Ти си това, което четеш

България губи 3 млрд. евро годишно заради мръсния въздух

Ще се дискутира забрана за мръсни горива и автомобили
Зорница Латева | 14:29 | 12 октомври 2017 | 3 коментара

Икономическите загуби от мръсния въздух в България са около 3 млрд. евро на година. Става въпрос за разходи и пропуснати ползи от болести, свързани с лошото качество на въздуха. Заради такива заболявания се пропускат по 2 млн. работни дни на година, а над 13 000 души са починали преждевременно. Нужни са незабавни мерки за преодоляване на проблема, който засяга почти цялата страна.

Това заяви представителят на генералната дирекция "Околна среда" към Европейската комисия (ЕК) Джордж Кремлис по време на форум за подобряването на чистотата на въздуха в София. Основните замърсители са фините прахови частици, а на места в страната и серният двуокис. Кремлис припомни, че Европейската комисия осъди България заради системното замърсяване на въздуха и добави, че следващата стъпка е Брюксел да поиска страната ни да плаща ежедневни санкции, докато не се справи с проблема.

Според министъра на околната среда Нено Димов обаче до санкции няма да се стигне, а разрешаването на проблема ще мине през нови изисквания към горивата за отопление и към техническите спецификации на колите.

От дърва и въглища към "Топлофикация"

София трябва да се разбърза с представянето на проекта за изгаряне на гориво от отпадъци в централите на "Топлофикация - София". В бъдеще пък трябва да се мисли за разширяване на топлопреносната мрежа към квартали, в които живеят хора с по-ниски доходи и се отопляват с твърдо гориво.

Това препоръча Джордж Кремлис от главна дирекция "Околна среда" на Европейската комисия. Не е ясно дали би имало интерес към услугите на столичното парно при положение, че в последните години голяма част от абонатите му се отказват от радиаторите.

В момента столичната "Топлофикация" работи с газ. Преди години Брюксел поиска като част от системата за отпадъците на София да се направи `и когенерация за топло- и електроенергия, която да използва горивото от завода за боклука. Изграждането й трябва да се финансира с пари от оперативната програма "Околна среда", която действа от 2014 г.

Кметът Йорданка Фандъкова обясни, че проектът бил почти готов, но се бавел заради обжалвания. Тя добави, че изграждането на инсталацията ще намали разходите на "Топлофикация", а от там и сметките на клиентите й.

Контрол върху колите и горивата

"Не мисля, че ще се стигне до глоби, тъй като Европейската комисия си дава сметка за сложността на този проблем", коментира министърът на околната среда. От думите му стана ясно, че правителството се надява вместо санкции Брюксел да постави срок за спаряване с проблема.

Той добави, че до края на годината ще започне подаването на проекти за подобряване на чистотата на въздуха от общините. За целта са заделени 111 млн. лева от оперативната програма "Околна среда".

Министерството ще започне и дебати по идеята за забрана на отопление с твърди горива с високо съдържание на сяра и пепел. "Те са по-евтини, но по-нискокалорични. Горивата с по-ниско съдържание на сяра и пепел са по-скъпи, но може да се окаже, че отоплението с тях не излиза по-скъпо", обясни Димов.

Същата идея бе лансирана от ведомството преди две години, но така и нищо не се предприе.

Другата мярка, която министерството ще подложи на обсъждане, е свързана с контрола върху вноса и регистрирането на коли без катализатори. "Те са технически неизправни, но това не се приема сериозно. Ако колата няма спирачки, тогава няма спор, че не е изправна", каза още Димов.

Всъщност и за контрола върху горивата, и за този върху колите се говори от години, но досега сериозен дебат и реални предложения в тази посока не е имало.

Въздухът в София бил все по-чист

Въпреки сериозното замърсяване на въздуха в София през зимата и екоминистърът, и кметът Йорданка Фандъкова обявиха, че през последните години има сериозно подобрение. "През 2011 г. тук можеше да се коментира ако не цялата, то поне половината Менделеева таблица. Сега проблем остават само фините прахови частици", обясни Фандъкова.

От думите на екоминистъра Нено Димов излезе, че те всъщност не са и толкова голям проблем. "От 2011 г., като се изключи станцията за мониторинг на въздуха на гара Яна, има устойчиво намаляване на превишенията на праговете за вредни вещества. През миналата година има само две нищожни превишавания на годишните норми на фини прахови частици в София", каза Димов.

И той, и Фандъкова припомниха, че освен географските особености на столицата, основна причина за прашния въздух са трафикът и отоплението на твърдо гориво.

Общината се опитва да се справи първо с вредните емисии от автомобилите, а на по-късен етап ще се опита да накара хората да се отопляват с по-екологични горива. Фандъкова на няколко пъти обясни, че общината първо е подменила стария автопарк на градския транспорт, а в бъдеще ще купува само електроавтобуси и такива на метан. Като мярка за изчистване на въздуха посочи и разширението на метрото.

Фандъкова каза още, че общината ще купи и даде на КАТ устройства, с които да се следи дали вредните емисии от автомобилите отговарят на изискванията.

Проучване на проекта на общината "Зелена София" показва, че за разлика от повечето европейски страни в София най-замърсяващи са старите бензинови коли. По принцип се смята, че по-вредни за въздуха са дизеловите двигатели. Основната причина за наличието на цапащи бензинови коли у нас, освен премахването на катализаторите и стария автопарк, е и лошата поддръжка на автомобилите, коментира Елица Панайотова от "Зелена София". Изследването на емисиите от колите беше направено през септември на няколко места в столицата. Проверени са 17 600 автомобила, като при 6.5% вредните емисии са над нормата.

Още по темата
Още от България

Одобрявате ли в първите 3 дни от болничните да се плаща 50% от заплатата?