Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ЕС ще финансира жп линия от Адриатическо до Черно море през Македония и България

Брюксел декларира, че иска Западните Балкани в Европейския съюз

13 коментара
ЕС ще финансира жп линия от Адриатическо до Черно море през Македония и България

Европейският съюз декларира в сряда, че иска да приеме държавите от Западните Балкани и че като част от политиката си за приобщаване на тези държави се кани да инвестира милиард евро, в това число за финансиране на шест големи инфраструктурни проекта. Сред тях е изграждането на железопътната линия от коридор 8, която трябва да свърже Черно с Адриатическо море, минавайки през Македония.

В италианския град Триест в сряда се провежда Четвъртата среща на високо равнище за Западните Балкани (т. нар. Берлински процес) с участието на представители на шест балкански страни - Босна и Херцеговина, Сърбия, Черна гора, Косово, Македония, Албания, както и на страните членки на Европейския съюз, върховния представител на ЕС за общата външна политика сигурността Федерика Могерини и големи международни финансови институции като Европейската банка за възстановяване и развитие и Европейската инвестиционна банка. Във фокуса на срещата в Триест са транспортът и енергетиката.

За Италия замина и българският министър-председател Бойко Борисов, който по-късно ще участва в заключителната пленарна вечеря в рамките на срещата с личната покана на италианския министър-председател Паоло Джентилони. "Надявам се това да отбележи началото на един процес, който със съгласието на останалите партньори, ще доведе България до цялостно участие в бъдещите срещи на върха на Западните Балкани, предвид предстоящото поемане на ротационното председателство на Съвета на ЕС", е отбелязал италианският премиер в поканата си до Борисов.

На последното заседание на Съвета на ЕС в Брюксел българският министър-председател е потвърдил готовността на страната ни да участва със своята експертиза в дипломатическата инициатива. Приобщаването в ЕС на страните от Западните Балкани бе декларирано и сред приоритетните цели на предстоящото българско председателство на Европейския съвет.

Брюксел иска държавите от Западните Балкани да станат членки на ЕС

Брюксел иска държавите от Западните Балкани да станат членки на Европейския съюз, а една от главните причини е младите хора да останат в своите държави и да не ги напускат, заяви в Триест европейският комисар за разширяването Йоханес Хан.

Говорейки на срещата на върха на лидерите на западнобалканската шесторка, Хан каза, че това би намалило напрежението от миналото. Задача на политиката е да осигури рамки, докато отговорността за икономическото свързване е на бизнес общността.

Хан добави, че обменът между ЕС и държавите от региона е бил 44 милиарда евро за изминалите десет години. Тук сме, за да видим какво е направено досега в рамките Берлинския процес, както и да утвърдим бъдещите задачи. Това, върху което трябва да работим, е младите хора да останат в региона. Това е начин да се свали напрежението от миналото и да се създадат условия за оставането на младите хора, каза Хан.

ЖП линия от Адриатическо до Черно море

Еврокомисарят за разширяването Йоханес Хан потвърди в сряда, че изграждането на транспортен коридор номер 8 е част от проектите, които ЕС ще финансира в Македония. ЕС ще финансира изграждането на железопътната линия от коридор 8, която трябва да свърже Черно с Адриатическо море, минавайки през Македония. Изграждането на железопътната линия, за която македонските политици говорят още от деветдесетте години, винаги е било представяно като приоритет, но до днес тя остава нереализирана.

В интервю за Дойче вече преди началото на срещата на върха ЕС - Западни Балкани в Триест Хан заяви, че ЕС ще предложи финансиране на шест транспортни проекта - една част ще отидат за магистрали, а друга част за железопътни линии.

Един от железопътните проекти е прочутият коридор 8, който трябва да изгради връзка Изток-Запад от България през Македония и до Албания, заяви Хан за Дойче веле.

На срещата в Триест Брюксел ще представи новия амбициозен план за Западните Балкани, който се фокусира върху два сегмента -"инфраструктура и хора", заяви високопоставен европейски дипломат.

В сферата на инфраструктурата ЕС планира да привлече международни финансови институции чрез финансиране на грантове за Западните Балкани. Фокусът ще бъде върху транспора и енергетиката. Целта е да се формира пазар от 20 милиона потребители, който да допринесе за по-бързо развитие на региона, както и за сближаването на страните от региона и приближаването им към ЕС.

В Брюксел отхвърлят намеците и критиките, че по този начин се формира някаква нова Югославия и твърдят, че това изобщо не е целта, а като пример за регионално свързване посочват балтийските страни.

Пазар от 20 милиона души е много атрактивен, а сътрудничеството на регионално ниво ще помогне на страните да бъдат по-конкурентни в самия ЕС, когато станат част от него. Най-важната цел на ЕС е сега да се убедят страните от Западните Балкани, че са част от нас, че са част от семейството, заяви високопоставен европейски дипломат, цитиран от Дойче веле.

ЕС иска да инвестира един милиард евро в Западните Балкани

Европейският съюз желае в следващите няколко години да инвестира около един милиард евро в страните от Западните Балкани, заяви Хан в интервюто за германската медия, цитирано от Танюг.

Хан съобщи, че на срещата ще бъде подписано споразумение за транспорта, което означава, че Западните Балкани ще бъдат обвързани с транспортното законодателство на ЕС.

"Ще договорим редица проекти в областта на транспорта и енергетиката на обща стойност около 200 милиона евро, което в края на краищата ще активира общи инвестиции в размер около 540 милиона евро", каза Хан.

Еврокомисарят отбеляза, че това са добри новини, но когато става дума за Западните Балкани, винаги съществува проблемът със стриктното изпълнение на договореното. Той подчерта също, че в региона са нужни стабилност и силни демократични структури.

"Когато хората не могат свободно да действат и да изразяват мнението си, те никога няма да могат да развият онези възможности, които правят Европа единна. Никой няма да инвестира парите си, ако не може да разчита, че правосъдието функционира", заяви еврокомисарят.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. АлександърНиколов
    #13

    Най-после жп линията София-Скопие ще бъде завършена под натиска на ЕС. Тези 42 км от Страцин до БГ границата които Крал Милан, Крал Александър, Тито и сърбоманите в Скопие днес упорито отказваха да построят с цел отчуждаването на Скопие от София и сърбизирането на населението във Вардарска Македония, наречена още "Jужна Србиja" от српските националисти след 1913г. БГ управляващите от 1944 до днес, както и тези в Скопие са по дефиниция български национални предатели.

  2. Четох една статия в РИА: \\\"....остана ни само Сърбия\\\".Албания без да е член на ЕС, подкрепи санкциите срещу русия и тя е в ответните.

  3. brambar
    #11
  4. Знайко
    #10
  5. Пеперлиев
    #9
  6. milan
    #8

    Преди няколко дена Вучич се самопредложи да оглави единен пазар на страните от Западните Балкани,но последва бърз и категоричен отказ от страна на Черна гора.Наскоро тя стана найновата членка на НАТО,а Белград заяви,че западната ни съседка няма никакво намерение да членува там.Сърбия усилено лобира за икономически блок с бившите югорепублики,защото просто е свикнала да ги командва,във всяка една област.Няма оптимистични прогнози за това икономическо обединение на територията,на Западните Балкани,освен тази,че по този начин,ЕС ще намери повод,да не се разширява в близкото десетилетие.

  7. Васил Антонов
    #7

    Дано да стане. Страхотен шут по дългогодишната политика на Русия чрез Сърбия и Гърция срещу България. България на 3 морета...

  8. lubo
    #6
  9. Това в замяна на какво? На българско признаване на несъществуващия майедонски Язик? Или на подписване на таен договор с македония, включващ незнайно кави остъпки!

  10. Пеперлиев
    #4

    Разширяването на транспортните връзки в Европа ще спомогне и за разширяване на икономическите такива, както и увеличаване общуването и взаиморазбирателството между отделните народи на континента.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.