Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Чистачки от летище София на протест за спиране на концесията

Притесняват се, че ще загубят облагите си, без работа няма да останат, заявиха шефовете им

3 коментара
Чистачки от летище София на протест за спиране на концесията

Чистачки, работещи на летище "София" излязоха на протест срещу концесионирането на аеропорта, твърдейки че работните им места не са защитени и че държавата ще отстъпи печалбата от дружеството си на частник. От ръководството на държавната компания отвърнаха, че притесненията на чистачките всъщност са от загуба на облаги, а не на работа.

Протест на служители на летището срещу концесията имаше и през лятото на 2016 г., когато синдикати дори заплашиха с блокада, но това не се случи. Преди това пък чистачките от летището в София срещу договор с външна фирма, който да се грижи за чистотата на аеропорта, доведе до прекратяването му след намесата на бившия премиер Бойко Борисов през февруари миналата година. За благодарност те му подариха метла, за да измете корупцията в държавата.

Недоволството им идва на фона на предишни заявления на БСП, че концесията трябва да се прекрати. За замразяване на процедурата "с оглед преодоляване рисковете от накърняване на националните интереси, възникване на социално напрежение и негативни ефекти върху доходите и заетостта", призоваха в понеделник и от КНСБ.

Стефка Станкова от Асоциацията на работещите в транспорта изрази недоволство от начина, по който се планира да се оценят офертите на кандидатите да стопанисват летището за 35 години. Ценовите предложения се очаква да бъдат отворени на 22 май 2017 г., освен ако дотогава бъдещият редовен кабинет не реши да прекрати процедурата.

Според Станкова не трябва най-голяма тежест в оценката на офертите да има цената – 55 на сто, а чак след това да е бизнес програмата за управление с 25 процента, инвестиционната програма - 15 процента, а за сигурността да са оставени 5 на сто.

Цветанка Георгиева от синдикат "Подкрепа" обяви, че след като летището е удвоило преминалите пътници и печалбата си за 2016 г. няма смисъл от концесионирането му. "Защо държавата да отдаде на концесия едно от най-печелившите държавни предприятия, вместо тя да печели и целият български народ? Нашата организация не може да намери логика в отдаването на концесия на едно печелившо и перспективно летище", заяви тя.

В отговор ръководството на летището обясни пред журналисти, че работниците въобще не трябва да се притесняват, тъй като са защитени от колективния трудов договор. Според синдикатите обаче той изтича през октомври-ноември 2017 г.

Протестиращите се притесняват при концесионирането на летище "София" да не загубят облагите, които имат, заяви председателят на директорския борд на дружеството Веселин Пейков. Той представи данни, според които средната заплата на чистачка на летището е 1123 лв., а в същото време всеки месец голяма част от почистващия персонал е или в болнични или в отпуск.

При 77 служители по чистотата в момента 22-ма са в болнични, друга част в отпуск, което означава, че половината ги няма. Така реално ние не можем да разчитаме на назначения персонал, коментираха шефовете на летището. Според тях един от протестиращите в понеделник на хартия е в болничен.Летище София е най-социалното предприятие в цялата летищна система, заявиха от ръководството на предприятието.

По думите на Пейков единствените, които трябва да се притесняват за работата си на летището, са членовете на ръководството му.

"Работете и си пазете местата, с протести работни места не се пазят", заявиха шефовете, но признаха, че от бъдещия концесионер ще зависи дали ще се запази сегашният брой на персонала или ще има съкращения.

От летището обаче отрекоха твърденията на протестиращите за годишна печалба около 50-60 милиона лева. За 2016 печалбата на летището е едва 9 600 756 лева, което е два пъти повече от 2015 г.

Директорът на аерогарата Христо Щерионов поясни, че печалбата на "Летище София" се формира от търговската дейност - наземно обслужване, лихви от депозити, продажби в магазините, наеми и реклама. Дружеството обаче среща конкуренцията на двама оператори за наземно обслужване, които са отнели по-голямата част от пазара и сега делът на държавния оператор е 44 на сто при обслужването на самолетите и 42 процента – при пътниците.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. т€еритория на Мики Маус
    #3

    Крематориумът-собственост на Пеевски! Всичко печелившо-частно! Или на концесия! Не останаха хора в България! Но защо да не съдират кожите с летищни такси от българите, работещи в чужбина, които идващи за малко?Райънеър предупреждава-концесия при тези условия довежда до значително повишаване на летищните такси! Така е в Атинското, Тблилисткото, Тиранското и Истамбулското летище! Там държавата ПЛАЩА от джоба на данъкоплатеца, за да субсидира всеки кацнал! Защото никой не иска да каца при такива ВИСОКИ летищни такси! Бойко-вашият десен любимец-е майстор на концесиите и грабежите! В посочените летища няма и ниско тарифни полети! Ако някой от вас, Бг мигранитите пишещи тук, това гхо интересува!

  2. kaloto
    #2
  3. Milenca
    #1

    И морските летиа бяха печеливши и перспективни, и въпреки това ги подариха на българо-руския ТИМ, в кооперация с Фрапорт. Иначе отдавна се знае, че столичани най-обичат държавните фирми, а частното е само за провинцията.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.