Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ИПИ: 60-70% от стоките в търговските вериги са български

Изследване за видимите и невидимите ефекти от навлизането на модерната търговия противопоставя факти срещу митове

15 коментара
ИПИ: 60-70% от стоките в търговските вериги са български

Стоките от български доставчици съставляват приблизително 60-70 на сто от общия обем на изделията, продавани в магазините на търговските вериги. Това показва изследване на Института за пазарна икономика, озаглавено "Видимите и невидимите ефекти от навлизането на модерната търговия в България: факти срещу митове". На сайт на института може да се види и пълния текст на изследването. Ето основните моменти в него.

Целта на изследването е да подложи на проверка редица популярни твърдения за модерната търговия в България. Твърдения, които често стават основание за политически действия и дори законодателни инициативи срещу модерните търговски формати.

Прегледът на тенденциите в сектора сочи, че той става все по-конкурентен – фирмите в него и техните пазарни дялове бързо се менят. Днес модерната търговия предлага на клиентите си достъп до магазини от всички ценови сегменти – хипермаркети, супермаркети, дискаунтъри и кеш-енд-кери формати.

През последното десетилетие броят на обектите и оборотът на фирмите за модерна търговия в България расте. Въпреки това тази тенденция няма почти никакъв ефект върху традиционната търговия.

Оборотите в традиционната търговия остават де факто непроменени между 2012 и 2015 г., а при специализираните магазини дори се наблюдава ръст. През 2015 г. делът на фирмите с над 250 заети (които до голяма степен се припокриват с модерните търговски формати) в търговията на дребно е 26%. Останалата част от пазара продължава да се държи от фирмите в традиционната търговия.

Модерната търговия и местните производители

Често срещана теза е, че навлизането на модерните формати вреди на местните производители, тъй като веригите предлагат предимно вносни стоки. Стоките от български доставчици обаче съставляват приблизително 60-70% от общия обем на стоките, продавани в магазините на търговските вериги.

Повечето модерни търговски формати изграждат дългосрочни отношения с местни доставчици – фермери, млеко- и месопреработватели и др., като им помагат да внедрят европейски и международни стандарти и да излязат на външния пазар.

По този начин положителните ефекти върху българските производители от работата им с модерните търговски формати се простират далеч отвъд пласмента – съкращаване на веригите на предлагане чрез елиминиране на прекупвачите, повишаване на конкурентоспособността, въвеждане на високи стандарти за качество и директни инвестиции в производство.

Инвестициите

Търговските вериги извършват сериозни инвестиции в страната – към края на 2015 г. преките чуждестранни инвестиции в търговията на дребно са 2,6 милиарда лева или 5,8% от общите ПЧИ с натрупване към този момент.

От значение е и влиянието на модерната търговия по линия на изсветляване на икономиката – големите търговски вериги помагат за повишаването на събираемостта на данъците, деклариране на сделките с бързооборотни стоки и спазване на трудовото и осигурителното право. По приблизителни оценки, за 2015 г. те са внесли ДДС на стойност около 1,4 милиарда лева и данъци върху труда на стойност около 170 милиона лева.

Ефектът върху малките магазини

Един от митовете около модерните търговски формати е този за масовите фалити на малки магазини и загуба на работни места. Всъщност статистиката показва, че между 2005 и 2015 г. заетите в търговията на дребно нарастват с около 12%. Този ръст показва, че навлизането на модерните търговски формати на практика води до нетно увеличение на заетостта в сектора.

Освен това търговските вериги предлагат чувствително по-високи заплати на своите служители – средната брутната месечна заплата в тях е била 976 лева през 2015 г. или над два пъти по-висока от тази в най-малките фирми с до 9 заети (449 лева). Трудът в най-големите фирми в сектора е и много по-производителен – ако средната годишна добавена стойност на един служител при тях е 22,2 хиляди лева, то при малките фирми тя е едва 5,1 хиляди лева.

Ефектът за потребителите

Разпространението на модерната търговия се отразява положително и на потребителския избор. Различните модерни формати предлагат между 2 000 и 20 000 артикула, което е непостижимо за по-малките магазини. Методите им за сертифициране и контрол, както и насрещните изисквания към доставчиците повишават качеството на продукцията, предлагана на крайния потребител.

Не на последно място, търговските вериги влияят и на социалната среда в страната. Част от тях предлагат курсове и специализации и участват в пилотни програми за дуално образование. От значение е и обвързването им с различни каузи – от опазването на околната среда и културното наследство, през различни програми за дарителство до финансиране на инициативи на гражданското общество.

Модерната търговия носи икономически ползи за страната

В по-общ план, анализът сочи, че навлизането и разширяването на дейността на веригите за модерна търговия има благоприятен ефект върху икономиката на страната като цяло.

Секторът изсветлява и привлича значителни инвестиции, работещите в него се увеличават и се радват на все по-високи доходи, а потребителите получават по-голям избор на стоки и насрещна гаранция за качество.

Навлизането на модерните търговски формати спомага и за развитието на местното производство, тъй като предлага на практика огромен пазар за своите доставчици, като в същото време ги насърчава да внедряват международни стандарти и да стават все по-конкурентни.

Изследването показва, че периодичните атаки към модерните търговски формати не се базират на факти, а по-скоро обслужват частни интереси и целят да донесат краткосрочни политически ползи на своите глашатаи.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. т€еритория на Мики Маус
    #15

    лъжливото "изследване" е спонсорирано от Била Халифатланд(кауфланд) и Идил(лидл)! Услужливи "медии" го тиражират

  2. Milenca
    #14
  3. анита хегерланд
    #13

    Интересно е например, колко са индивидуалните и колко и кои са корпоративните дарители на ИПИ?! След силната подкрепа от чужбина, не може да се гледа на оптимизма им с голямо доверие.

  4. Горскио
    #12

    Друг пример - като отиде в строителния хипермаркет, клиентът е заблуждаван да си купи "български" смесител за баня Видима или Фаянс. И наистина на опаковката пише на български език името и адреса на съответната българска фирма (клон на американската Идеал Стандард и испанската Рока), която наистина има производствени мощности в България. Обаче Идеал Стандард и Рока произвеждат в България само санитарен фаянс, но не и хромирана/метална санитария. . Българското законодателство не задължава на опаковката да се пише страната на крайно сглобяване (final assembly) на продукта и това позволява потребителите безнаказано да бъдат заблуждавани.

  5. Горскио
    #11

    Много са българските фирми, които произвеждат продуктите си в чужбина или просто внасят от Китай готови стоки, на които е сложена тяхната марка. Пример: баниците Белла се произвеждат в Румъния от едноименната българска фирма, четките за зъби Астера са внос от Китай, брандиран за българската фирма, българската фирма Фикосота произвежда памперсите си Пуфис и голяма част от сапунчетата си Тео в Турция. Така че "български доставчик" далеч не означава произведена в България стока, както Медияпул се опитва да ни внуши.

  6. Горскио
    #10

    Друго: Някой от форумците ще се сети ли защо "българските" бойлери, печки и др. електроуреди с марката Дипломат се "правят" във Варна. . Отговор: защото на пристаннището идват от Китай готовите възли - водосъдържатели, реотани, електронни схеми и всичко, което се кашонира и продава под българка марка

  7. Горскио
    #9

    Все една да наречеш велосипедите "Drag" български. Драгомир внася боядисаните рамки, каплите, спиците, вътршните и външните гуми, курбелите, педалите и превключвателите Шимано и Сис, кормилата, седалките и спирачките от Китай, после залепва прозрачни лепеки на рамките и кашонира. Т.е. създал е успешна търговска марка - продава и в Англия даже. . Обаче да се каже, че произвежда колелета в България е силно преувеличено.

  8. Горскио
    #8

    Нещо като компоти, които стават компютри по веригата. Спонсорираният от Сорос ИПИ заблуждава леко, но в рамките на допустимото като нарича регистрираните в България фирми вносителки "български доставчици", а Медияпул трансформира "български доставчици" в "български стоки"

  9. Горскио
    #7

    Медияпул подвежда (най-вероятно напълно умишлено) читателите. 60-70% от стоките във веригите наистина са от регистрирани в България доставчици, обаче по-голямата част от тези доставчици са просто вносители.

  10. Valpet
    #6

    Статията е добра. Но заглавието може и да е по-точно, като например: "60-70% от оборота в търговските вериги е от български стоки" Така е много по-правдоподобно, поради ред причини, които вероятно са изложени в изследването. Една от тях, например, е че всеки търси българското, най-малкото защото е по-прясно!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.