Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Китайско-холандски консорциум взе концесията на летище Пловдив

След 48 месеца ще започне да плаща на държавата годишно 600 хил. лв. без ДДС плюс 6% от приходите на аеропорта

1 коментар
Китайско-холандски консорциум взе концесията на летище Пловдив

Консорциумът между китайската "Хайнан“ и регистрирания в Холандия фонд "Пловдив Еърпорт Инвест“ е определен за концесионер на летище Пловдив, реши правителството на редовното си заседание в сряда.

До два месеца  транспортният министър трябва да сключи концесионният договор за ползването в следващите 35 години на летището. Частният оператор ще трябва да инвестира в този срок 79 083 000 евро за ремонт, поддържане и рехабилитация на съществуващата инфраструктура, както и изграждане на нови съоръжения.

Консорциумът ще има четири години гратисен период за плащането на таксата за ползването на инфраструктурата. След това ще дължи възнаграждение, формирано от фиксирана и променлива част.

Фиксирана част е в размер на 600 000 лева без ДДС, а променлива част представлява 6% от общия размер на нетните приходи от всички дейности за съответната година, свързани с ползването на обекта на концесията, посочиха от правителствената информационна служба.

В обявената в средата на януари 2017 г. процедурата за отдаване на концесия на летище Пловдив участваха трима кандидати. През май бяха отворени офертите на ДЗЗД "Силк Роуд Пловдив Еърпорт“с водещ партньор швейцарска компания - "Принц фон Пройсен Кепитъл Лимитед" АД (Prinz von Preussen Capital Limited), на българския консорциум "Летище Пловдив", който имаше подкрепата и на местната община, и на обединението между китайската "Хайнан" и регистрираният в Холандия фонд "Пловдив Еърпорт Инвест", зад който стои Европейския инвестиционен фонд.

След разглеждане на документите бе установено, че ДЗЗД "Силк Роуд Пловдив Еърпорт“ не отговаря на критериите за подбор и дружеството е отстранено от процедурата.

На 27 юли 2017 г. бяха публично отворени предложенията и другите двама кандидати, а отстраненият участник обжалва това решение и процедурата бе временно спряна. На 1 март 2018 г. обаче Върховният административен съд отхвърля жалбата като неоснователна, след което процедурата отново е стартирана.

Така се е пристъпило към оценяване на офертите и на първо място е класиран китайско-холандският консорциум.

Единият от участниците в определения концесионер "Хайнан Груп" (HNA Group) към момента разполага с приблизително 145 милиарда долара активи, над 90 милиарда долара приходи годишно и с над 410 000 служители по цял свят. Дейностите на компанията са в различни сфери, като основно са съсредоточени в авиацията, технологиите, туризъма, финансите, иновациите и логистиката.

Хайнан Груп управлява 14 авиокомпании с над 1250 самолета, като оперира 13 летища и над 1000 вътрешни и международни линии. Годишно компанията превозва над 100 милиона пътника до над 260 града, сочи справката на Министерския съвет, в която липсват повече данни за холандския фонд. За него преди време бившият служебен икономически министър Асен Василев съобщи, че в него участват инвеститори с опит в авиацията, както и такива с капитал от Европейския инвестиционен фонд,

"Летище Пловдив" не е в добро финансово състояние, показва публикувания му финансов отчет за 2016 г. Дружеството е успяло да свие загубата до 378 хил. лв. от 893 хил. лв. през 2015 г. Общо натрупаната загуба на "Летище Пловдив" през последните години възлиза на над 6.6 млн. лв.

Приходите от дейността му са продължили да намаляват и през 2016 г. възлизат на малко над 3 млн. лв. Дружеството е успяло да свие и разходите с близо 1 млн. лв. и през 2016 г. те възлизат на близо 3.5 млн. лв. Единствените направени инвестиции през миналата година са в закупуването на автоцистерна за 11 хил. лв. и обновяване на интернет сайта на летището за 2000 лв.

Държавата инвестира в летището около 40 млн. лв. в нов пътнически терминал през 2009 г. с капацитет от 1000 пътници на час. Той обаче остана слабо натоварен.

Прогнозите са, че концесионерът ще развие аеропорта като логистичен център за товарни превози, тъй като Пловдив е добра база за връзка между Китай и Европейския съюз,

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. lubobansko12
    #1

    Нали не се заблуж давате,че холандската фирма е холандска?! Колкото ЧЕЗ е чешка. Колкото Дънди Прешъс е канадска. Колкото Американските тецове са американски. Колкото Софийска вода е английска...всичко е подставени будьоновки. Изкупуваането на БГ продължава.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.