Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Двойно по-голям данък на колите догодина за една трета от хората

Общините ще получат допълнително 35 млн. лв. от вдигането на налога

49 коментара
Снимка: БГНЕС

Най-бедните, които имат стари автомобили, ще бъдат натоварени догодина с двойно поскъпване на данъка за колата, ако предложените от правителството промени в Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ) бъдат одобрени от парламента. Причината е промяна на данъчните преференции за определяне на екологичността на колите.

В момента превозните средства с катализатор за улавяне на вредните газове ползват отстъпка от 50% от данъка. От 2014 г. обаче се предвижда данъчните облекчения да зависят от европейския сертификат за екология, с който разполагат по-новите автомобили. За двигатели до 74 киловата (100 конски сили), които отговарят на екологичните категории "Евро 3" и "Евро 4" отстъпката е 30% от данъка, а тези с "Евро 5" и "Евро 6" – 50%, предвиждат одобрените от правителството промени.

По данни на КАТ регистрираните у нас автомобили са над 3.3 млн., от които около една трета са с катализатор. Това означава, че около един милион собственици на автомобили ще плащат по-голям данък от догодина.

Очакваният ефект е събирането на около 30-35 млн. лв. допълнителни приходи за общините, каза зам.-министърът на финансите Людмила Петкова след заседанието на кабинета.

Замърсителят плаща най-много

Целта на промените е да се насърчи използването на екологичен транспорт, който замърсява по-малко въздуха, каза Людмила Петкова. Тя припомни, че България е поела ангажимент към Европейския съюз за намаляване на парниковите емисии с 20% до 2020 г.

Големият проблем за изпълнение на това изискване обаче идва от това, че собствениците на големите горивни инсталации не спазват изискванията да монтират пречиствателни съоръжения. Автомобилният трафик обаче също е виновен за повишението на парниковите емисии.

В мотивите на законопроекта като аргумент за промяната е посочено, че в момента няма как да се установи кой автомобил има катализатор и кой няма. И в момента леки коли, които се продават с катализатори, при регистрация в КАТ това се оспорва и данъкът в общината се определя като за автомобил без катализатор.

В предложените промени обаче не е изчистен въпросът кой ще удостоверява, че автомобилите имат съответния евросертификат, за да ползват планираната отстъпка, коментираха от местната власт. Презумпцията е, че всички автомобили произведени след януари 2000 г. имат сертификат "Евро 3" и "Евро 4", а тези пуснати на пазара след 2005 г. са с "Евро 5" и "Евро 6". На практика обаче това не е точно така, защото различните производители през различна година са изпълнили тези евроизисквания.

Сертификатът за екологичност се дава от производителя на автомобила и би трябвало да е отбелязан в талона на колата от КАТ. Проблемът е, че не във всички талони това е отбелязано, защото досега не е имало изрично изискване.

Така остава законодателна празнота как хората ще докажат екологичността на автомобила си, коментираха общинари пред Mediapool.

Те би трябвало да са доволни от промяната, защото ще им донесе повече приходи в бюджета, но някои кметове не са. Аргументите им са, че хората ще ги изкарат тях виновни за поскъпването на налога. "Ако искахме да вдигаме приходите от данъка върху автомобилите, и сега можеше да го направим, но не сме искали", коментира зам.-кмет на голяма община пред Mediapool.

Данъкът за 145 000 коли в София скача двойно

В София например данъкът за 145 хил. автомобила от общо 610 хил. скача двойно от 2014 г., ако промените влязат в сила. Още около 38 хил. автомобила, които имат сертификат "Евро 3" и "Евро 4" ще плащат с 20% повече спрямо тази година, показват още сметките на Столична община.

Не е ясно как изглежда картината в цялата страна, защото зам.-министърът на финансите Людмила Петкова не представи данни.

Справедливият модел за такса смет от 2015 г.

Определянето на такса смет според изхвърленото количество боклук остава за 2015 г., предвижда друга промяна в Закона за местните данъци и такси, съобщи тя.

За следващата година такса смет остава без промяна. От 2015 г. обаче ще се изчислява по нов начин, който ще е обвързан с количеството изхвърлен боклук, а не с данъчната оценка на имота или балансовата на активите на компаниите както е сега. Какъв ще е той не се знае, но по думите на Петкова задължение на общините е да го измислят.

Облекчението за първи дом за младите семейства остава

След като първоначално правителството предвиждаше да отпадне облекчението за първи дом за млади семейства, сега то остава и се разширява с чужденците, които получават доходи у нас. Това предвиждат одобрените промени в Закона за облагане на доходите на физическите лица от правителството, съобщи зам.-министърът на финансите.

Така семейства до 35 години ще продължат да ползват облекчение в доходния данък, ако изплащат ипотека за жилището, в което живеят, и то е единственото им. През 2012 г. от тази възможност са се възползвали 5437 семейства, като бюджета се е лишил от около 1.5-2 млн. лв., каза Петкова. По думите ѝ с разширяването на кръга на правоимащите спестената сума от доходния данък от младите ще достигне 3 млн. лв.

Текстът се разширява и с възможност за чужденци, работещи у нас, които са си купили жилище. Това се налага заради започната наказателна процедура от Еврокомисията срещу страната ни заради дискриминация. С промените правителството се надява процедурата да бъде прекратена.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

49 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #49

    А за тези коли,кой то имат катализатор,обаче колата била над 74кв какво правим с тях.

  2. Анонимен
    #48

    На какво основание ще ми вдигат данъка,Като колата ми,която е двайсетгодишна има емисии 1,82 видно от документ издаден при проверка м.9.2013 г.Аз харча пари да я подържам в състояние съгласно изискванията в момента.Ако ми вдигнат данъка одма спирам инвестициите на ww майната и на екологията.Според мен критерият трябва да бъде реалното замърсяване.

  3. Анонимен
    #47

    Трябва да му се смъкне кожицата на бедния,а богатите ще плащат два пъти по евтино.Същите говеда като герб са комунетата.Всички са за стадиона!

  4. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #46
  5. Анонимен
    #45

    Пладнешки обир се нарича това .На чиновниците не им стигат парите ,катализатора отсранява саждите и намаляват серните и азотни окиси, а не въглерония диоксид който предизвиква парниковия ефект

  6. Анонимен
    #44

    Като гонят еко норми ,нека да правят и намаление на коли с газ пропан и газ метан . Ама проблема е ,че ги боли сакса за екологията ,а се борят да напълнят хазната. Проблема е че ще горят пак бедните ............. както винаги

  7. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #43
  8. Анонимен
    #42

    Евро норми само при евро заплащане и стандарт !!!

  9. Анонимен
    #41

    Това ако го гласуват трябва всички да скочим и да излезем на улицата. Едва свързваме двата края, мнозинството от нас карат коли на 10-15 години, повечето са на газ и замърсяват въздуха минимално. Ако си мълчим и за това, значи сме роби. Тия в парламента са идиоти. Карат коли на по 3-4 години и въобще не им пука за избирателите.

  10. Анонимен
    #40

    В отговор на този, който казва, че една нова кола е 18-20 заплати нека първо да уточни за коя част на страната говори, после да провери с тези 18-20 заплати какво може да се купии в наши дни и пак да сравни с 30-40 заплати през "Комунизма"! Когато за лизингова кола се налага да дадеш половината си заплата, а с останалата половина не можеш да си платиш и една трета от сметките и то не защото харчиш много, тогава няма смисъл да говорим такива простотии в защита на това престъпно правителство. Аз съм

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.