Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Приключи третият опит за завод за коли в България

След социалистическото "Рено" и варненския "Роувър", сега и китайската "Велика стена" от Баховица е на път да фалира

14 коментара
Приключи третият опит за завод за коли в България

Приказката как най-големият китайски концерн за производството на автомобили "Great Wall" (Велика стена) ще атакува европейския пазар с производството на коли със завода си в ловешкото село Баховица приключи.

Основният инвеститор в предприятието – българската компания "Литекс моторс", е на път да фалира на петата година от откриването на предприятието, чиято лента преряза тогавашният премиер Бойко Борисов. Фирмата на Гриша Ганчев инвестира в начинанието 72 млн. лв. От тях 66 млн. лв. бяха кредити от фалиралата "Корпоративна търговска банка" (КТБ).

Ганчев спаси инвестицията си чрез прихващане на задълженията си към КТБ, но липсата на подкрепа от страна на китайския му партньор за налагане на марката на европейския пазар и проблемите с издаването на сертификати доведоха до неуспех на бизнес начинанието.

Това е третият провал за производство на автомобили в България, след опита на "Рено" по времето на социализма през 1970-те години и на британската "Роувър" през 1990-те години във Варна заедно с "Дару кар".  В същото време в България през последните години процъфтява индустрията за производство на части за автомобили, предимно електроника.

Искането за фалит

"Литекс моторс" са поискали откриване на производство по несъстоятелност от Софийския градски съд на 24 февруари 2017 г. Молбата е подадена от миноритарния акционер Илия Петров Терзиев, който държи 38.6% от капитала в "Литекс моторс" през дружеството "Терексим", става ясно от Търговския регистър.

Останалите 61.4% от капитала на "Литекс моторс" са собственост на "Уотърсий България", което е дъщерно дружество на офшорката "Уотърсий Лимитид", регистрирана на Британските Вирджински острови. Неин краен собственик е Данаил Ганчев – син на Гриша Ганчев.

Малко преди това на 3 февруари общото събрание на акционерите е взело решение за закриване на клона в Баховица, където се намира заводът за производство на автомобили.

На 1 март застрахователната компания "Булстрад Виена иншурънс груп", която е един от кредиторите на "Литекс моторс", също иска да бъде открито производство по несъстоятелност на дружеството, сочи деловодната система на Софийския градски съд.

По двете искови молби са образувани дела и предстои съдът да се произнесе по тях.

Любопитна подробност е, че "Литекс моторс" всъщност е наемател на завода в Баховица, а седалището ѝ, което до края на 2016 г. е било в Баховица, вече е в София.  Чий актив е заводът за автомобили не става ясно от документите в Търговския регистър.

Молбата за откриване на производство по несъстоятелност е подадена "с цел запазване на дружеството, интересите му и интересите на други негови кредитори, и по препоръка на юридическия екип на "Литекс моторс", се казва в официална позиция на компанията.

Поводът е, че на 17 февруари КТБ е подала втора по ред искова претенция към "Литекс моторс" за малко над 57 млн. лв.

"Искът е нормална защитна реакция и срещана практика при инвеститорите клас А. Делото не е в ход и производството не е стартирало, а "Литекс моторс" АД е нормално функционираща компания", се казва още в изявлението на дружеството.

Авантюрата "Баховица"

"Литекс моторс" беше основана през 2008 г. с цел да произвежда изцяло автомобили по лиценз на китайската компания "Great Wall". Идеята беше китайците да навлязат на европейския пазар от България. Те обаче не дадоха финансово рамо на начинанието, а единствено технологията за производството на колите. Така инвестицията дойде основно от КТБ, чийто мажоритарен акционер Цветан Василев отпусна два заема на Гриша Ганчев – инвестиционен и оборотен за общо 33 млн. евро. Самата КТБ първоначално държеше 8% от капитала.

През 2009 г. тогавашният премиер Сергей Станишев направи първа копка на бъдещия завод в Баховица Заводът е проектиран от настоящия главен архитект на София Здравко Здравков. Предприятието бе пуснато в експлоатация през февруари 2012 г.

При представянето му се говореше, че е с капацитет да произвежда по 50 000 автомобила годишно при работа на две смени, но реално са се произвеждали между 250 и 500 автомобила годишно.

За периода от 2012 до 2015 г. пък "Литекс моторс" са продали около 3500 коли с марката Great Wall, предимно на вътрешния пазар, като около една трета от тях са произведени в завода край Ловеч.

Основни купувачи са министерства, общини, ведомства и големи държавни и общински фирми. Сред тях са министерствата на вътрешните работи и на екологията, Столична община, ВиК дружества, "Мини Марица Изток" и "Булгартрансгаз". Частни фирми също са купували автомобили "Great Wall", като сред тях са строителната "Агромах", "Елаците мед", "Петрол Транс Експрес" и други, показват финансовите отчети на "Литекс моторс".

Въпреки подкрепата от държавата автомобилите made in Bulgaria не успяха да се наложат на българския пазар и заемат 14-позиция по пазарен дял с около 2% за 2015 г. "Литекс моторс" не успя да изгради силна дистрибуторска мрежа на българския пазар. Открити бяха 11 точки за продажби в различни градове и един тестдрайв център в София. Две трети от продажбите на автомобили през последните години минават през собственото звено на компанията "Ключови клиенти".

Експанзията на "Great Wall" в Европа също не беше сполучлива. "Литекс Моторс" не получи почти никаква подкрепа от китайците за налагане на бранда. Според финансовия отчет стратегията им е била да наложат марката първо в Източна Европа, а след това през Централна Европа да навлязат и в Западна Европа. Към момента обаче "Литекс моторс" продава продукцията си само на четири пазара - Италия, Македония, Сърбия и Румъния, и то незначителни количества – около 300 автомобила годишно.

Плановете на "Литекс моторс" са били в началото на 2017 г. да стъпят на полския пазар, а като нови хоризонти са посочени още Гърция, Хърватска, Унгария, Чехия, Словакия, Словения и по-близките балкански страни – Черна гора, Албания и Босна и Херцеговина, става ясно от финансовия отчет на компанията. Надявали са се и на продажби в Северна Африка.

Според експерти, освен неразпознаеваемостта на марката на българския и европейския пазар, други проблеми за налагането на автомобилите "Great Wall" са, че те са морално остарели, не отговарят на критериите за енергийна ефективност и отделяни вредни емисии, показателите им за безопасност са слаби.

Така в началото на 2016 г. "Литекс моторс" обяви, че заводът временно е спрял работа. Като причина беше посочено настройването на поточните линии за производството на нови модели и достатъчната складова наличност. Плановете бяха за налагането на луксозната марка на китайската компания - кросоувъра Haval Н2 и пикапа "Стийд" 6.

Работа на загуба

Въпреки че през годините "Литекс моторс" увеличава приходите си от продажби на автомобили и през 2015 г. те надхвърлят 57 млн. лв., за всичките тези години компанията не успява да излезе на печалба.

Единствената отчетена такава от 7.2 млн. лв. е през 2014 г., но тя не се дължи на основната дейност на дружеството, а на положителна разлика, получена при извършване на прихващания по договори за цесии в КТБ, е посочено във финансовия отчет на "Литекс моторс".

Така, воден от емоционалната си мечта за реиндустриализация на родния си край, Гриша Ганчев се препъна в начинанието. Според запознати през последната година той е водил преговори за продажба на предприятието, но след като не е успял с тази задача се е решил на стъпката да поиска обявяване на дружеството във фалит.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Tary
    #14

    Дааа, Гришата е очаквал китайските другари да наливат, да наливат пари и той да усвоява, да усвоява...Пък те му продали само технологията и не се ангажирали с продажбите. Нормален бизнесмен би се справил,задоволявайки с малко в началото. Но нашта родна мутричка свикнала да краде ДДС , да рекетира , да присвоява хич не се сеща как да върти нормален бизнес. Сигурно и обявяването на фалита е врътка за спасяване на едни пари. С адвокат като Татяна Дончева, която успешно протака делото за захарта , чакайте

  2. анита хегерланд
    #13

    Да продадат бизнеса, вместо да обявяват фалит.

  3. Кралев
    #12
  4. Кралев
    #11
  5. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #10
  6. Кралев
    #9
  7. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #8
  8. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #7
  9. joro
    #6

    "След социалистическото "Рено"..." То „социалистическото“ Рено си беше супер. Пострен беше голям завод в Ловеч, произвеждаха се Рено Дофин(в началото), Рено 8 и 10, Рено Алпин.За тези години супер колички. А ма съвеТцките другари не бяха съгласни, нЕмаше кой да купува и чака за Масквича...Та спряха Рено и запроизвеждаха москвич...

  10. pepe
    #5

    Поредния български "бизнесменин" затрил поредния "бизнес" от който нито разбира нещо, нито има капацитет да ръководи... Ммм, изненадка! :) Нема страшно обаче - докато има партийни касички и пари, които да се раздават на удобни "бизнесмени", ще има и такива фалити, ще има и пари, затрити в безплодни начинания. Ми нали някъде трябва да отидат парите от корупцията. представете си само ако тези пари правеха още повече пари - тогава щяха да са неспираеми. Така че - радвай се народе български, че "бизнесмените" са некадърни и само затриват парите. :)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.