по 1.2 чужди езика, докато в ЕС коефициентът е 1.6. По този показател с по-слаби резултати от българчетата са само учениците в Австрия, Ирландия, Унгария и Великобритания. Най-много чужди езици владеят учениците в Люксембург (2.5), Финландия (2,2), Малта и Холандия (с по 2.1). По два чужди езика владеят учениците в Естония, Италия, Кипър, Румъния, Исландия, Лихтенщайн и Македония. Почти толкова (по 1.9-1.8) езици знаят и учениците в Гърция, Швеция, Дания, Литва и Полша.

Учителите намаляват и застаряват

За 10 години (2004-2014 г.) общият брой на преподавателите намалява с 16.4%, като най-сериозен е спадът в прогимназиалната степен на образование (-32,4%) и в началното образование (-21,7%). Налице е намаление и застаряване на преподавателите в общообразователните училища. Общият брой на учебните институции в периода 2004-2014 г. намалява с 25%, като най-голямо е намалението при общообразователните и специалните училища (25%), а висшите училища се увеличават с около 2%.

Разходите за образование в периода 2002-2012 г. се увеличават с 98%, като публичните разходи растат с 92%, а частните – със 137%. Разходите за обучение на един завършил нарастват с 1.5 пъти, а за един учащ – с 1.74 пъти!

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. В и К
    #9
  2. И какво от това
    #8
  3. pepe
    #7

    Българския бизнес, наместо да прави "отчети", ако наистина се интересува от състоянието на образованието в България, може да започне да прави нещо практично и в което би трябвало да е по-добър - например да учреди поощрителни стипендии за най-добри ученици от горните класове и студенти, да се включи във финансирането на научната дейност във ВУЗ-овете и т.н. Защото това, което прави до момента са само празни приказки.

  4. В и К
    #6
  5. И какво от това
    #5

    Как смеят да казват истината! Трябва да сме оптимисти! Защото Бойко ни е премиер! Защото сме Евро-атлантическа страна! Челен на ЕС! Вече 10 години! Защото всичко е от хубаво по-хубаво!

  6. Коментарът е изтрит в 21:19 на 25 май 2018 от автора.
    #4
  7. Коментарът е изтрит в 21:19 на 25 май 2018 от автора.
    #3
  8. Коментарът е изтрит в 22:48 на 5 февруари 2016 от автора.
    #2
  9. ivancho ivanov
    #1

    Професори много - желааещи да станат студенти при тях малко! Желаещи да следват в Западните университети много, с родители даващи мило и драго това да стане! Извода е очебиен! Негодни според световните стандарти преподаватели! "Неразумно е да се очаква смоковницата да роди зимъска" казва Библията и е неразумно да се очакват професирията те сами да станат годни на световно ниво! Един бърз и удобен начин е да се покани някой световен учен за срок от 2 -3 год. да модернизира българската наука и образование(ако щете) - този подхо е прилаган по света отдавна.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.