Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кабинетът убеждава китайски инвеститор да рефинансира БДЖ

Производителят на жп техника CRRC, проявил вече интерес да строи у нас завод, може да покрие дълговете на железницата

2 коментара
Кабинетът убеждава китайски инвеститор да рефинансира БДЖ

Най-големият китайски производител на железопътна техника CRRC може да рефинансира дълговете на БДЖ срещу изграждането на завод за локомотиви у нас. Това стана ясно от думите на служебния транспортен министър Христо Алексиев при посещението с атракционен влак на правителството начело с премиера Огнян Герджиков, до Черепиш и оттам пеша до  Черепишкия манастир.

Пътуването бе в рамките на кампания за набиране на средства за държавните железници и ден преди националния празник Трети март.

Миналата седмица вицепрезидентът на компанията Луо Чонгфу имаше среща с Герджиков, на която заяви намерението за инвестиции в България.

Обсъжда се финансов пакет от 500-600 млн. лева, с които инвеститорът да рефинансира и заема на БДЖ към облигационерите, каза Алексиев. Националният жп превозвач дължи около 250 млн. лева по този заем. С останалите средства се очаква да бъде осигурен дългосрочен лизинг за закупуването на нов подвижен състав, с който да се осигури качествена услуга за следващите 15-20 години, допълни транспортният министър.

Идеята е инвестицията да се изплаща с капиталовия трансфер от държавата към БДЖ, който е около 30 млн. лв. годишно, обясни Христо Алексиев. По думите му китайците приемали това като достатъчна гаранция.

"Не може да има просперираща държава без железници", коментира от своя страна премиерът. Той допълни, че китайският инвеститор е стъпил вече в Македония, Сърбия, Унгария и Чехия.

CRRC е най-голямата фирма за производство на железопътна техника с оборот от 45 млрд. долара годишно. Очаква се до две седмици компанията да представи конкретното си инвестиционно намерение за реализирането на проекта. Той е обвързан с изграждането на завод за производство на мотриси, локомотиви и вагони за региона.

Друг вариант е да се създаде смесено дружество, но засега той не е коментиран, стана ясно от думите на Христо Алексиев.

Стабилизиране на БДЖ

Алексиев, който подмени цялото ръководство на държавните железници, отчете подобряване на обслужването на БДЖ.

"Беше застрашено изпълнението на графика за движение на влаковете. Към момента неговото изпълнение е 92%. За три седмици сме намалили закъсненията на база денонощие от 2500 на 680 минути. Това се постигна с по-добри организационни мерки, без да се изразходва допълнителен финансов ресурс", каза Алексиев.

Относно обвързването на концесията на летище "София", на част от чиито приходи се разчита за рефинансирането на държавната железтица, Алексиев каза, че това са две отделни теми.

"Това е елементарно свързване на тези неща и проблемите не се решават по този начин, а с конкретни мерки. Нещата трябва да бъдат решавани много по-дълбоко и за много по-дълъг период от време", коментира транспортният министър. По думите му към концесията на летището има интерес и процедурата си тече. Правителството на ГЕРБ на четири пъти удължава срока за подаване на оферти с идеята редовен кабинет да избере бъдещият концесионер на летището. Последно определеният срок за внасяне на оферти изтича на 19 май, а предложенията ще се отворят на 22 май.

Програма за атракционни пътувания

Идеята за пътуването до Черепишкия манастир със стар влак, на който се качиха премиерът и дипломати в навечерието на националния празник 3 март, е да се покаже пред дипломатическия корпус нашите традиции и история, както и потенциала на атракционните пътувания с железниците, каза Алексиев.

В момента се разработва програма за атракционни пътувания. Разчетите показват, че приходите от тях за БДЖ може да са около 4 млн. лв. годишно, каза Алексиев. Той допълни, че се водят преговори с туроператори, които да се включат в тази дейност и до няколко месеца може да имаме конкретна програма.

Идеята е пътуванията да са редовни, а не спорадични. За да се случи това, е необходимо да има график, работа с туроператорите и реклама. Такива атракционни пътувания може да има по теснолинейката Септември-Добринище и по направлението София – Черепишки манастир, както и по други интересни дестинации, каза Алексиев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. С.Славов
    #2

    След като 25 години БДЖ е "изтърбушена' от кражби и няма инвеститор от Европа,изглежда само китайци са се престрашили да инвестират - в противен случай от БДЖ могат да останат само няколко атракционни влака.

  2. [email protected]
    #1

    Защо това ми прилича на скрита приватизация?Като дойде НДСВ с БСП,май правят само скрити приватизации. Нямам нищо против държавата да се отърве от БДЖ,но да не ни правят на глупаци!А и е добре да се държат под контрол,да не вземат комисионни,че тези са свикнали да лапат безотчетно.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.