Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Доверието в институциите и бизнеса е критично ниско

Според хората иновациите се случват твърде бързо и са породени предимно от алчност, сочи проучване на "Еделман"

2 коментара
Доверието в институциите и бизнеса е критично ниско

Доверието в правителството, бизнеса, медиите и неправителствените организации е достигнало най-ниското си ниво от началото на финансовата криза през 2009 г. Това показват резултатите от проучване на компанията "Еделман Берланд"  , направено сред 27 страни по света.

В две трети от страните доверието в институциите и под 50%, като сред тях са САЩ, Великобритания, Германия и Япония. България не е включена в проучването.

"Налице е обезпокоителен спад в доверието към всички институции, подхранван от непредсказуемите и невъобразими събития през 2014 г.", казва Ричард Еделман, президент и главен изпълнителен директор на компанията.

"Разпространението на вируса ебола в Западна Африка, изчезването на полет 370 на малайзийските авиолинии и двете последователни самолетни катастрофи, арестите на висши китайски правителствени служители, манипулирането на валутните курсове от шест световни банки и многобройните хакерски атаки, последната от които бе от страна на суверенна държава срещу "Сони Пикчърс", разклатиха доверието", коментира Ричард Еделман.

Липсата на доверие пречи на иновациите

Липсата на доверие в институциите затруднява приемането на технологичния напредък, показва проучването.

По-голямата част от анкетираните смятат, че нововъведенията се случват твърде бързо (51%), предизвикани са от алчност (54%) и стремеж към растеж на бизнеса (66%). По-малко от една четвърт  (24%) са на мнение, че иновациите се правят, за да стане светът по-добро място за живеене.

Над половината (55%) от анкетираните са на мнение, че бизнесът не прави достатъчно предварителни тестове на новите разработки.

"Темпът на развитие никога не е бил по-бърз, а технологиите са се превърнали в още по-значим фактор за успеха на бизнеса", казва Ричард Еделман. Според него иновациите би трябвало да увеличават доверието, но това не се случва.

"Да създаваш вече не е достатъчно. Необходим е нов договор между компанията и отделната личност, с който компаниите да гарантират, че иновациите са безопасни и се основават на независими изследвания, че носят ползи както за обществото, така и за индивида, и се ангажират със защитата на данните на клиента", посочва Еделман.

Проучването разкрива силна връзка между нивото на доверие в дадена страна и готовността ѝ за приемане на нововъведенията. Обединените арабски емирства, Индия и Индонезия - трите водещи страни в индекса на доверие, са най-отворени към иновациите.

От друга страна, няколко европейски държави, включително Германия, Франция и Испания, както и Япония и Корея, които са в дъното на индекса на доверие, са далеч по-малко отворени към технологичното развитие. Като цяло развиващите се пазари (65%) са по-отворени към иновациите, отколкото развитите (44%).
Доверието в нововъведенията зависи в коя област са

Нивата на доверие в иновациите се различават в зависимост от вида на нововъведенията. Доверието е по-високо, когато става дума за развитие на технологиите, финансовите услуги и здравеопазването, включително електронните и мобилни разплащания (69%) и устройствата за следене на личното здраве (59%).

На иновации, внедрени в секторите на енергетиката и храните, като хидравлично разбиване (47%) и генната модификация (32%), се гледа с много по-скептично око.

Доверието в определен сектор на промишлеността не гарантира такова при нововъведенията в него. Индустрията на храните и напитките е една от най-надеждните (67%), но едва 35% от анкетираните са убедени, че в нея може да се развие и приложи генното инженерство.

Доверието на гражданите при въвеждането на иновации би се повишило, ако резултатите от тестовете за изпитване на новите продукти са публично достъпни (80%), както и партньорствата с надеждни трети страни, включително академични институции (75%) и провеждането на текущи клинични/бета тестове (71%).

Доверието в бизнеса също надолу

Тази година бележи края на възстановяване на доверието в бизнеса, след като в над две трети от пазарите (14 страни) е под 50%. Това е най-ниският резултат от 2008 г.

Най-големите спадове са отбелязани в Канада (с 15 пункта до 47%), Германия (с 12 пункта до 45%), Австралия (с 11 пункта до 48%) и Сингапур (с 10 пункта до 61%).

Това е силно подчертано с намаляване на доверието в смятаната за непробиваема технологична индустрия. Въпреки че все още се ползва с най-високо доверие спрямо останалите индустрии, тя бележи спад в повечето страни за първи път.

Ниското доверие в изпълнителния директор като надежден говорител продължава за трета поредна година, с нива от 31% в развитите държави. В световен мащаб, изпълнителните директори (43%) и държавните служители (38%) продължават да бъдат най-малко достоверни източници на информация, изоставайки далеч зад академични или бизнес експерти (70%) или "човекът като мен" (63%). В развиващия се свят, достоверността на изпълнителния директор е с 30 пункта по-висок и достига 61%.

Онлайн търсачките предпочитани пред традиционните медии

Медиите като институция не се ползват с доверие в 60% от 27-те страни. За първи път онлайн търсачките са по-надежден източник на информация за новини с общ характер и информация (64%), отколкото традиционните медии (62%).

Доверието в неправителствените организации регистрира спад за втора поредна година, но остава на най-високо ниво спрямо бизнеса и правителството. В 19 от 27 страни, доверието в неправителствения сектор пада или остава на същото ниво от предходната година с драматични спадове във Великобритания (16 пункта) и Китай (12 пункта).

Близо две трети (63%) от анкетираните отказват да купуват продукти или услуги от компании, на които не вярват, а 58% ги критикуват пред приятел или колега. От друга страна, 80% избират да купуват продукти от компании, на които се доверяват, а 68% ги препоръчват на приятел.

По-голямата част от анкетираните (81%) вярват, че всяка компания може да предприеме конкретни действия, които да повишат печалбите ѝ, но и едновременно с това да подобрят икономическите и социални условия в общността, в която оперира. Три четвърти (75%) смятат, че една компания може да бъде по-печеливша, като намира начини за решаване на социални и обществени проблеми. 

Проучването

Еделман Тръст Барометър 2015 е петнадесетото поред годишно проучване на доверието. То е проведено онлайн в периода 13 октомври - 24 ноември 2014 г. под формата на 20-минутни онлайн интервюта с 27 000 случайно избрани хора между 25 и 64 години в 27 държави.

Всички представители на информираната публика имат завършено висше образование, доходът на домакинството им е в първата четвърт за тяхната възрастова група в страната им, четат или гледат бизнес и други новини минимум няколко пъти седмично, следят новините, свързани с обществените и политическите въпроси минимум няколко пъти в седмицата.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Мечо Пух
    #2

    Аз вярвам на Цеко Ската.

  2. анита хегерланд
    #1

    Доверието в институциите и бизнеса е много ниско заради кризата и липсата на еднозначно решение за излизане от нея. Иновациите обслужват конкурентността между сродни фирми. Колко от хората, които имат последно поколение телефони използват всичките му функции? Колко от децата ползват повече от "телефон/игра/музика"? Колко вида компютърни програми се използват в училище? В какво бива обучавано технологично съвременното поколение?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.