Ти си това, което четеш

Какъв е проблемът? Грозна ли да кажем? Все пак сме стопроцентови мъже

14:42 | 02 декември 2010 | 0 коментара

Министърът на културата Вежди Рашидов не намери нищо осъдително във факта, че българката Мишел Бонев е взела 300 хил. лв. субсидия от Националния филмов център за направата на филм, който българският зрител така и не е видял. Пред Нова телевизия в четвъртък министърът не разбра и защо е упрекван, че е отишъл на нейни разноски на кинофестивала във Венеция. А за скандала около Бонев, в който се оказа замесен и италианският културен министър, Рашидов обвини "жълтото" в медиите.

Той избягна отговора дали филмът, взел 300 хиляди от България и още 1 млн. евро от италианската телевизия РАИ, си струва парите. В замяна на това се разсърди на българския нихилизъм и оплювателство и призна, че един хубав музей на тоталитарното изкуство би носил добри пари. Публикуваме интервюто на Рашидов със съкращения.

За "хубавата жена"

Водещ: Вчера си говорихме с министър-председателя по телефона тук, от това студио, и той каза..., че по някакъв начин сте бил подведен от красотата на Мишел Бонев, ако мога да перефразирам неговите думи, това как го оценявате?

Рашидов: Ами, явно премиерът е с хубаво чувство за хумор и остроумен, разбира се. Може пък да не е излъгал, Мишел Бонев се оказа, като я видях във Венеция, такава, облечена по-особено, е една красива жена. Какъв е проблемът? Как да кажем, грозна ли да кажем? Просто тя е едно хубаво момиче, лошо няма в това, каквито хубави момичета има много. Второ, все пак сме 100-процентови мъже, основното е да погледнем някоя хубава жена и да дадем оценка за нея. Това е най-малкият проблем.

Водещ: Но това няма нищо общо с онези 300 хиляди, които са й дадени като субсидия, в смисъл харесването и даването на 300 хиляди.

Рашидов: Вижте, 300 хиляди. . . Сашо Донев (шефът на Националния филмов център - бел. ред.) обясни, те са самостоятелни като институция, обясни, че тя се е класирала в дебюта на първо място, на него законът му позволява, провериха закона горе, и киноцентърът е дал 300 хиляди лева, тъй като тя е декларирала, гарантирала, че един милион има от италианската телевизия, национална телевизия. Не е някаква частна телевизия, национална телевизия. Там има управителни съвети, един милион така не ги раздават...

...Хубаво е да направите едно запитване до РАИ, ако това ви интересува. Но за мен е по-важно, че ако тя наистина е взела. . . това, което аз цял живот съм правил, като си продам скулптурите в Япония и в Америка, и Франция, най-хубавото е, че аз идвам, плащам си данъци в България, каквито съм платил, в Сметната палата може да ми видите доходите, съм си ги донесъл в моята страна. Всеки капитал, донесен в тази държава, това е богатство за държавата. Всеки гражданин, ако носи по толкова пари, нашата държава може да стане богата. Това е начинът на забогатяване. Така че за мен е по-важно това.

Водещ: Според мен се заблуждавате тук, че са влезли някакви пари в държавата от това нещо, да не говорим...

Рашидов: Ама вижте, тези артисти са получавали заплати, това малко ли е?

Водещ: Голяма част от тях казват, че не им платено, между другото.

Рашидов: Е, това вече е неприятно, ако това е така...

Водещ: Ама този филм сега - "Сбогом, мамо", успех ли е, или е скандал? Хубав ли е филмът? Дайте да го видим и ние, за този филм само се говори...

Рашидов: Ами, филмът е, гледали ли сте на времето "Войната на Мърфи", един английски филм? Един нормален филм, с един сюжет много, така, простичък, много нормален, много земен. И изведнъж в него, вътре един човек прави 2 часа една игра. И този човек се казва Питър О'Тул... Аз като зрител искам да ви кажа, че това беше лебедовата песен на Татяна Лолова. Този филм трябва да го гледате. Аз винаги съм я харесвал тази жена. Там направи точно това, което Питър О'Тул направи във "Войната на Мърфи". Една роля, влезе си в годините, влезе си в ролята. Уникално талантлив човек. И това направи впечатление на италианските гости, които бяха там.

Факт е обаче едно нещо и трябва да кажем: да, зам.-министърът на културата й връчи награда, да, в един прекрасен салон, човешката злоба сега малко да я оставим.

Водещ: Аз ще ви кажа как изглежда отстрани. Мишел Бонев, по някакъв начин близка до Берлускони. Не се знае точно доколко е талантлива, доколко не е талантлива, това е въпрос, който всеки може да....да си преценява...взима едни 300 хиляди лева от нашия филмов център, взима 1 милион от РАИ 1, при положение, че обикновено РАИ плащат някъде, да кажем, около 50-тина хиляди за правата на такъв филм, и започва да става съмнителна история. Платила била 400 хиляди лева за цялото пътуване на вашата делегация...

Рашидов: На вас не ви ли е съмнително, че в света най-големите консултантски пари са на наше българче. Това не ви ли е съмнително?

Водещ: Ако говорите за г-н Доган...

Рашидов: Ние за 2 милиона мълчим, ние за стотици милиони мълчим, вие сега сте дали... Ами дали са, момичето направило продукта. Дали е хубав публиката да го каже. Това е. Тя с кого спи - па Бонди ли (италианският министър на културата - бел. ред.), пък Берлускони? Това е личен живот. Вижте, ние не трябва. .. Защото това, което аз знам за български политици, за това. .. ако аз го разкажа, вие луди ще станете. Ако ви разкажа какви далавери са минали пред очите ми, пак луди ще станете, за милиони.

За нарушаването на етичния кодекс

Рашидов: Хората трябва да отворят етичния кодекс. Аз не исках да ви го чета, ще ви го прочета, ще си направя и това, защото то просто обръгна пространството в жълто говорене, като че ли убихме някой. Какво е престъплението? Ако има един, който да каже какво престъпление е извършено, ще го. .

Точка 9, това е единственото въобще, което касае: По лични и служебни пътувания в страната или чужбина не могат да ползват дневни или пътни пари, безплатна или евтина храна, нощувки, предоставени от чужди граждани. Но следващия абзац не се прочете. Защо? Сигурно щеше да звучи кофти. Това ограничение не се прилага за официално мероприятие или когато това е предвидено от протокола. Официалното е покани. Е, повече какво да покажа на всички хора? Аз да се оправдавам, да казвам не, сега да доказваме, че леля ми не е от "Визаж", да речем, модел. Ами, не е честно. Да, и леля ми не е модел от "Визаж".

...Какво ли не чух по медиите, че ние сме на първо място по износ на жени, нали, такива помии се изляха върху хората. И аз не виждам защо, защото наистина това момиче. .. наистина не го познавам. Дори мислех, че е една от актрисите, която. .. отидох за пет минути, аз ходя на всички филми, където ме покани Филмовият център. Моята работа е да ходя между артисти. Къде искате да ходя, по керемидите ли?

За омаскаряването

Рашидов: ...Преговарях една година. Ние дадохме на Берлускони, обещахме културен център в центъра на София, предоставихме на италианското правителство културен център, италиански, да има. Това е един обмен, няма нищо лошо, Италия е люлка на културата. Да, но аз поисках реципрочно, докато всичко е топло, ние ви дадохме, бяхме мъжки момчета, дайте ни и вие на нас един културен център. За мен ли? Не, за българската култура, за българските творци, за новите млади таланти. От 20 години един млад талант не сме извадили така, хей този е гениален. Защо?Нямаме пари. Все нямаме нищо. Все едни и същи някъде са сглобили, все нещо лапат, все за пари плачат. Един митинг не видях да се плаче за творчество. Всичките са за пари.

Сега, да ви кажа още какво загубихме. Не, нямам лице след този скандал. Ние отново, мутрите ни омърсяват и ние се омърсяваме, мутрите. . . Какво толкова се случи, какво престъпление има във Венеция? Няма никакво. Едно момиче някаква награда взе. Сега, дали тя е спечелила, дали го е уредила.

Ами, в България аз познавам всички хора, които си уреждат наградите. Ами, че в България се самонаграждават от сутрин до вечер. То не бяха от мъж на годината до жена на деня. Ами, извинявайте, това са едни такива, не е честно и да говорим, не е почтено да се говори. Не е номерът във Варна да има филмов фестивал, където едни и същи хора се самонаграждават. Прекрасно е да се видят, да си направят един мониторинг, да се сравнят. Успехът на едно произведение, на един автор е там, където е светът...Как така ние всеки ден знаем, че един Пикасо го продават за 16 милиона или 160 милиона на търг, и нас никой никъде не желае да ни знае, защото не ставаме за нищо, където отидем ние, имаме скандал.

Как не забелязахме тези 30 артисти, да ви кажа, как не забелязахме тази великолепна Татяна Лолова за първи път, в най-стария фестивал, крачето й мина по този един чужд килим. Аз на това се зарадвах. И всичко това рухна. С какви очи сега искам Венецианското биенале, омърсихме и килима.

Водещ: Подозирате ли, че някой стои зад цялата тази история, или просто по случайност се случва?

Рашидов: Аз съм толкова свободен по дух човек, че все ми е тази кой стои. И да стои... Загуби България, не загубих аз. Аз съм добре. Аз си отивам и правя скулптура, аз и така дойдох. Какво прави нашето бъдеще, как ще се изявяваме пред света, как един един ден Нобел ще вземе, като не сме преведени на шведски нито един път.

За музея за тоталитарно изкуство

Водещ: Последното, което искам да ви питам, е за мумията на Георги Димитров и музея на комунизма, това откъде ви хрумна?

Рашидов: Вижте, нека тук правилно, точно да кажем. Значи, някои хора бъркат идеологията с изкуството. Този период, когато беше социализмът, големи български автори - от Златю Бояджиев до днешни живи още има, са работили на тая тема, но това не означава, че това са с ниско качество произведения. Това са шедьоври, особено Златю има един деветосептемврийски... шедьовър е в живописта. Второ, аз съм бил един от малкото хора, аз съм най-потърпевш от социализма, ако някой за реставрация говори, но аз правя разлика. Едно е да се бориш с идеологията, нека се борят политиците, да се трепят, да се убиват, като имат идеологии, но не е необходимо да наказваме архитектурата и изкуството. Какво беше събарянето на мавзолея ? Карат се с едни демократи, с едни комунисти и наказват мавзолей, който е архитектура. С какво е виновна, аз от този мавзолей щях да правя пари. Аз не говоря за мавзолей...

Водещ: Харесваше ли ви мавзолеят?

Рашидов: Ами, дайте да съборим президентството, дайте да...Не е до харесване, аз съм човек с нюх.

Водещ: Липсва ли ви мавзолея сега, че го няма там?

Рашидов: Не, на мен ми липсва онова, от което човек може да направи пари, може да направи не само пари, да носи дивиденти в държавата. Едни от най-печелившите музеи са в Полша, Унгария, в Чехия музеите за тоталитарните...

Водещ: Да, но тук е на центъра на София, знаете го, на центъра на града, знаете го добре.

Рашидов: Какво като е на София, това е архитектура, това не е комунизъм... Аз исках там ония, билетчета да късам и оттам да минават много хора, така че тук не става въпрос за мавзолей, става въпрос, че има един бункер, който струва по-скъпо да го махнем. Аз изведнъж имах една идея и я хвърлих да видя как индикира публичното пространство, да създадем една атмосфера...

Ето, възбуди съзнанието, значи е атрактивно. Което е добре, аз съм художник, правя една акция в момента, акционното изкуство работи. Но журналистите се гепват веднага за лафа за мавзолей и започват вече да ми се обаждат и да питат - абе, кой ще прави восъчната фигура, това. Значи, никой не е чул, че там не става въпрос за восъчна фигура, има едни технологии за триизмерно виждане, появява се, изчезва, от време на време може да се появи сърп, пак аз го мисля като артист.

Не става въпрос за подигравка с. . . става въпрос за сериозни произведения и за съжаление образът е на някой. Вижте, аз ще ви дам отново един бърз пример. Един Величко Минеков, който е великолепен български скулптор, който направи и лъвовете пред Съдебната палата, гарата, Аспарух в Толбухин, Иван Вазов в Рим, един майстор, едни от добрите ни скулптори. Величко направи на гроба, поръчка му беше, на Людмила Живкова портрет. Ако ние не знаем, че това е Людмила Живкова, ако ние не се съобразяваме, че това е дъщерята на Живков, това е един прекрасен портрет, майсторски направен в скулптурата портрет.

Така че това са образци на занаята, и всичко това да ги хвърлим, да ги претопим? Ние сме малко, така, като племето, нали знаете какво е племето - държавите, които са с култура, създават цивилизацията, а племето върви, побеждава, превзема, изяжда всичко, убива, коли, изгаря всичко, за да не остане за другите.

Още по темата

Каква е оценката ви за внушителния обвинителен акт по делото "КТБ"?