Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ДАИ ще проверява споделените пътувания, готвят се протести

Интелигентни тахографи ще следят автомобилите, психотестовете стават задължителни за професионалните шофьори

6 коментара
ДАИ ще проверява споделените пътувания, готвят се протести

Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА), известна като ДАИ, ще има право да проверява т.нар. споделени пътувания, които набират скорост в интернет. Това предвиждат промени в Закона за автомобилните превози, внесени от Министерския съвет в парламента.

От Българското либертарианско общество нарекоха поправката "лобистка", която цели отстраняване на конкуренцията и се заканиха да излязат на протест.

Промените в Закона за автомобилните превози предвиждат още въвеждането на интелигентни тахографи, задължителни психотестове за всички професионални шофьори, ограничаване на лицензите за превози до два, завишаване на санкциите за нарушители и други.

Лобисткият текст

С промяната в закона се дава право на инспекторите от ИААА да изискват сведения от пътниците в колата, дали са платили за пътуването си.

"Това правомощие е необходимо за установяване на вида на превозите - дали са срещу заплащане, или не, което има огромно значение при установяване на нарушенията, извършени от лица, които превозват пътници на цената на билета, а твърдят, че не получават цена за извършването на превоза", е посочено в мотивите на законопроекта.

Събирането на сведения от превозваните лица е способ за събиране на доказателства в административно-наказателното производство, което в момента е невъзможно, аргументират се вносителите.

Темата за регулирането на т. нар. "споделено пътуване" беше повдигната от лицензираните превозвачи по време на среща на министъра на транспорта Ивайло Московски през април. Те поискаха да бъдат забранени сайтовете за споделено пътуване и да са подложени на специален филтър, подобно на хазартните сайтове без лиценз. Освен сайтове има и фейсбук групи за споделени пътувания.

В момента липсва регулацията на споделените пътувания, въпреки че икономиката на споделянето набира все по-голяма сила в света. Относно споделеното пътуване е трудно да се докаже дали става въпрос за приятелска услуга или бизнес. Например в голям град колеги от един квартал пътуват заедно за работа и си поделят парите за горивото. Друг пример е приятели, които отиват на почивка с един автомобил.

С решението на държавата да спира и глобява хора, извършващи споделени пътувания, се разчиства пътя на скъпите билети за автобусни превози в началото на летния сезон, смята Българско либертарианско общество, което организира миналогодишните протести в подкрепа на "Юбер" (Uber).

Те припомнят, че в началото на юни Европейската комисия представи "Програма за икономика на споделянето", с която се насърчат практики като споделеното пътуване и се препоръча на членките на съюза да прибягват до регулации само в краен случай. България е едно от малкото страни в Европа, която забрани услугите на "Юбер".

В същото време в държави като САЩ, Канада, Австралия, Нова Зеландия, Китай шофьорите могат да споделят колата си с поне още 2-ма души и да използват ексклузивни ненатоварени ленти от пътното платно.

"Действията на държавата ни подсказват за лобистки натиск, фаворизирането на определени играчи и отстраняването на конкуренцията, която е по-евтина, бърза и екологична", коментира Соян Панчев – председател на обществото, като припомни, че подобен беше случая и със спирането на "Юбер".

Интелигентни тахографи

Промените в Закона за автомобилните превози предвиждат и въвеждането на „интелигентни техографи“, които са свързани с глобалната навигационна спътникова система.

По този начин автоматично ще се регистрира местоположението на превозните средства от контролните органи.

Промяната е свързана с въвеждането на нов европейски регламент.

Замяната на тахографите ще става поетапно. Те трябва да бъдат подменени до 3 години след влизането на промените на закона в сила.

Превозвачите само с два лиценза

Другата група промени в Закона за автомобилните превози е свързана с издаването на лицензи на автомобилните превозвачи.

Въвежда се ограничение един превозвач да има право само на два лиценза – един за превоз на пътници и друг за превоз на товари.

Всеки един от тези лицензи може да бъде за извършване на превози само на територията на България или на територията на Европейската общност.

Това ограничение се налага, защото в момента някои превозвачи имат от всички видове лицензи и при установяване на нарушение и отнемане на лиценза, те могат да продължат да работят с другия лиценз, е посочено в мотивите към законопроекта.

Психотестовете стават задължителни за всички

Промените в закона предвиждат още психотестовете да станат задължителни за всички шофьори, а не само за тези, които извършват обществен превоз на пътници и на товари, както е в момента.

Освен това е заложено шофьорите да преминават и задължително медицински прегледи за установяване на здравословното им състояние.

Какви точно ще бъдат те и колко често ще се правят ще бъде уточнено с подзаконов нормативен акт, изработен от министрите на здравеопазването и на транспорта.

В законопроекта има промени свързани с възлагането на превозите по утвърдени маршрутни разписания на автобусни линии. Предвижда се това да става само с обществени поръчки, което в момента масово се избягва от кметовете, които директно възлагат на определени превозвачи, по думите на министъра на транспорта Ивайло Московски.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Kiko
    #6
  2. larry
    #5

    отчита се дейност по герберо-комунистически-европейски:) самите те знаят, че нямат шанс оти даяаджиите са по за 20-50 кинта:) що за герберо-комунистическа глупост:))) но така е ... бизнеса, разбирай робовладелците, не дават на останалите да чопкат от баницата, искат я цялата само и единствено за себе си ... иначе кво ша стани....

  3. Коментарът е изтрит в 21:19 на 25 май 2018 от автора.
    #4
  4. pepe
    #3

    Не знам те какви права ще имат според този закон, но знам, че аз имам правото да откажа да им давам каквато и да било информация относно извършени или неизвършени от мен частни сделки.

  5. Аслан Юриев
    #2

    То е ясно защо - ще намалеят печалбата на автобусните превозвачи и те лобират за такива ограничения. Иначе няма нищо лошо и нищо незаконно в това, ако пътуваш в командировка с колата си да потърсиш спътници с които да си поделиш разходите за горивото, а и се пътува по-приятно с компания.

  6. Цветлин Маринов
    #1

    И защо е необходимо това "установяване на вида на превозите - дали са срещу заплащане, или не"?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.