Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Екотакси за тирове и автобуси плюс поскъпване за стари коли

ЕС дава 111 млн. лв. за подмяна на печките на твърдо гориво в 21 български града

7 коментара
Екотакси за тирове и автобуси плюс поскъпване за стари коли

За регистрация на тирове и автобуси вече също ще се плаща екотакса, каквато в момента собствениците на леки коли еднократно внасят в държавното екопредприятие за решаване на проблема с колата им като отпадък след като излезе от употреба. Екотаксата при вноса на стари леки автомобили пък ще се увеличи съществено, докато за електоромибилите няма да дължи нищо, а за новите до 5 години и хибридните автомобили няма да има промяна в сегашната цена. Това обяви министърът на екологията Нено Димов, който отчете изпълнението на оперативна програма "Околна среда" (ОПОС) пред журналисти в петък.

Промените са част от мерките, които кабинетът предприема в опит да реши проблема със замърсяването на въздуха.

Друга мярка предвижда със 111 млн. лв. да бъдат финансирани жителите на 21 града у нас да подменят печките си на твърдо гориво с по-екологично – климатици, газ, пелети, фотоволтаици и т.н., каза Нено Димов. По думите му целта на проекта е да бъдат постигнати устойчиви резултати за подобряване на качеството на въздуха.

България беше принудена да вземе мерки срещу мръсния въздух, след като беше осъдена от Европейската комисия. Битовото отопление с въглища и дърва, което е най-масовото, защото е най-евтиното, и транспортът са основните замърсители. В момента страната ни се опитва да убеди Брюксел, че работи за трайно решаване на проблема с мръсния въздух, за да не бъде осъдена да плаща и санкции.

Високи екотакси за старите коли

По тази причина целта е новите екотакси за автомобилите да станат факт преди срещата в Брюксел на 12 юни, на която ще бъде представен напредъкът на България в битката ѝ с мръсния въздух, стана ясно от думите на министъра на екологията.

Измененията в Наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктова такса в момента се съгласува между различните министерства и се очаква да бъде пуснат скоро за обществено обсъждане.

МОСВ предлага екотакса да се въведе и за автомобилите над 12 тона – тирове, камиони и автобуси, каза Нено Димов. В момента тези автомобили не плащат такса при първа регистрация. Ставките им ще бъдат диференцирани според вида и възрастта на автомобила над 12 тона.

Освен това екоминистерството предлага таксите, които се плащат при първа регистрация на леките коли над 5 години да се увеличат, за електромобилите да се премахнат, а за хибридите и новите коли до 5 години ще останат същите, каза Нено Димов.

В момента за електромобилите таксата е 102 лв., а колите с двигател с вътрешно горене над 10 години плащат 275 лв. Тези такси се дължат от собственика само при първоначалната регистрация на леката кола в страната, но не и при препродажба на автомобил, който вече има български номера.

Екоотопление с европари

Схемата за екоопление с европари предвижда общините да кандидатстват с проект пред ОПОС. Задължително условие е да имат работеща програма за качеството на атмосферния въздух.

МОСВ дава пълна свобода на местната власт сама да определи какви мерки ще финансира за решаване на проблема с мръсния въздух. Причината – не може да има общ подход, защото в София и Варна замърсителите са едни, а в Смолян и Димитровград например други, посочи Нено Димов. Той уточни, че общините трябва да предложат решенията след обществена дискусия сред местното население.

Сред допустимите за финансиране мерки могат да бъдат изграждане на инсталация за присъединяване на жилищен блок към централно топлоснабдяване, ако в съответния град има такова. Ще се финансира също присъединяването към газопреносната мрежа, ако има осигурено битово газоснабдяване, разясни Валерия Калчева, ръководител на Управляващия орган на ОПОС.

Допустими за подпомагане може да бъдат мерки като подмяна на печките за въглища и дърва с такива за отопление с пелети, или пък замяната им с климатици, които отговарят на висок енергиен клас, посочи още Калчева.

Това, което ще гледа МОСВ, за да одобри общинските проекти, е постигането на резултати – трайно намаляване на замърсяването с фини прахови частици, посочи Нено Димов.

По тази схема могат да кандидатстват 21 български града, в които има замърсяване на въздуха с финни прахови частици над нормата. Проблемът е, че само седем от тях имат действащи общински програми за качеството на атмосферния въздух, които изпълняват. Това са София, Монтана, Видин, Смолян, Димитровград, Бургас и Благоевград, каза Валерия Калчева.

По тази причина се предвижда да има две покани към общините. Едната ще бъде отворена в средата на лятото, а другата в началото на 2019 г. Очакванията са дотогава останалите общини да са приели програмите си за качество на атмосферния въздух и да ги изпълняват.

Миенето на улиците си остава добро пожелание

Една от мерките, които България беше поела пред ЕК с цел справяне със запрашаването в големите градове, беше редовното миене на улиците. За сега обаче това остава само едно добро пожелание, което не се спазва от местните власти, а МОСВ, което по закон трябва да контролира тази дейност, не го прави, стана ясно от обясненията на Нено Димов.

Министърът на екологията не можа да каже как местната власт изпълнява този поет ангажимент и дали има санкционирана община за неизпълнението му.

Дори европредседателството не се оказа достатъчно силен мотив улиците в София да бъдат измити поне веднъж след зимата. В широкия център на столицата все още има квартали, в които не са мити дори по веднъж през тази година. Всичко това се случва на фона на увеличения с близо 5 млн. лева бюджет за миене на улиците в столицата и заложеното на хартия миене четири пъти за цялата година. Общо предвидените средства за това са 51 млн. лв.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #7
  2. анита хегерланд
    #6

    На държавно ниво може да се реши въпроса за старите коли. Имам предвид високите нива на спестяванията на българите, мечтата им за нова кола и възможността за бартерна сделка или друг вид междудържавен търговски договор, с който да се внесе определено количество коли в ниския ценови клас и на изплащане. В Германия търговията върви по този начин.

  3. Jordan*
    #5

    Такси, такси! Чудят се по цял ден какви нови налози да измислят и как да увеличат старите такси! И да не мислите че ти е много грижа за въздуха, който ще дишате?!Единствено треперят за високите си заплати, които както разбрахме преди няколко дена достигали до 6-7 хиляди лева и за броя на чиновниците, които са им верни гласоподаватели!

  4. [email protected]
    #4
  5. olja501013
    #3

    "Това остава само едно добро пожелание, което не се спазва от местните власти, а МОСВ не ги контролира" А за някой все Сорос и чуждите фондации са виновени!!!!

  6. daskal
    #1

    В смисъл... ще купуваме на циг.аните климатици, ще им санираме апартаментите и ще им подменим дограмите? А предвидени ли са и пари за последващите сметки за ток? Щото като им дръпнат шалтера - те пак ще подпалят печката с гуми. Нали? Наистина ли не разбират, че хората масово са на твърдо гориво от сиромашия? Да, доста луди неща се случват. Но това е в топ три.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.