Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Бюджетът губи над 1.1 млрд. лв. годишно от недекларирани горива

Властите нямат информация за около 30 000 ведомствени бензиностанции

14 коментара
Бюджетът губи над 1.1 млрд. лв. годишно от недекларирани горива

Над 1.1 млрд. лв. годишно губи бюджетът от продажбата на горива, за които не е платен акциз. Става въпрос основно за дизел. За 30% от използваните на година количества от това гориво не се плащат нужните данъци. Най-големите злоупотреби стават в секторите селско стопанство и транспорт, където фирмите масово използват бензиностанции за собствени нужди.

Това показва анализ на Министерството на финансите, с който ведомството защитава приетите в края на миналата година законови промени, според които т. нар. ведомствени бензиностанции трябва да бъдат оборудвани със системи, които да следят количествата доставено и използвано гориво и да бъдат свързани онлайн със системата на Националната агенция за приходите (НАП).

Срещу измененията се обявиха транспортни фирми и селскостопански производители. Те твърдят, че допълнителните мерки са ненужни, тъй като и в момента приходните агенции контролират доставките и продажбите макар и не в реално време. В същото време, засегнатите фирми трябвало да инвестират сериозни суми в системите за отчитане на горивото при това за нереално кратък срок -  измененията бяха приети в последните работни дни на 2014 г. и влязоха в сила от 1 януари 2015 г. С мотива да защитят земеделците депутати от Реформаторския блок, БСП, АБВ, ДПС, Патриотичния фронт и Атака внесоха в парламента предложение новите изисквания да отпаднат. Премиерът Бойко Борисов обаче обяви, че няма да отстъпи пред исканията на земеделците.

Гориво в бракувани вагони и бидони

Министерството на финансите защитава въведените изисквания с аргумента, че по неофициална информация в страната има над 30 000 нерегистрирани обекта, в които се зареждат превозни средства и машини с гориво за собствени нужди. Властите не знаели къде се намират те, в какво се съхранява горивото, какви количества се продават. "В една значителна част от тези обекти, резервоарите са с вместимост по-голяма от резервоарите на бензиностанция", твърдят от финансовото министерство.  За резервоари се използвали бракувани вагон-цистерни с вместимост 60 000 или 70 000 литра или бракувани автоцистерни с вместимост 5 000, 10 000 или 20 000 литра.

"По данни на „Холдинг БДЖ” ЕАД само за периода 2011-2014 г. са продадени 255 вагон-цистерни, в това число 231 с обем 71 куб. метра (70 000 литра) и 24 с обем 61 куб. метра (вместимост 60 000 литра)", пише в анализа. За сравнение резервоарите на бензиностанциите са с обща вместимост от 10 000 до 50 000 литра. "Анализът показва, наличие на изключително висок риск от обектите за зареждане на горива за собствени нужди да се извършват и нерегламентирани продажби в особено големи размери", смятат финансовото министерство.

Освен това земеделски производители държали дизелово гориво в пластмасови бидони от препарати за растителна защита или в метални варели. Това според министерството може да доведе до замърсяване на околната среда.

Инвестиции между 1500 и 11 000 лв.

В оценката на въздействие на промените се казва, че ще свият нелоялната конкуренция на пазара на горива. От финансовото министерство цитират данни на браншови организации, според които "в резултат на нелоялната конкуренция на ведомствените бензиностанции, в малките населени места са закрити 700 малки бензиностанции и са освободени от работа 2500 души".

По сметки на финансовото министерство за оборудването на един резервоар от различните типове с уреди за измерване на горивото и връзка с НАП ще са нужни между 1500 и 11 000 лв. Купуването и монтирането на уредите на подземен резервоар и една колонка за зарежда ще струва между 8000 и 11 000 лв. За стари цистерни ще трябва инвестиция от 6000 - 7000 лв., твърдят от ведомството. От там посочват, че не може да се даде оценка на общите инвестиции, които ще трябва да направят ползвателите на ведомствени бензиностанции, тъй като няма информация колко точно са тези обекти и в какво се съхранява горивото в тях.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Boiana_PL
    #14
  2. Коментарът е изтрит в 21:19 на 25 май 2018 от автора.
    #13
  3. Коментарът е изтрит в 21:19 на 25 май 2018 от автора.
    #12
  4. бат Ники
    #11
  5. Boiana_PL
    #10

    sarnaudkin, го е обяснил по-добре от мен...и аз пак питам...как се продаван на \\\"черно\\\" 1 705 426 356.59 литра.Да вземем да изключим земеделците. През 2014 година на земеделските производители бяха раздадени ваучери за гориво с 0 ставка на акциз на стойност 70 милиона лева- или 100 000 000 литра гориво т.е. те така или иначе, не плащат акциз за поне 85 %, от горивото, което ползват.Как контрабантата е над 15 пъти по-голямо количество.Пишете пак минуси :)

  6. бат Ники
    #9

    Отговор на: Коментар #8 Въпрос на мироглед. Някои хора искат да създадат нещо стойностно или да участват в създаването му и след това да вземат полагащото им се от плодовете. За да стане това трябват ясни и работещи правила. Други предпочитат тарикатлъците, далаверките, хитростите и т.н., за да получат нещо, което не са изработили. За такива неработещите или избирателно работещите правила са добре дошли.

  7. boby1945
    #8
  8. sarnaudkin
    #7

    Искам да дам няколко пояснения за широката публика. Цифрите, посочени в т.нар. анализ на МФ, са доста закръглени и уедрени. Те се базират на общото потребление на горива в страната и допускания за размера на сивия сектор. Друго допускане е, че именно при ведомствените бензиностанции горивата се продават на черно.
    Събирането на акциза обаче няма нищо общо с бензиностанциите, били те ведомствени или не. Горивата, както и всяка друга акцизна стока, се освобождават за потребление от т.нар. данъчни складове,

  9. бат Ники
    #6
  10. boby1945
    #5

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.