Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ИПИ: За да има децентрализация е нужно споделяне на данък общ доход с общините

3 коментара
ИПИ: За да има децентрализация е нужно споделяне на данък общ доход с общините

Фискална децентрализация няма. Общинските бюджети остават силно зависими от държавните трансфери и не могат да провеждат собствени политики. За да се случи промяна, е необходимо споделяне на поне една пета от приходите от данъка върху доходите с местната власт. Това е основният извод от проучване на Института за пазарна икономика (ИПИ) на тема "Пътят на фискалната децентрализация".

Изминалото десетилетие се характеризира с отказа на българските правителства да осъществят стратегическия си ангажимент към гражданите за фискална децентрализация, посочва ИПИ.

Общинските бюджети са силно зависими от държавните трансфери

Последните значителни стъпки в посока повишаване на финансовата самостоятелност на българските общини бяха направени в далечната вече 2007 г., когато общинските съвети получиха право да определят размера на местните данъци и такси в предварително зададени граници. Последвалият период показа, че тази стъпка е била недостатъчна и не е довела до съществена промяна в структурата на общинските бюджети.

Общинските бюджети остават в силна зависимост от държавните трансфери. Близо две трети от бюджетите на общините се финансират от държавните трансфери, а отделно капиталовите разходи на местни ниво са почти изцяло зависими от усвояването на европейските средства.

Провеждането на самостоятелна фискална политика е силно затруднено от липсата на достатъчни собствени приходи. Тежкото финансово състояние на общинските бюджети и начинът на действие на въведената през 2016 г. процедура за финансово оздравяване на общини с финансови затруднения доведоха до стимули за увеличаване на съществуващите местни данъци и създадоха предпоставки за нарастваща политическа зависимост заради възможността за отпускане на безлихвени заеми и последващото им евентуално "опрощаване".

Липсата на собствени средства ограничава ролята на местната демокрация и лишава общините от необходимите инструменти за формиране на местни политики. Под въпрос е дали при сегашната система те изобщо могат успешно да провеждат дългосрочна политика в интерес на своите граждани, смятат от ИПИ.

Решението – промяна в данъчната система

Фискалната децентрализация почива на два основни принципа - "местно самоуправление" и "субсидиарност". Първото понятие се свързва с правото и реалната способност на местните власти да управляват съществена част от обществените дела на своя отговорност, а второто – със схващането, че проблемите се решават най-бързо, лесно и ефективно на възможно най-ниското ниво, на което могат да бъдат решени.

Реална промяна по отношение на финансовата самостоятелност на българските общини е възможна единствено чрез преструктуриране на съществуващата данъчната система.

В експертните среди е налице известен консенсус, че добра първа стъпка в посока фискална децентрализация би било споделянето на една пета от приходите от данъка върху доходите на физическите лица (ДДФЛ) с общините.

При заложени в бюджет 2018 г. приходи от данъка върху доходите на физическите лица в рамките на 3.372 млрд. лв., преотстъпването на такава част от постъпленията би увеличило собствените приходи на общините с близо 675 млн. лв. или с 30.4%, посочват от ИПИ.

Преотстъпването на част от постъпленията от ДДФЛ към общините не може и не трябва да бъде изолирана, самоцелна и безусловна промяна в структурата на данъчната система. За да може да бъде гарантиран успехът ѝ, е необходимо да бъдат предприети допълнителни стъпки.

Сред тях са преминаване към ефективно програмно бюджетиране на местно ниво, което да доведе по-голяма ефективност и прозрачност на местните финанси, смятат от ИПИ.

Освен това е нужно да се подобри ефективността и прозрачността на финансите и управлението на общинските предприятия и общинската собственост.

Трябва да се направи и териториално-административна реформа, която да гарантира дългосрочна устойчивост на териториалното устройство.

Споделянето на данък общ доход с общините предполага и промяна на демократичния модел чрез засилване на политическата отговорност на местно ниво и активното включване на гражданското общество в процеса на правене на местни политики, смятат от ИПИ.

Ефектите от преотстъпения данък

Споделянето на постъпленията от данъка върху доходите на физическите лица с общините, а впоследствие и евентуалното отдаване на правомощия за определяне на този данък в дадени граници ще доведе до повишаване на фискалната самостоятелност на общините и по-добро обвързване на бюджетните постъпления със социалните и икономическите процеси, които протичат на тяхна територия, посочват от ИПИ.

Освен това ще се намалят съществуващите политически зависимости на местната от централната власт.

Ще се създадат и стимули за поддържане на добра бизнес среда и привличане на инвестиции с цел повишаването на заетостта и съответно увеличаване на приходите от ДДФЛ в местния бюджет.

Споделянето на данъка ще доведе и до възстановяване на изгубената връзка между данъчно облагане и политическо представителство на местно ниво и увеличаване на капацитета на гражданското общество да участва във формулирането на местни политики.

Ще се създадат и условия за възникване на реална данъчна конкуренция на местно ниво в бъдеще, когато общините получат право да определят размера на ставката на ДДФЛ в по-широки граници, посочват от ИПИ.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Владимир Павлов
    #3
  2. Калико Джо
    #2

    За да се случи такова нещо общините трябва да са по-равностойни първоначално, а те не са. Иначе напълно ще се обезлюди 2/3 от България, щото няма да имат пари за елементарни услуги и инфраструктура.

  3. Дядо ми Петър
    #1

    Не виждам как това може да се случи. "Управляващите" ни разбойници да се лишат от част от НАШИТЕ ПАРИ. С които се разполагат като с бащиния - пълнят гушките на приятелчетата си, прибират си комисионните, партийните им каси пращат, а джобовете им ще се спукат. Не че нещо съществено ще се измени на общинско равнище, но там поне обществеността по-лесно и точно може да реагира на зулумите на местните си лидери.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.