Ти си това, което четеш

Играчите в конкурса за изтребители остават същите, но с нови модели

Военното министерство иска да купува части от Русия за старите МиГ-ове и да ги ремонтира у нас
Никола Лалов | 12:58 | 18 октомври 2017 | 8 коментара

Правителството ще поиска и оферти за нови изтребители Ф 16 и "Юрофайтър", които да се конкурират с предложението за новите шведски машини "Грипен", съобщи военният министър Красимир Каракачанов в сряда.

От думите му стана ясно, че няма да се търсят оферти от други страни и фирми.

"Към досега подадените три оферти ще се даде възможност и на тримата участници да предложат и за нов самолет", каза Каракачанов пред БНТ.

Досега бяха събрани оферти само за нови изтребители "Грипен" и за втора ръка Ф 16 и "Юрофайтър". Проектът обаче в момента се преработва в Министерството на отбраната, след като парламентарната проверка установи нередности в подготовката му, довели до елиминирането на офертата на САЩ и Португалия за изтребители втора ръка Ф 16.

Каракачанов коментира в петък, че държи да бъдат закупени чисто нови самолети, но според експерти новите машини "Юрофайтър" не влизат във финансовата рамка на проекта от 1.5 млрд. лева, а и Италия не разполага с нови машини. Според източници на Меdiapool САЩ и "Локхийд Мартин" имат готовност да отговорят на изискването за нови машини. По време на парламентарната проверка стана ясно, че е имало предложение от неназована държава за нови самолети, което щяло да се впише във финансовата рамка от 1.5 млрд. лв, но то не е било взето предвид. Тази оферта обаче е засекретена.

Първоначално управляващите допускаха в проекта да бъдат включени и други доставчици, като Франция с машините "Рафал" например, но в крайна сметка реалният избор отново ще бъде между "Грипен" и Ф - 16.

"Аз вярвам, че ако България ще купува самолети, те трябва да са нови", каза Каракачанов и допълни, че разговорите около бъдещата сделка ще се водят на правителствено ниво.

"Ние имаме самолети които имат още 15 години, на нас ни трябват самолети с перспектива 30-40 години", каза Каракачанов.

Засега обаче няма никакви ясни срокове кога ще започнат преговори за новите изтребители и кога може да бъде сключена сделката, която трябва да бъде одобрена и от парламента.

Започват поръчките към Русия

Каракачанов потвърди отново, че на първо време ще продължи да се разчита на съветските изтребители МиГ 29. За поддръжката ще се разчита на руската корпорация РСМ МиГ, от която ще се закупуват всички резервни части без посредници.

Според Каракачанов ремонтите ще се правят в България.

България настоява изтребителите да бъдат ремонтирани в наскоро национализирания завод Авионамс, но засега не е ясно дали той разполага с нужното оборудване за това.

Открит е и въпросът дали заводът ще получи лиценз от руснаците, за да извършва подобни услуги.

Освен ремонтите на МиГ 29, военното министерство планира да инвестира и в изтребителите Су 25, самолетите АН 30, зенитните комплекси и радиолокационните станции.

Ремонтът на всичките 15 изтребители МиГ 29, които имат жизнен цикъл до 2029-2030 г., ще изисква сериозни финансови средства, които поставят под съмнение волята на правителството да завърши проекта за придобиването на нови машини, съвместими със стандартите на НАТО.

Как се стигна до тук и какво следва?

До сегашната ситуация се стигна след като парламентът реши, че проектът за закупуване на нови изтребители е бил компрометиран и препоръча да бъдат събрани отново оферти.

В същото време обаче парламентът поиска да се придвижат паралелно и трите големи проекта от модернизацията на армията – за изтребители, кораби и нови бронирани машини. Това ще изисква много сериозни разчети, тъй като общата сума ще надхвърли 3.2 млрд. лева.

Тази развръзка бе очаквана и ще доведе до това, че неправилно отстранените от процедурата американски изтребители Ф-16 се връщат в състезанието. Рискът обаче е, че превъоръжаването на българските ВВС ще се забави неизвестно докога. През това време основните финансови потоци на българската бойна авиация ще се движат към Русия.

Планът на правителството е новото оборудване и въоръжение да се плаща разсрочено за дълги години, но според експерти страната ни трудно може да се справи с три толкова мащабни поръчки и то едновременно.

Още по темата
Още от България

Трябва ли правителството да разреши строителството на втора "кабинка" в Банско?