Ти си това, което четеш

Каракачанов ще иска и оферта за изтребители Ф-18

Проблемите с руските двигатели на МиГ-овете още не са решени
Никола Лалов | 17:34 | 09 ноември 2017 | 34 коментара
Правителството има намерение да поиска оферта и за изтребители Ф-18, въпреки че според експерти България много трудно може да си позволи подобни машини. 
 
"Ф-18 е добър самолет, не ви ли харесва? Защо да не поискаме оферта?"- коментира лаконично военният министър Красимир Каракачанов в четвъртък. 
 
Финансовата рамка на проекта е 1.5 млрд. лева, а според различни експертни оценки цените на осем изтребителя Ф -18 с въоръжение се движат около два пъти по-високо. 
 
Досега България искаше оферти само за новите шведски изтребители "Грипен" и машини втора ръка Ф-16 и "Юрофайтър", но парламентарната проверка на проекта установи нередности и го върна в Министерството на отбраната (МО). Досега Каракачанов твърдеше, че смята да поиска само допълнителни оферти и за нови машини, но визията му явно е претърпяла развитие. 
 
"Колкото повече оферти, толкова по-добре", каза министърът, след като бе изслушан пред парламентарната военна комисия. 
 
В писмен отговор на парламентарен въпрос, отправен от депутати на ГЕРБ, Каракачанов уточни, че има намерение до края на ноември да внесе в парламента нов инвестиционен проект за новите изтребители, който ще трябва да бъде одобрен от депутатите. Евентуално след това ще бъдат поискани нови оферти и ще започнат преговори със съответните държави и фирми.
 
Към момента не е ясно кога ще се стигне до сключването на конкретен договор, но източници от МО смятат, че това може да се случи още в средата на следващата година. След това ще трябва техническо време за усвояване на новите машини, като дотогава ще се разчита на старите съветски изтребители МиГ- 29. 
 
Поддръжката им, която минава през Русия, обаче е силно проблематична. 
 
Заместник-министърът на отбраната Анатолий Величков обясни пред депутатите от военната комисия, че МО не може да използва доставените от Русия нови и ремонтирани двигатели за изтребителите МиГ- 29. 
 
Все още не са изяснени напълно документалните проблеми около ремонта им и липсва част от оборудването за монтирането на новите двигатели. 
 
МО  прие само първите два ремонтирани двигателя и отказа да приеме останалите четири ремонтирани и четири нови. Те бяха поръчани на руснаците от МО чрез българския посредник - фирмата "Авиостарт“ - срещу сумата от близо 22 млн. евро без ДДС. 
 
Неяснотите около новите двигатели за МиГ-овете станаха и една от причините бойните пилоти от авиобазата "Граф Игнатиево" масово да откажат да летят миналия месец. 
 
На този фон Каракачанов все още държи на плановете си да ремонтира всички налични изтребители МиГ- 29, но вече без посредници, а в преки преговори с руската корпорация производител "РСК МиГ", въпреки възникналия конфликт около сегашната поръчка.
Още по темата
Още от България