Фейсбук стартира журналистически проект в опит да реши проблема с фалшивите новини

19:56 | 11 януари 2017 | 0 коментара

Фейсбук съобщи, че стартира журналистически проект - The Facebook Journalism Project – в усилието си да стане по-добро място за журналистика и в отговор на засилващите се критики за ролята си в разпространението на фалшиви новини.

 

Най-голямата социална мрежа в света демонстрира желание да се ангажира с отговорната журналистика, като планира да изгради по-тесни връзки с новинарски издания. Освен това компанията ще подкрепи кампания за образоване на потребителите как да различават изфабрикуваните от реалните новини. Фейсбук възнамерява също така да тества нови бизнес модели за производство на новинарско съдържание, като насърчава местните новини и независими медии.

 

Социалната мрежа иска да помогне на потребителите си да откриват новинарски източници, на които може да се има доверие, като в същото време се бори с разпространението на фалшиви новини на сайта си.

 

Проектът ще стартира в следващите седмици в партньорство с няколко големи медийни издателства в САЩ и Европа.

 

Този ход на компанията е най-явното й досега признание за това, че носи някаква отговорност за потреблението на медиите и масовото им разпространение. Главният изпълнителен директор на Фейсбук Марк Зукърбърг по-рано заяви, че разглежда Фейсбук като технологична компания, но през последните 18 месеца социалната мрежа е изправена пред редица въпроси за това как съдържанието, което разпространява на сайта си, влияе на нейните 1.8 милиарда потребители.

 

Президентските избори в САЩ през ноември показаха наяве как фалшиви новини се разпространяват скоростно на платформата на Фейсбук. Все по-големи са опасенията, че социалната мрежа създава филтриран балон, в който хората виждат своите собствени гледни точки, отразени обратно към тях.

 

Журналистическият проект е нещо като оферта за мир, отправена от Фейсбук към редакциите, които споделят свои публикации в социалната мрежа.

Новинарските издания са двойствено настроени спрямо Фейсбук, тъй като все повече разчитат на тази платформа за разпространение на съдържанието си, но са все по-притеснени, че зависят толкова много от една медия, за да стигнат до аудиторията си.

Фейсбук освен това често сменя алгоритъма, чрез който може да засили или препъне трафика на новинарските издания, а оттам и на приходите им.

Фейсбук е отчасти отговорна и за катаклизми в рекламната индустрия, тъй като парите, предназначени за онлайн реклама, сега се харчат най-вече за Фейсбук и Гутъл, вместо да отиват директно при издателите. Почти целият ръст на дигиталния рекламен пазар в САЩ през първата половина на 2016 г. е осъществен от Фейсбук и Гугъл, отбелязва "Ню Йорк таймс", като се позовава на официални данни.
 

Ние знаем, че нашата компания цени споделянето и обсъждането на идеи и новини и като част от нашета дейност, ние сме загрижени в голяма степен да гарантираме процъфтяването на екосистема от здрави новини и журналистика, заяви в сряда Фиджи Саймо, един от директорите във Фейсбук.

 

Социалната мрежа планира да работи с журналистически издания, за да достигне до нови абонати и предвижда партньорство с различни редакции – "Вашингтон поуст", "Вокс", "Фокс нюз" в САЩ, с германския таблоид "Билд", с испанския "Ел Паис", и т.н. , в търсене на начин да предостави повече новини на техните читатели.

 

Фейсбук е в начален етап на работа с местни медии, които определя като "стартова точка за голямата журналистика.

 

Социалната мрежа освен това засилва ангажимента си към мрежата First Draft Partner – общност, който проверява автентичността на свидетелски видеозаписи или снимки, публикувани в медиите.

 

Фейсбук ще финансира серия от рекламни образователни материали по проект за новинарска грамотност, за да помогне на потребителите да мислят за източници на новините, от които се информират.

 

Фейсбук продължава да настоява, че е повече технологична компания, отколкото медийна организация, натоварена да взима редакционни решения. До момента компанията се опитваше да намери технологични решения за справяне с проблема с фалшивите новини, като тестово се пробва възможността за независима проверка на новини, отбелязани с флагче като фалшиви.

Още по темата
Още от I.T.