Ти си това, което четеш

Има политически консенсус за смяната на ВСС

Пълната несъстоятелност на "правителството на съдебната власт" вече е проблем и за Брюксел
Красен Николов | 14:33 | 09 декември 2014 | 13 коментара

Висшият съдебен съвет, сн. БГНЕС

Съставът на Висшия съдебен съвет (ВСС) най-вероятно ще бъде предсрочно подменен, въпреки първоначалните нагласи, че макар и компрометиран, съветът би  трябвало да изкара мандата си. Последните скандали около случайното разпределение на делата и липсата на всякаква реакция спрямо действията на ръководството на Софийския градски съд обаче са убедили управляващите, че планираните реформи в съдебната власт е необходимо да се съчетаят с избора на нов ВСС още през лятото, научи Mediapool от свои източници в Народното събрание, изпълнителната власт и магистратурата. Според тях решението вече е съгласувано неофициално с премиера Бойко Борисов.

Европейската комисия няма да заеме официална позиция по въпроса, но френският посланик Ксавие дьо Кабан вече вдигна топката на европейско ниво и от българските власти се очакват радикални мерки. Според преобладаващото мнение в средите на управляващите, съдебната реформа няма как да продължи с този състав на ВСС.

По информация на Mediapool смяната на кадровиците на Темида е въпрос, който занимава нова власт още с избирането на правителството. Първоначалната позиция на правосъдното министерство бе, че ВСС не трябва да бъде сменян, защото би могъл да бъде убеден да съдейства за реформите. Реформаторският блок, който е младши коалиционен партньор в кабинета, натискаше за смяна, а ГЕРБ предпочиташе да се изчака докладът на Брюксел. Преди ден лидерът на ДСБ Радан Кънев публично поиска оставките на членовете на ВСС.

Демонстрираната пасивност от мнозинството в съвета при скандала със случайното разпределение на делото "КТБ" е довела до консолидиране на позициите в правителството и парламентарното мнозинство, твърдят източниците на Mediapool. Призивите към ВСС да се търси отговорност от ръководството на градския съд удариха на камък, което пък бе отчетено в Брюксел като пореден сигнал за неадекватност на системата. Избухналият веднага след това скандал със съдия Румяна Ченалова дойде като потвърждение, че положението е неспасяемо.

Другият голям фактор бе поведението на мнозинството във ВСС при избора на временен председател на Върховния касационен съд (ВКС). Въпреки законовите изисквания бе наложена Таня Райковска, която бе фаворит на повечето членове на съвета и за постоянен председател. Скандалите в съвета ще намерят място в доклада на Брюксел, а България е на крачка да бъде отделена от Румъния в механизма за сътрудничество и проверка. Това би означавало, че Букурещ ще получи писта за приемане в Шенген, а София – не. Това ще е голям удар за българските власти.

Определянето на състава на ВСС е един от малкото легитимни инструменти, с които разполагат политиците по отношение на независимата съдебна власт. Досега той е използван със зле прикрити, а понякога и съвсем неприкрити лобистки цели, а практиката на предсрочно прекратяване на мандата е добре познат ход за прокарване на интересите на актуалната политическа конюнктура. Това бяха и мотивите на правосъдния министър да е въздържан в позицията си за смяна на ВСС, но проблемът е, че самият ВСС доказа своята пълна несъстоятелност и не остави друг избор на политиците, освен да прибегнат до смяната му.

Както научи Mediapool, това развитие среща подкрепа в голяма част от магистратските среди.

Кадровите промени по върховете на съдебната власт трябва да се случат при предстоящите  промени в Закона за съдебната власт. През пролетта Министерството на правосъдието ще внесе законопроект за разделянето на ВСС на две колегии – съдийска и прокурорска. Заедно със структурните промени в съвета ще бъдат предложени и персонални.

От формална гледна точка това би улеснило значително Народното събрание. Парламентът има 11 свои представители във ВСС. Ако бъде взето решение те да не бъдат подменяни с нови, депутатите ще трябва да гласуват кой от сегашните членове в коя колегия да бъде включен. Процедура за това обаче няма. Задачата става още по-трудна предвид факта, че шестима от сегашните са съдии, има един прокурор и един следовател. Така съдийската колегия в съвета ще стане много по-голяма. Отделно има двама адвокати и един бивш депутат, за които не е ясно в коя колегия ще бъдат включени.

Много по-лесно за депутатите е да се проведе нов избор, а профилът на новите членове да се съобрази с новата структура на ВСС. На свой ред магистратите ще получат за първи път право чрез пряк избор да изберат своите представители във ВСС. Съдиите имат право на шестима, а прокурорите и следователите ще избират петима. Това би предоставило възможност за създаване на много по-демократично съставени колегии.

Най-голямата пречка е възможността планираните промени да бъдат атакувани пред Конституционния съд. ДПС има най-голяма полза от запазване на статуквото в този Висшия съдебен съвет, защото шансовете му да излъчи представители в новия са силно ограничени.

БСП и сега няма влияние в управляващото мнозинство в съвета. Въпреки това пред социалистите остава висящ въпросът дали да атакуват реформата или да се солидаризират с нея. Пробен камък ще бъде поведението на БСП при предстоящата процедура за избор на главен съдебен инспектор.

Още по темата
Още от България

Съгласни ли сте с оценката, че "синдикатите са вредни за България", защото "пречат за развитието на икономиката“, а оттам - и в социалната сфера?