Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавата търси спешно 41 млн. eвро за германските мотриси на БДЖ

Банката за развитие отпуска парите, иначе 25 нови влакове отиват за продажба

34 коментара
Държавата търси спешно 41 млн. eвро за германските мотриси на БДЖ

Държавата търси спешно 41 млн. евро, за да спаси 25 мотрисни влакове "Дезиро" от продажба. Влаковете са купени от БДЖ със заем от германската банка KfW, но заради просрочени плащания в размер на 41 млн. евро, машините може скоро да сменят собственика си. Това стана ясно от думите на Владимир Владимиров от директорския борд на "Холдинг БДЖ" пред Mediapool.

 

Вариант за излизане от ситуацията е заем от Българската банка за развитие (ББР), който да покрие просрочието от 41 млн. евро. Темата е обсъждана на правителственото заседание в сряда, когато министрите са се запознали с поредното предупреждение на KfW, че ще обяви 25 от общо 50-те закупени мотриси за продажба. Премиерът Бойко Борисов е предложил дълговете на БДЖ да се финансират временно от ББР.

 

"Като свършим заседанието ще дойдете с Влади Горанов (заместник-министър на финансите) за влаковете на "Сименс" (електрическите мотриси са произведени от "Сименс"). Проблемът става много сериозен. Просто наследството на Станишев е такова, че е ужасяващо – и години да минат, и десетилетия, сигурно ще ни висят още на врата. Но това, което ми се вижда като най-работещ вариант, е през Българската банка за развитие да видим поне за просрочените плащания да ви дадем заем да платите. Но това трябва още днес да влезеш в преговори с тях, да се въвлече и Влади Горанов, ако трябва – и Николай Младенов и в тая криза да почнем да плащаме и тия вересии. Не виждам друг начин", казва Борисов по време на заседанието на Министерския съвет.

 

Правителствената пресслужба разпространи съобщение след срещата, че България ще поднови преговорите за разсрочване на задълженията към KfW. При положение, че Банката за развитие отпусне парите за закъснелите плащания по заема за влаковете, те ще ѝ се възстановят с парите от приватизацията на "БДЖ Товарни превози". Новата оценка на дружеството е под 100 млн. лв. по информация на Агенцията за приватизация. Плановете са държавното дружество да бъде продадено до края на годината.

 

Ако цялата сума от продажбата отиде за мотрисите обаче, БДЖ ще трябва да се прости окончателно с идеята, че ще ѝ останат средства за съфинансиране на нов заем от Световната банка за възстановяване и развитие. Всъщност, тези идеи на ръководството на БДЖ вече са тотално попарени от финансовия министър Симеон Дянков, който при представянето на бюджет 2013, каза че нови заеми за железницата са невъзможни. Единствените пари, с които БДЖ ще разполагат извън субсидията за социална услуга (170 млн. лв.) и капиталов трансфер от около 20 млн. лева, са парите от приватизация на товарните превози, заяви Дянков.

 

Мотрисите "Дезиро" са 50 и с тях се обслужват най-натоварените крайградски маршрути. Ако германската банка изпълни заплахата си да продаде 25 от тях, железницата на практика остава без половината от новия си подвижен състав. И то в момент, когато половината от старите ѝ пътнически вагони са извадени от употреба за проверки и ремонт. Заемът от КfW – 190 млн. евро, бе изтеглен от БДЖ през 2005 г., по времето, когато Николай Василев беше транспортен министър. Около 240 млн. лева от тях все още са неизплатени.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

34 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #34

    Ама защо така бе другарю Владимиров? Нали само преди няколко дни гордо заяви, че реформите в БДЖ вървели много добре и дори че Пътническите превози били излезли на печалба? Малко бой яде, когато сваляхме Виденов, а ти беше лидер на Българската социалистическа младеж и организираше контрадемонстрациите на социалистите. Ето че отново изплува и сега успешно ликвидираш 130-годишната българска железница. Ама какво друго да очакваме от потомствен комуняга като тебе.

  2. Анонимен
    #33

    Ми да ги търсят от тези дето окрадаха БДЖ .

  3. Анонимен
    #32

    Държавата не може да намери 40 млн евро за спасяване на БДЖ,но е готова да хвърли 10 млрд. евро в престъпния проект,наречен "Белене" А на всичко отгоре комунягите,с така наречения Референдум,предлагат на Ентелегентния българин сам да си оплете и да си надене на врата въжето с което Белене ще го обеси.

  4. Анонимен
    #31

    Тиквуна съвсем ни взе за мезе.Мотрисите ги купи Денис-белята, той самия спря изплащането им през 2009 година, а сега хвърля вината върху серГей.То че тоя не е цвете за мирисане и че направи сума ти поразии си го знаем отдавна, ама тия хвърлени напосоки обвинения вече взеха да омръзват.

  5. Анонимен
    #30

    Да ги плати Масларова с откраднатите милиони.

  6. Анонимен
    #29

    Разбирам, че положението е тежкко. Разбирам, че не е ясно какъв е изхода. Но едно не мога да разбера в нашата майка България - как нещата станаха пак спешни, все едно че сега се появи проблемът. Кой, къде, кога и колко спа, че пак тръгнахме да търсим милиони спешно?

  7. Анонимен
    #28

    Повдига ми се от Станишев, ама Тиквата да се оправдава с него след 3 и кусур години, след като е похарчил милиарди за какви ли не щуротии - просто няма да стане. Мат`ряла може да е прост, но не е глупав.

  8. Анонимен
    #27

    да направи държавата както във франция 75процента

  9. Анонимен
    #26

    Крадът. Много крадът момчетата в БДЖ. А отделно са и много некадърни и неуки. Нека да покажат в една табличка приходите от продажби на билети през последните 5-6 години. Нека да публикуват инвестиционните разходи на дружеството. Да публикуват всички "малки" обществени поръчки, които са провели през последните 3 години. Ще се види ясно как едни и същи фирми вземат периодично по около 50 000 лева за едно и също нещо. Некадърни апаши.

  10. Анонимен
    #25

    Ега ти, докъде стигна държавата заради Тодор Живков и Станишев.Даже и гениалното правителство на Бойко Борисов се затруднява да се справи с положението.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.