Ти си това, което четеш

Доц. Лозанов: През Русия в БНТ влиза азиатският модел

Съветът за електронни медии (СЕМ) вика за обяснение ръководство на БНТ заради сключения договор с руския рекламен холдинг "Видео интернешънъл" за ексклузивна продажба на рекламно време срещу комисионна.

Новината бе съобщена изненадващо в сряда лично от генералния директор на холдинга Сергей Василиев при откриването на българския клон на фирмата. До последния момент директорът на държавната телевизия Кирил Гоцев отричаше появилите съобщения първо в руската, а след това и в българската преса, за подготовката на подобен договор.

Длъжни сме да направим срещата (с ръководството на БНТ - б.р.) заради големия обществен и медиен интерес и заради противоречивите информации в пресата, съобщиха от СЕМ.

Членове на Управителния съвет на БНТ твърдят, че нито са чули, нито са видели договор с руската компания, което поставя под силно съмнение неговата законосъобразност.

Според доц. Георги Лозанов обаче не бива са пропуска и политическият аспект.

През Русия в БНТ влиза азиатският модел

Управителният съвет на БНТ е назначен именно за да менажира телевизията, а това до голяма степен е свързано с рекламната стратегия, заяви пред Mediapool доц. Георги Лозанов, доскорошен член на СЕМ.

Според него прехвърлянето, и то непрозрачно, върху външен посредник на основно задължение на обществената медия, е абсолютно обратното на нейната функция и механизма, по който трябва да се управлява.

Фактически от бюджетния приход сега ще има комисионна, която ще отива извън телевизията, каза Лозанов. Според него излиза, че БНТ е безпомощна дори със своя свръхголям личен състав да осигури собствената си дейност. Дори и сделката да беше прозрачна, пак щеше да е абсурдно, добави той.

Освен това, допълни Лозанов, изцяло ще има комерсиална гледна точка. "Абсолютна утопия е да се смята, че като сложиш един външен посредник, той изведнъж неясно как ще увеличи рекламните приходи. Всички знаем, че рекламните приходи се увеличават във връзка с програмните възможности на медията", каза доц. Лозанов. Той изтъкна, че трябва да се промени самата програма и оттам - нейните рейтинги, за да може да доведе до по-голяма реализация на рекламата. Следователно външният посредник непременно ще има отношение към програмата. Това са следствията от договора, посочи Георги Лозанов.

Той изтъкна и георполитическия контекст на събитието.

"С голямо въодушевление се говори, че договорът е утвърден с намесата на руския министър на печата. Самата намеса на фигура от правителството вече създава политически контекст на сделката. Да не говорим, че се сблъскват два модела. Ние непрекъснато търсим европейския модел, който да извади медийната регулация от връзките с властта, а изведнъж през съвсем друг вход - през Русия, влиза обратният модел - азиатският, където изпълнителната власт пряко контролира медиите. На чисто моделно ниво това е конфликт. Сделката е много мрачна", посочи доц. Лозанов.

Помолен да прогнозира как ще се развие казусът, Лозанов каза:

"Конфликтите с БНТ се развиват по следния начин - те си правят, каквото си знаят. Щом станеше дума за БНТ, НСРТ изпадаше в регулаторна меланхолия. Така беше с освобождаването на Лиляна Попова, после на Явор Дачков, после случаят с "Актуално", после с "Всяка неделя"... Аз някой път да кажа нещо по вестниците като черната овца, но нищо не следва от това."

"Не съм чул от устата на Гоцев, че е подписвал такова нещо",

заяви пред Mediapool Иван Такев, член на Управителния съвет на БНТ.

"Не знам дали е сделка, договор, споразумение... Нямам никакъв официален документ. Нищо черно на бяло между БНТ и "Видео интернешънъл" не съм виждал и не съм обсъждал, а това ме смущава", каза той и уточни, че останалите членове на УС също не са запознати.

Запитан допуска ли възможност договорът да бъде прекратен заради нарушения на закона, Такев каза: "Ако този договор е сключен, трябва да бъде на законово основание. Когато видя това нещо и го сравня с правомощията и законовите текстове - тогава мога да ви кажа. Но смятам, че ако има такъв договор, който не съм видял, той е подписан без санкцията на Управителния съвет. Това е мое мнение".

"Не виждам законово и правно основание генералният директор да подписва нещо, касаещо рекламната политика на телевизията в обозримо бъдеще, без това да е обсъдено и прието от Управителния съвет. Знаем, че в тази държава много неща не са такива, каквито се казват. Вярвам само на нещо, което виждам", посочи Иван Такев.

Той припомни, че веднага след съобщенията в руската преса за спечелен конкурс в БНТ е настоял да се потърси отговорност.

"Гоцев твърди, че не е подписвал договора, Велислав Велев ( директорът на маркетинга в БНТ - б.р.) пък твърди, че има договор. Руснаците твърдят, че има договор", отбеляза Такев, който очаква реакция на регулаторните органи.

По закон нито една агенция не може да бъде поставяна в привилегировано положение при продажбата на реклама. "Видео интернешънъл" обаче опонират, че не били рекламна агенция, а посредник.

Контрактът бил сключен за срок от 3 години, през които холдингът щял са търси рекламодатели. Каква комисионна се полага на БНТ било тайна, но практиката на холдинга е да дава около 12%.

Още от България

Подкрепяте ли втори кабинков лифт в Банско?