Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Дотам и обратно: Борисов склонен да остави ВВС с руски самолети

В ход е поредно пренареждане на приоритетите за модернизация на армията

18 коментара
Колаж: <i>Mediapool.bg</i>

Третото правителство на Бойко Борисов е изправено пред финализирането на най-големите и скъпи сделки за модернизирането на българската армия, от които се очаква да намалят зависимостта на въоръжените ни сили от Русия и да ги приближат поне малко до стандартите в НАТО.

Засега обаче кабинетът излъчва противоречиви сигнали както към западните ни партньори, така и към собствената ни армия, която трудно може да планира развитието си през следващите години без да знае с какви способности ще разполага.

Продължават да се подготвят три проекта – за нов тип боен изтребител, патрулни кораби и бронирани машини. Общата им стойност е над 3 млрд. лева, които са истинско изпитание за възможностите на хазната.

За първите два проекта е предвидено финансиране в средносрочната бюджетна рамка и те вече са на финалната права. Назначеното от президента служебно правителство на Огнян Герджиков дори класира на първо място офертата на шведската компания "Грипен" за новите изтребители и остави на кабинета "Борисов 3" да води преговорите.

Бойко Борисов обаче "охлади" плановете на Министерството на отбраната, като заяви в сряда, че "колкото и да се мисли за армията, ние имаме и други приоритети".

Той изненадващо припомни, че старите съветски изтребители МиГ 29 вече летят с ремонтирани оригинални двигатели и могат да издържат до 2028 година.

"Нека да видим дали е най-правилно веднага да вземаме нови самолети, или да се погледнат сухопътните войски и военноморските сили", посочи Борисов.

Радев критикува Борисов от Брюксел заради модернизацията на армията

Президентът Румен Радев критикува премиера Бойко Борисов заради смяната на позицията му за модернизацията на въоръжените ни сили.

"Мисля, че всекидневната смяна на позиции, на приоритети, не работи в интерес на сигурността на България", коментира държавният глава, който е в Брюксел за срещата на лидерите на НАТО.

Още

Липса на ясна визия

Така Борисов върна топката в изходно положение и за пореден път потвърди, че в сектора на отбраната се работи без ясна визия, последователност и приоритети.

Военни експерти определят като спешен приоритет закупуването на бронирани машини за Сухопътните войски, които на практика вече са само пехота. Също както с изтребителите, обаче, подходът на Борисов е "тука има-тука нема". Проектът за бронираните машини първоначално бе приоритетен, но при второто правителство на ГЕРБ той бе изненадващо изпреварен от проекта за нови патрулни кораби.

Стратегическият смисъл на пренареждането така и не се изясни (поне публично), а депутати заподозряха, че става дума за обикновен лобизъм от страна на определена фирма, която е представила неустоима оферта на властта.

Последният коментар на Борисов за евентуално отлагане на изтребителите отново ни вкарва във филма за какво трябва да се намерят пари и какво може да изчака.

"Като нация трябва да кажем къде да влагаме средствата, за да има най-добър ефект", отбеляза Борисов.

И е напълно прав, но за да може нацията да направи информиран избор (ако допуснем, че някой се съобразява с нея), трябва да се чуят ясни аргументи и решенията да се вземат след обстоен дебат с участие и на експерти, и на политици, и на независими анализатори.

Кой има интерес от удължаване на зависимостта от Москва?

Според Борисов изтребителите МиГ-29 и щурмовите Су-25 могат да летят още 11 години с ремонтирани у нас двигатели и така покупката на нови самолети за Военновъздушните сили може да се отложи за сметка на превъоръжаване на сухопътните войски или флота.

Това обаче е много съмнително и при всички положения изисква "разбиране и подкрепа" от страна на Русия, като засега не е ясно какво ще иска в замяна.

Идеята на Борисов е машините да бъдат ремонтирани в наскоро национализирания завод "Авионамс" край Пловдив.

Хипотетично това е възможно, но според експерти твърде съмнително. За да се случи, руснаците трябва да предоставят цялата необходима документация за подобна дейност.

Българската военна авиация не е съвместима с тази на партньорите от НАТО и евентуално решение страната ни да продължи да разчита на старите съветски машини, ще ни остави в орбитата за Москва и ще осигури за нея още милиони, за да продължи поддръжката им без значение дали ще се я извършва в руски заводи или ще се ползва и "Авионамс".

В същото време според различни оценки цената за модернизация на МиГ-29 и експлоатация до края на жизнения му цикъл е приблизително равна с тази на придобиване на нов изтребител.

Какво мисли военният министър?

Ситуацията допълнително се замъглява от спорадични изказвания на новия военен министър Красимир Каракачанов, който е и силов вицепремиер.

Той заяви, че правителството ще анализира отново подадените оферти за купуване на нови изтребители преди да реши съдбата на най-скъпата сделка от модернизацията на армията

Буквално в последните на дни на служебния кабинет работната група в Министерството на отбраната класира на първо място предложението на шведския консорциум СААБ за нови изтребители "Грипен", пред офертите на Португалия и САЩ за Ф-16 втора ръка и на Италия за втора ръка "Юрофайтер".

Сега обаче предстои нов анализ, който допълнително ще забави проекта. Като се имат предвид и двусмислените коментари на Борисов, е възможно сделката за новите изтребители отново да потъне.

В същото време не се коментират другите два проекта. За купуването на нови бронирани машини няма предвидено финансиране, въпреки че проектът е заложен в управленските планове и на ГЕРБ, и на "Обединените патриоти", и продължава да се подготвя.

Закупуването на нови кораби засега не се поставя под въпрос.

Преди две седмици Каракачанов заяви, че България може и трябва сама да произвежда кораби и бронирани машини за въоръжените си сили. Според предварителните нагласи идеята е те да се строят в България, с участие и на български, и на чужди фирми.

През май 2016, в качеството си на депутат от Патриотичния фронт, Каракачанов направи открит намек за намеса на корупционен елемент във внезапно изникналия приоритет за корабите. Тогава той коментира, че може веднага да напише името на фирмата, която ще усвои основната част на парите, и да го сложи в плик, който да се отвори след като стане сделката. И припомни, че Сухопътните войски също имат сериозни нужди, а ситуацията с военния флот може да бъде решена с модернизация на фрегатите.

Пак от начало

Засега обаче е твърде неясно дали България наистина ще задвижи реално и трите проекта, тъй като това ще постави под риска финансовата стабилност на цялата държава.

Финансовият министър Владислав Горанов вече даде сигнал по време на предварителните обсъждания на бюджета за следващата година, че няма да се съобрази с високите финансови претенции на МО и МВР и явно големите проекти ще започнат отначало.

Засега обаче няма индикации, че моделът на работа ще се промени и в основата му ще залегнат прозрачност, ясни аргументи и реален дебат.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

18 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Bлaдo
    #18
  2. Vassil D. Vassilev
    #17
  3. Vassil D. Vassilev
    #16

    Уважаеми Любо от Банско, В момента в Българската армия има близо 5 000 вакантни места. Заповядайте. Вие или Ваши наследници.

  4. Bлaдo
    #15

    време е вече бОко да си каже, че просто НЕМА ПАРИ!!! Той все се надяваше (понеже тук-там го потупват поощрително по плоската тиква), че някой (я американци, я немци...) ще му подари десетина самолета и той ще се яви пред народа на бел кон... Ама ти нямат доверие, бОкоооо - мутро-комунарското ти минало ти е жигосано и на челото, и на ... - не мож' го скри... Язък, че сме съюзник... - с такива като теб начело - продават ни изтребитетели на цени като за ... несъюзник... ВЕрно, че и избирането на лйотчика за президент усложни нещата, но както е тръгнало... - най-добре да купиш няколко нови локомотива за БДЖ-то ;-)

  5. Nikola Nikolov
    #14

    Ако това не е равносилна на НАЦИОНАЛНО ПРЕДАТЕЛСТВО , "здраве" му кажи !!!!!

  6. Горскио
    #13

    Това за корабите е кражба, замислена от спонсори на Бойко

  7. Горскио
    #12

    Престъпление е да се харчат милиарди за кораби и самолети при положение, че нямаме бебета, нито оборудвани сухопътни сили.

  8. milan
    #11

    България спешно се нуждае от нова натовска бойна ескадрила,съвместима с тази на нейните партньори.Борисов и Каракачанов може и да си падат по ретро-машини,но със сигурността на страната и на ЕС,шега не бива.Вместо да го увърта,Борисов да задели средства,по договора в НАТО,за нови натовски,бойни самолети,защото,както казва самият той,"опасността за България не е отминала.

  9. Йаху, цитира днес Си Ен Ен-ВВС на САЩ ще удъжат живота на самолетите А10, който започва в 1970г. Американските пилоти харесват повече стария А10, пред новия Ф35! САЩ-най-богатите го правят, ние-най-бедните в Северното полукълбо-не искаме да удължаваме живот на самолети! до№9-мислиш като американец, кандидатствай за виза!

  10. Коментарът е изтрит в 21:19 на 25 май 2018 от автора.
    #9

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.