Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Фантом блокира въвеждането на пътната тол-система

След като загуби първата жалба, "Мархинженеринг" пусна втора за оптичната мрежа

1 коментар
Фантом блокира въвеждането на пътната тол-система

Планираното на 2017 г. въвеждане на платеното преминаване по магистралите за тежките автомобили над 3.5 тона няма да се случи.

Причината е във фирма "Мархинженеринг", която за втори път блокира провеждането на търга за избор на изпълнител на тол-системата. Всички опити на Mediapool да открие собственика на компанията Георги Божков се оказаха неуспешни.

Пускането на тол-системата ще засегне много интереси и най-вече на тези, които пътуват почти безплатно по пътищата ни, коментира шефът на пътната агенция Лазар Лазаров, след първата жалба на "Мархинженеринг".

Кабинетът реши България сама да изгради тол система за тежките автомобили над 3.5 тона и да въведе електронни винетки, а не да купува готов софтуер, за който да плаща всяка година поддръжка. За това подозренията са, че се прави опит да се провали търгът по тази причина.

Другата хипотеза е, че зад жалбоподателя стоят големи транспортни компании, които ще трябва да плащат по-скъпо за преминаването по пътищата.

Прогнозите бяха след въвеждането на тол-таксите приходите от ползването на пътищата да нараснат четворно – от сегашните 200 млн. лв. на 800 млн. - 1 млрд. лв.

Последиците от втората жалба са отлагане на въвеждането на системата. Реално това вече може да се случи най-рано през 2019 г., заради срока за изпълнение на поръчката.

Новите възражения

"Мархинженеринг" е пуснала втора жалба в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) срещу обявената от пътната агенция поръчка за избор на изпълнител на т.нар. тол система за 200 млн. лв.

В първата жалба Георги Божков оспорваше търга, защото от поръчката не ставало ясно дали изпълнителят трябва да купи бордовите устройства за автомобилите. Жалбата беше отхвърлена първо от КЗК, а след това и от Върховния административен съд като неоснователна.

Сега във втората жалба Божков има възражения по изграждането на оптичната мрежа.

"Мархинженеринг" е поискала и по втората жалба да бъде наложено временно спиране на търга, докато КЗК се произнесе по случая.

Това вече е направено и търгът е временно спрян, казаха от пътната агенция пред Mediapool.

Търгът за изграждането на тол-системата за 200 млн. лв. беше обявен на 5 април 2016 г.

Целта на регионалното министерство беше да се въведе по-справедлив начин за заплащане по пътищата и най-големите замърсители и нарушители – тежките камиони, да плащат най-много. Предвиждаше се сегашните винетки да бъдат заменени с такса за изминато разстояние за камионите над 3.5 тона. Маршрутът им трябваше да се засича чрез бордови устройства.

Намеренията бяха избраният изпълнител да достави софтуер и апаратура за новата система - камери, радари, датчици за контрол, устройства за установяване категорията на автомобила, пунктове за плащане, устройства за проверка на таксите, бордови устройства за камионите. Системата трябва да предлага различни опции за плащане - онлайн, чрез приложение, на гише, през ПОС-терминал и др.

Заложено е изпълнението да стане за 19 месеца, като монтажът, въвеждането в експлоатация, тестовете и обучението ще отнемат 12 месеца.

За леките коли оставаха винетките, но не сегашните лепящи се стикери, а електронни.

През май търгът беше спрян заради първата жалба на "Мархинженеринг". След като тя падна в съда, пътната агенция удължи срока за подаване на офертите с близо три месеца – до 11 август.

Сега разглеждането на новата жалба също ще наложи удължаването на сроковете за подаване на оферти. Това със сигурност означава, че до края на годината едва ли ще има избран изпълнител.

Така въвеждането на тол системата се отива в най-добрия случай за 2019 г.

Мистериозният жалбоподател

Жалбоподателят "Мархинженеринг" е строителна фирма със скромни обороти. Регистрирана е на 20 февруари 2003 г. от Александър Христов Пешев и дъщеря му Маргарита, която днес е вече арх. Трендафилова, показва справка в Търговския регистър.

През юли 2015 г. те прехвърлят компанията на Александър Радев Илиев, който живее в столичния квартал "Обеля 2".

Месец по-късно – на 10 август 2015 г. той прехвърля дружеството на Георги Георгиев Божков и седалището на компанията става на ул."Суходол" 3, но адресът за кореспонденция на фирмата остава в жк."Младост 1" бл.17, вх.Б, ет. 2. На същия адрес има регистрирани други фирми на Александър Пешев – първоначалния собственик на дружеството.

Георги Божков е едноличен собственик на още две фирми, които се занимават с търговията. Едната е "Рединг 7" отново с регистрация в София на ул.Суходол 3, а другата е "Лайм Пловдив" - регистрирана в Пазарджик на ул. "Цар Асен" 30, показва справка в Търговския регистър.

От последния финансов отчет на "Мархинженеринг" за 2014 г. става ясно, че капиталът ѝ е 5000 лв. и има неразпределена печалба от 14 хил. лв. Предметът ѝ на дейност е "общо строителство". За участие в търга се изисква опит при изграждането на електронни системи за следене на трафика и събиране на такси, както и достъп до 100 млн. лева финансов ресурс.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Калико Джо
    #1

    Трябва да си ненормален да не ти е ясно че зад оплакванията на човека от блок 17 на Младост 1 стоят други много по-солидни интереси. Кой иска у нас да плаща като може да минава безплатно.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.