Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Духът на еспресото завладява все повече България

Хайвер, чипс, пуканки и коктейли с кафе навлизат на пазара, който у нас бележи ръст

6 коментара
Духът на еспресото завладява все повече България

Евтино, горчиво, в пластмасова чаша.

Тази устойчива представа за еспресото в България постепенно започва да отстъпва място на истинския дух на кафето с дълбокия му аромат, характерен за сортовете вкус и омайност. Потребителите у нас отварят все повече сетивата си за комбинации от качествени сортове арабика, различни начини за приготвяне на напитката, а защо не и за екстравагантности като кафеени студени коктейли, хайвер, пуканки и чипс.

Кафето отдавна не е просто напитка за събуждане. Превърнало се е в култура, а приготвянето му в изкуство с много жанрове, провокиращи иновации и разпростиращи влиянието му.

За миналата година потреблението на кафе в България е нараснало 3 процента като обем до 10 млн. кг и 7 на сто като стойност до 209 млн. лв. спрямо предходната година, обяви пред журналисти Паула Отиеро, ръководител маркетинг на световния производител "Лаваца" (Lavazza) за Източна Европа. "Това означава, че расте интересът към по-луксозните блендове и се повишава културата на консумацията на кафе", допълни тя.

Според представените данни, еспресото е предпочитаната кафеена напитка на българина, който приема средно по 2.2 чаши дневно или по 3.3 кг годишно. Четири процента от почитателите на кафе у нас го пият само вкъщи, 2 на сто - само в заведения, а 94% пият кафе както вкъщи, така и в офиса и в кафенетата, където най-често се взема късо черно еспресо, следвано от дълго черно еспресо и кафе с мляко.

На всеки обаче му се е случвало в заведение да попадне на еспресо, чийто вкус да не хареса. И това не се дължи само на личните предпочитания към горчивата робуста, към по-плътния вкус на арабиката или смесването на двата сорта кафе, а и на начина на приготвянето на напитката. Често хората си мислят, че няма нищо по-лесно от това да пуснеш еспресо от кафе машината – тя си мели дозата, барманът само трябва да натъпче кафето в ръкохватката, но това съвсем не е така.

Мирко Йорданов е дошъл от Италия, за да преподава на българските бармани и баристи

Постигането на перфектния вкус всъщност изисква по-сериозни познания – за сортовете, за печенето на зърната, за ползването на кафе машините и разпознаването на некачественото кафе. Украсата на еспресото или приготвянето на модерни разновидности на кафе- напитки с различни добавки и аромати, включително на безалкохолни коктейли на основата на еспресо, са допълнителна щипка настроение за потребителите, които търсят новите тенденции. Не без значение е и маниерът на сервиране.

Именно, за да може все повече кафенета да се доближат до високите стандарти, да разпръскват духа и културата на кафето, в София преди дни отвори врати обучителен център за бармани и баристи. Това е поредната кафе академия във веригата от 56 учебни центрове на "Лаваца" в цял свят. У нас той е разположен в специална оборудвано просторно, светло и приветливо помещение в сградата на компанията "Кока-Кола" в столичния квартал "Младост". Световният производителят на безалкохолни напитки е партньор на създателя и търговец на кафеени блендове в начинанието.

От безплатното обучение в центъра ще могат да се възползват всички бармани от заведенията, с които "Лаваца" има договори за доставка, обясни Светослав Атанасов, изпълнителен директор на "Кока-Кола ХБК България". Това е сериозна инвестиция от страна на компанията в тези курсове, тъй като само за една тренировка на двадесетина души за приготвяне на идеалното еспресо или капучино и възприемане на майсторлъка за най-модерните приложения на кафето отиват между 800 гр и 1 кг кафе.

"Лекциите" обаче ще може да бъдат посещавани и от обикновени потребители, които просто искат да научат повече за историята, сортовете, производството и приготвянето на кафето.

Курсовете в София ще се водят от Франческо Виарицо, мениджър на обучителните центрове на "Лаваца" по света. "Това, което правим, е училище за кафе от една страна, и съпреживяване на емоция – от друга", каза Виарицо пред журналисти при представянето на възможностите на обучителния център. "Ще акцентираме върху дизайна на напитките и иновативните технологии, които разкриват вкуса и аромата на кафето", допълни той.

Предлагат се и други, по-авангардни рецепти за приготвяне на пуканки, чипс и безалкохолни или алкохолни коктейли, които могат да заинтригуват потребителите.

Обучителният център развихря фантазията и за коктейли

"Хайверът ни има вкус на кафе, не се притеснявайте", пошегува се Паула Отиеро, а Виарицо демонстрира как се приготвят зрънцата кафеен хайвер, които могат да се използват за украса на торти, сладкиши или да се консумират на коктейли, сервирани в малки лъжички.

Изглежда лесно, докато Франческо налива по-гъсто приготвено еспресо в специален уред, от който с помощта на помпа се отронват капки кафе и падайки в съд с вода и добавка се образуват малки зрънца, които наистина на външен вид могат да бъдат сбъркани с черния хайвер. Виарицо разказва, че тази технология е била ползвана за дизайн на вечерята за тазгодишните кино награди Златен глобус.

Виарицо показва как се приготвя хайвер от кафе

Желирани кафеени смлени зрънца, изглеждащи като кехлибар с вкаменено вътре насекомо, са другият хит в кафе дизайна и със сигурност биха предизвикали фурор при сервиране в заведение. "Трябва да се задържат към небцето, за да се пукнат сами и да експлодира вкусът в цялата уста", съветва обучителят.

Кафееният кехлибар

Картофен солен чипс с полепнал върху него прах от изключително ситно смляно кафе се оказва неочаквано изумителна комбинация от вкусове, подходяща за коктейли, създадени на основата на еспресо.

По-традиционна добавка изглеждат карамелизираните пуканки също поръсени обилно с кафеен прах.

В момента младежите по света са полудели по т.нар. енерджи-тоник или е-тоник. Много бучки лед се заливат с тоник, но не напълно, после се добавя немного количество силно еспресо, разбърква се внимателно, добавят се парчета лайм или лимон и се украсява с мента. Ако се смеси вишнев сок с кафе и лед също се получава приятно разхлаждащо питие, а кока кола с еспресо, ментова напитка и свеж стрък мента всеки може да си приготви вкъщи.

Коктейлите не са сложни за приготвяне и в домашни условия, а с повече фантазия може да се създават и нови комбинации, още повече в търговската мрежа у нас се продават специални течни добавки с различни аромати, които са създадени за правенето на коктейли и много от тях могат да се използват и за кафеените, обясняват треньорите от обучителния център. Те си поставят за цел също така да провокират фантазията на барманите и те да се включат не просто в правенето на кафе, а в създаването на изкуство и наслада.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ImBlack
    #6

    Лаваца смени представителя си за България и сега се представлява от Кока-Кола България. Съответно заведенията, които до сега работеха със стария представител Софсток, продължават да си работят с него, а Лаваца има нужда от мощна реклама. Лично аз мразя фирми, на които 70% от цената на продукта им е реклама, а за кафето конкретно, качеството и рекламата винаги са в обратна пропорционалност. Пред шумно рекламираните марки предпочитам прясно изпечено и смляно 2/3 колумбийска арабика и 1/3 Индийска или индонезийска робуста. Черно с малко захар. Млякото и сметаната го правят на боза. "Хайвера" го правят с агар-агар, между другото.

  2. В и К
    #5
  3. Бати Геро
    #4

    По негативни хора не съм срещал , нищо не харесвате , дори и кафето , може би защото кафето е за хора със вкус , за разлика от вас

  4. борбътъ
    #3

    Аз си имам у нас еспресо машина. Меля си кафе, варя си еспресо, късо, дълго, двойно, единично. Пробвам редовно различни видове кафе. Само да си пека сурово кафе още не съм пробвал, но ако ми остане време да се занимавам, може и да опитам някой ден. Каквото и кафе да пие човек, има нужда от разнообразие от време на време.

  5. joro
    #2

    Не знаем духът на еспресото какво завладява, но духът на изгъ//зицата и тъоптията е повсевместен на всякъде в милата ни мамковина...Дебелаците как ли си пият кафето? Сигурно със салатка от кисело зеле...

  6. В и К
    #1

    Относно подобен "дух" считам че рекламата на Mc Donalds е много уместна: https://www.youtube.com/watch?v=Kra1eWAiKvE Не че бих купувал кафе от там, но човек не знае дали няма да закъса от повсеместната хипстърия наоколо.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.